19. grūtniecības nedēļa – grūtniecības kalendārs

Atrodi veidu, kā vakaros relaksēties. Ir sievietes, kas pievēršas speciālajai jogai, kas nomierina. Tomēr uzsākt jaunas, neiepazītas fiziskās aktivitātes šajā laikā neiesaka.

FOTO:

Vai Tu ēd veselīgi? Noteikti izlasi informāciju par veselīgu uzturu grūtniecības laikā.

 

Tavs bērniņš

Viņam izveidojušies pastāvīgo zobu aizmetņi, tāpēc, ja māmiņa uzturā nelieto piena produktus, svarīgi papildus uzņemt kalcija preparātus. Meitenītēm olnīcās veidojas pirmie folikuli, no kuriem vēlāk dzīvē attīstīsies olšūnas. Mazulītis spēj sajust dažādas garšas. Rociņas un kājiņas nu ir aptuveni proporcionālas ķermenim. Smadzenēs attīstās zonas, kas atbild par spēju dzirdēt, sajust, redzēt. Ir izveidojušies īpaši taukaudi, kas ražo īpašu gaišas krāsas smērvielu. Tā nodrošina pastāvīgu ķermeņa temperatūru un pasargā maigo ādu no mikrobiem un kaitīgās ārējās vides iedarbības. Taukaudi nogulsnējās zem ādas dažādās ķermeņa daļās, it īpaši kakla un krūšu rajonā. Mazuļa svars ir aptuveni 250 grami un ir vidēji 13 - 15 cm garš.

 

Tavas sajūtas

Nesatraucies, ja jūti pēkšņas sāpes pārskrienam no dzemdes augšas līdz pat kaunuma kaulam. Stiepjas muskuļu saites, kas atbalstīs tavu briestošo vidukli. Sāpes mazināsies, ja atlaidīsies uz sāna.

Daudzas grūtnieces sūdzas par bezmiegu, jo gulēt ir grūti - moka grēmas, neērtais vēders, bieža celšanās, lai dotos uz tualeti. Atrodi veidu, kā vakaros relaksēties. Ir sievietes, kas pievēršas speciālajai jogai, kas nomierina. Tomēr uzsākt jaunas, neiepazītas fiziskās aktivitātes šajā laikā neiesaka.

 

Tavs ķermenis

Ideāli, ja uz šo laiku esi pieņēmusies svarā ne vairāk par 6,5 kg. Mazulis no šīs svara saņem tikai 250 gramus, pārējo svara pieaugumu veido augļūdeņi, dzemdes svars, placenta, arī tavas piebriedušās krūtis.  Ik nedēļu svara pieaugums var būt līdz pat 300 gramiem.  Ja svara pieaugums ir lielāks, nekādā gadījumā neprāto par diētu! Tā var kaitēt mazulītim. Vērtīgāk būs, ja pārskatīsi, vai tavā uzturā ir pietiekams daudzums svaigu dārzeņu. Iespējams, ir palielinājies tavs gurnu apjoms, kā arī piepūloties gadās aizelsties un sasvīst. Tas notiek tāpēc, ka vairogdziedzeris kļuvis aktīvāks un pastiprinājusies vielmaiņa.


Lasi arī: Paraugs uztura plānošanai grūtniecības laikā


Noderīgi padomi

Tev ir ļoti, ļoti karsti? Izvēlies dabiska materiāla apģērbu, piemēram, kokvilnu vai linu, jo sintētiskās drēbes tev liks tikai svīst. Ja īsti nezini, kādi šodien gaidāmi laikapstākļi, ģērbies kārtām — lai, ja vajadzīgs, vari kādu novilkt.

 

Citu māmiņu ieteikumi

„Ja gatavo jūras veltes, lūko, lai tās tiktu termiski pietiekami apstrādātas, tādējādi iznīcinot visas iespējamās baktērijas, kas varētu kaitēt mazā veselībai. Tāpat izvairies no jēlu zivju lietošanas uzturā, piemēram, suši, austerēm un lašmaizēm.”

Reklāma
Reklāma

 

Lasi arī: 9 mīti un patiesības par grūtnieču uzturu 

 

Attiecības

Neraizējies, ka mazuļa ienākšana ģimenē varētu apdraudēt jūsu finansiālo stāvokli. Jā, ģimenes pieaugums prasīs papildu līdzekļus tēriņiem, taču, ja sāksiet izdevumus plānot jau tagad, jūs lieliski tiksiet galā.

 

Dvīņi

Tā kā dvīņu gaidībām ir iespējams lielāks komplikāciju risks, ārsti topošajai māmiņai pievērš pastiprinātu uzmanību. Tas var likt justies, it kā tu būtu slima vai ka ar tevi kaut kas nav kārtībā. Ja arī tevī rodas šādas jūtas, ieklausies ārstu ieteikumos!

Noskaties arī video, kas notiek sievietes organismā no 15. līdz 20. grūtniecības nedēļai

 

 

Autore: Inga Akmentiņa-Smildziņa, Līga Brūvere
Konsultēja: Māra Grieze, Ģimenes veselības centra "Stārķa ligzda" vecmāte un PEP mamma Līga Zelmene-Laizāne
Izmantotā literatūra: Ilona Vereša, Antje Andersa. Grūtniecības kalendārs. Četrdesmit nedēļas kopā ar Nelliju, R.: Valters un Rapa, 2008; Māte un bērns. Enciklopēdija vecākiem, R.: Jumava, 2006.