35. grūtniecības nedēļa – grūtniecības kalendārs

Grūtniecības pēdējais trimestris nudien nav laiks, kad kādam pierādīt, cik varoša un stipra ir topošā māmiņa. Miers, atpūta un viss tas, kas rada grūtniecei prieku – lūk, kas ir radīts grūtniecības beigu posmam.

FOTO:

Šis ir brīdis, kad patiešām jāvelta laiks sev, jāpagūst atpūsties un sagatavoties savas dzīves jaunajam posmam.

Tavs bērniņš

Mazulis sver aptuveni 2,5 kg un 48 cm garš Ja bērniņš piedzimtu tagad vai kādu nedēļu vēlāk, visticamāk, viņam nebūtu nekādu komplikāciju. Atlikušās nedēļas viņa galvenais uzdevums ir apvelties un pieņemties svarā. Katru nedēļu viņa svars pieaug par 200 gramiem. Roku nadziņi jau ir diezgan gari, acs radzene iegūst jaundzimušajiem raksturīgo tumšizilo nokrāsu. Viņš automātiski pagriež galvu uz to pusi, no kuras nāk gaisma. Viņa ķermeņa temperatūra jau līdzinās māmiņas ķermeņa temperatūrai. Pamazām izzūd pūciņas, kas klāja ķermenīti. Tiesa gan, viņa galvaskauss aizvien ir diezgan mīksts, tāpēc būtu sarežģīti izspiesties caur dzemdību ceļiem. Visdrīzāk, ka viņš jau ir ieņēmis pozu, kādā plāno piedzimt - ar galviņu uz leju vai arī apgūlies tā saucamajā tūpļa guļā.

 

 

Tavas sajūtas

Aptuveni 10% sieviešu šajā laikā cieš no grūtsirdības, un pastāv risks, ka tā pārvērtīsies pēcdzemdību depresijā. Ja arī tu jūties nomākta, slikti guli, tev nav apetītes, dalies savās sajūtās ar ginekologu vai vecmāti. Un noteikti dari relaksējošas un patīkamas lietas — nodarbojies ar jogu, meditē, peldi, klausies mūziku un visu pārējo, kas tevi iepriecina. Var būt grūti elpot, biežāk būt aizdusa, tāpēc nepārstrādājies un ļauj sev biežāk atpūsties. Miegs paliek arvien trauslāks, bet vajadzība apmeklēt tualeti arvien biežāka. Ejot, tu esi nestabilāka, tāpēc mainās arī tava gaita un pasliktinās līdzsvara sajūta. Neraugoties uz šīm grūtībām, dodiet pastaigā katru dienu. Bērniņam nepieciešams skābeklis, ko tu ieelpo pastaigājoties. 
 

Kas par pēcdzemdību depresiju ir jāzina ikvienai jaunajai mammai un tētim

Normāls svara pieaugums grūtniecei. Kāds tas ir?
 


Tavs ķermenis

Lai arī mazulis turpina augt, tava svara pieaugumam vajadzētu mazināties. Uz krūtsgaliem esi manījusi pāris piles dzidra vai dzeltenīga šķidruma? Zīdīšanai krūtis ir sagatavojušās jau kopš piektā sestā mēneša. Piens, ko bērniņš saņems uzreiz pēc dzimšanas (pirmpiens), ir labākā maltīte mazulim — veselīga un pārpilna antivielām, kas stiprina mazo organismu. Nākamais — pēc divām trim dienām — būs pirmais piens, kas ir krēmīgs un baltā krāsā.
 

Kā saglabāt skaistas krūtis zīdīšanas laikā?
Vai ir iespējams, ka sekss ierosina dzemdības? Atbild vecmāte
 


 

Kā izvēlēties dzemdību vietu un atbalsta personas? Video nodarbība

 

 

Reklāma
Reklāma


Noderīgi padomi

Ja tu aizvien strādā, apsver domu darbā tomēr nesēdēt teju līdz dzemdību dienai. Tev jāpagūst atpūsties un sagatavoties savas dzīves jaunajam posmam. Pārskati lietu sarakstu, kas jāsagādā tev un bērniņam. Vai esi iegādājusies barošanas krūšturi
 


Citu māmiņu ieteikumi

„Kad sākušās dzemdību sāpes, mēģiniet ar vīru saglabāt humora izjūtu! Mans vīrs man stāstīja visdažādākos jokus, un mēs smējāmies līdz pat pēdējai — bērniņa izstumšanas — fāzei. Rezultātā šis lielais notikums man palicis atmiņā tikai kā gaišs un skaists.”
 


Attiecības

Stāsti vecākajiem bērniem/bērnam, kas sagaidāms tuvāko pāris nedēļu laikā pēc mazuļa ienākšanas ģimenē, lai lielās dzīves ritma pārmaiņas bērnus nesamulsina. Noteikti izstāsti arī, kāpēc mazais brālītis vai māsiņa gulēs vienā istabā ar vecākiem. Joprojām drīkst un pat vēlams mīlēties ar savu partneri, jo sperma labvēlīgi ietekmē sievietes veselību. 
 


Dvīņi

Pārkārtojiet savu dzīvesvietu tā, lai jūsu istabā atrastos vieta dvīnīšu gultiņām. Stāsta dvīnīšu māmiņa: „Tā kā mūsu guļamistaba ir maza, bērniņiem iekārtojām savu istabu. Taču tas bija TIK grūti! Kamēr naktī viņus sadzirdēju un skrēju pie mazuļiem, viņi jau bija paguvuši noraudāties un bija grūtāk nomierināmi un iemidzināmi. Pēc mēneša pārkārtojām istabas, lai bērniņi varētu būt kopā ar mums.”
 

 

Noskaties arī video, kas notiek sievietes organismā no 28. līdz 37. grūtniecības nedēļai 
 

 

 

Autore: Inga Akmentiņa-Smildziņa, Līga Brūvere
Konsultēja: vecmāte Māra Grieze un PEP mamma Līga Zelmene-Laizāne
Izmantotā literatūra: Ilona Vereša, Antje Andersa. Grūtniecības kalendārs. Četrdesmit nedēļas kopā ar Nelliju, R.: Valters un Rapa, 2008; Māte un bērns. Enciklopēdija vecākiem, R.: Jumava, 2006.