Mamma jautā: vai tiešām skolu diagnosticējošie darbi nav obligāti?

Mammamuntetiem.lv jau vēstīja par šogad noteiktajiem diagnosticējošo darbu datumiem 3., 6. un 9. klasēm. Tomēr kā norādīja vairāki vecāki un skolēni – diagnosticējošie darbi šogad neesot obligāti. Par to Mammamuntetiem.lv interesējās Valsts izglītības satura centrā.
No šī mācību gada diagnosticējošie darbi 3., 6. un arī 9. klasēm ir katras skolas izvēle.

FOTO: Shutterstock.com

No šī mācību gada diagnosticējošie darbi 3., 6. un arī 9. klasēm ir katras skolas izvēle.

Kā norāda centra sabiedrisko attiecību speciāliste Liene Bērziņa, šajā mācību gadā Valsts izglītības satura centrs (VISC) piedāvā iespēju kārtot diagnosticējošos darbus, bet no šī mācību gada diagnosticējošie darbi 3., 6. un arī 9. klasei ir brīvprātīgi. Tā ir katras pašas skolas izvēle – vai skolēni tos kārtos vai nē. 

 

Pēc Bērziņas teiktā, daudzas skolas ir izteikušas vēlmi tajos piedalīties, bet tā kā pieteikšanās šiem darbiem vēl notiek un pieteikties iespējams līdz pat iepriekšējai dienai pirms darba norises, ir grūti prognozēt, cik daudz skolu izvēlēsies tajos piedalīties. 

 

Kāpēc šie darbi ir brīvprātīgi?

“Šādas izmaiņas nākušas līdz ar kompetenču pieeju mācību saturā jeb projekta Skola2030 ieviešanu,” skaidro Bērziņa. Viņa atzīst, ka skolas jau ir pieradušas pie šiem darbiem, kas, kā ierasts, arī šogad notiks februārī un martā.

 

Kā vecākiem un skolotājiem uzzināt bērnu sniegumu mācībās, ja netiek organizēts diagnosticējošais darbs?

Izglītības satura pārejas rezultātā ir citas formas, kā skolēnu zināšanas un prasmes tiek pārbaudītas. “Kā skolotājiem, tā vecākiem mācību procesa ietvaros regulāri būtu jāseko līdzi bērna sasniegumiem. Te varam runāt par ikdienas sadarbību starp skolu un vecāku. Būtiski ir, lai skolotājs informē vecākus gan par apgūto, gan to, kas bērnam vēl jāapgūst,” to, cik svarīgi regulāri sekot līdzi tam, kā bērnam klājas skolā un sokas mācībās, uzsver Bērziņa. Viņa norāda, ka nevajadzētu balstīt spriedumu par to, kā bērnam klājas kādā priekšmetā, tikai uz viena darba pamata.

 

Vai bērns darbus var kārtot individuāli?  

Reklāma
Reklāma

Nē, ja skola izvēlas nepiedalīties diagnosticējošo darbu kārtošanā, bērnam vienam pašam nebūs iespējams to kārtot, jo darbu materiāli būs iespējami tām izglītības iestādēm, kas būs pieteikušās tos veikt, stāsta Bērziņa.

 

Darbs nav paredzēts, lai veidotu reitingu

Galvenais diagnosticējošo darbu uzvedums jau izsenis ir bijis palīdzēt organizēt un plānot turpmāko mācību procesu. Tas ir mehānisms, kā identificēt prasmes un zināšanas, ko skolēni ir apguvuši, lai tās varētu pilnveidot. Bērziņa atgādina, ka diagnosticējošie darbi neietekmē skolēna mācību gada vērtējumu. “Protams, procentuālais vērtējums par darbu parādās, bet vēlētos aicināt vecākus nepārspīlēt ar šo darbu ietekmi uz bērna nākotni. 

Nekādā gadījumā nedrīkst izmantot šo darbu rezultātus, lai savā starpā salīdzinātu klases, skolas un tamlīdzīgi. Tādā veidā nepalīdzam organizēt tālāko mācību procesu, 

ne arī bērnam un vecākiem iedodam pareizo vēstījumu. Ir svarīgi uzsvērt skolotāja-skolēna-vecāka sadarbības nozīmi, lai mācību process būtu veiksmīgs,” teic centra pārstāve.

 

Kad šogad plānoti diagnosticējošie darbi, lasi šeit!

 

Par diagnosticējošajiem darbiem

  • Pēc darba veikšanas un novērtēšanas skolotājs sniedz atgriezenisko saiti skolēnam un viņa vecākiem. Gan skolēnam, gan vecākiem ir iespējams iepazīties ar skolēna veikto un skolotāja novērtēto darbu.
  • Norise plānota tā, lai līdz mācību gada beigām skolēniem būtu iespēja pilnveidot/nostiprināt savas zināšanas un prasmes, kā arī turpināt plānoto tēmu apguvi.
  • 2023. gada 26. janvārī Valsts izglītības satura centrs rīkos informatīvu tiešsaistes semināru, lai vairāk pastāstītu par diagnosticējošo darbu saturu un norisi šajā mācību gadā. Tiešsaistes seminārs būs skatāms Valsts izglītības satura centra Facebook lapā. Tiešraides sākums 15.00.
  • Ar diagnosticējošo darbu programmām ir iespēja iepazīties VISC tīmekļvietnē.

Saistītie raksti