Vingrojumi plakanās pēdas profilaksei. FOTO

 23. oktobris 2019 8:00 Līga Brūvere, Mammamuntetiem.lv Raksts

Viena no fiziskajām problēmām, kas var ietekmēt cilvēku visa mūža garumā, ir plakanā pēda. Tās profilaksei būtu jāpievērš uzmanība, sākot no bērna divu gadu vecuma. Pilnībā pēdas velve izveidojas tikai pirmsskolas vecumā – no sešiem līdz astoņiem gadiem –, tāpēc piemērotākais laiks tās vingrināšanai ir laiks līdz skolas gaitu uzsākšanai, kad vēl var efektīvi stiprināt pēdas saites un koriģēt citas pēdas problēmas. 



Foto: Shutterstock.com

Bērniem no divu līdz piecu gadu vecumam plakanā pēda ir norma.


Vairāk   žurnālā  "Mammām un Tētiem. Bērnudāznieks" stāsta Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas bērnu ortopēdijas un mugurkaula ķirurgs Dr. Jānis Upenieks. Vingrojumus iesaka fizioterapeite Madara Veisa. 

Pēdas ir svarīgākā kāju daļa, jo balsta visu cilvēka ķermeņa svaru, bet pārvietošanās laikā pēdas kompleksā struktūra darbojas gluži kā atspere un, saskaroties ar zemi, amortizē triecienus un grūdienus. Visu pēdas struktūru notur tās velve, kas staigājot izlīdzina ķermeņa svaru uz visu pēdu, kā arī palīdz pēdai adaptēties dažādām virsmām,” stāsta Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas bērnu ortopēdijas un mugurkaula ķirurgs Dr. Jānis Upenieks. Viena no galvenajām pazīmēm, kurai vajadzētu pievērst uzmanību, ir bērna sūdzības par sāpēm pēdās, kad ir lielāka slodze.  

 

Ļoti efektīvs veids, kā pēdai ļaut attīstīties veselai, ir ieteikums staigāt vairāk basām kājām pa nelīdzenām virsmām.

 

Bērniem no divu līdz piecu gadu vecumam plakanā pēda ir norma, jo pēdas velve vēl nav attīstījusies un pēdā ir zemādas tauku spilventiņi – tāpēc izskatās, ka pēdas velves izliekums ir nepietiekams. Pēdas velve veidojas, bērnam augot, bet 20–25 % cilvēku tā var neizveidoties vispār – tie ir cilvēki ar plakano pēdu. Lai stiprinātu un attīstītu pēdu velves, bērnam nebūt nav nepieciešamas ortopēdiskās zolītes ar supinatoriem. 

Ļoti efektīvs veids, kā pēdai ļaut attīstīties veselai, ir ieteikums staigāt vairāk basām kājām pa nelīdzenām virsmām. Īpaši tagad – vasarā! Noderīgi ir arī vingrojumi kājām, jo pēda izskatās plakana tieši vāju saišu dēļ, kurām vēl jāļauj attīstīties. 

Lai palīdzētu bērna pēdai izveidoties, ir svarīgi to trenēt un ļaut tai darboties. Pēda neattīstās, ja tai nerada kairinājumu, tāpēc ir svarīgi ļaut bērnam staigāt basām kājām, piedāvāt vidi ar dažādām pamata virsmām – dažādu temperatūru un faktūru –, tāpat būtiski ir arī trenēt pēdu un ikru muskuļus, esot aktīvam ikdienā un pildot speciālus vingrojumus.

Fizioterapeite Madara Veisa kopā ar modeli Noelu rāda vingrojumus, kurus regulāri var pildīt mājās. Šie vingrojumi nav jāveic katru dienu. Pilnīgi pietiek, ja pēdas izvingrina 3–4 reizes nedēļā, bet dara to regulāri. Pēc trīs mēnešu centīgas un apzinīgas darbošanās varēs redzēt arī rezultātus. 
 

FOTO: Vingrojumu komplekss plakanās pēdas profilaksei

 

Foto: Agnese Gabrāne


 

Latvijas vecāku organizācija "Mammamuntetiem.lv" izdod žurnālu topošajiem un jaunajiem vecākiem ar mērķi sniegt izglītojošu, uz pētījumiem bāzētu informāciju par priekšnosacījumiem veselīgai grūtniecībai, par dzemdību norisi, pāra attiecību stiprināšanu laikā, kad ģimenē ienācis bērniņš, un drošu, pareizu jaundzimušā aprūpi.
Žurnāls bez maksas pieejams ārstu praksēs un dzemdniecības iestādēs.

lejuplādēt PDF formātā

atvērt lasīšanai online

 

 




0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas