Tālmācības vidusskola – kā notiek mācīšanās, kādi ieguvumi un citas atbildes par biežāk jautāto

Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola” direktore Ilze Beļinska sniedz atbildes uz neskaidriem jautājumiem par tālmācību, skolas unikālo pieredzi, kā arī stāsta par audzēkņu un ģimeņu ieguvumiem, izvēloties šādu izglītības iegūšanas veidu.
Tālmācība ir izglītības ieguves forma, kas balstās uz pašvadītas, pašnoteiktas mācīšanās principiem.

FOTO: Publicitātes foto

Tālmācība ir izglītības ieguves forma, kas balstās uz pašvadītas, pašnoteiktas mācīšanās principiem.

Tālmācība ir izglītības ieguves forma. Tā balstās uz pašvadītas, pašnoteiktas mācīšanās principiem – audzēknis pats vai sākumskolas klasēs, sadarbojoties ar vecākiem un pedagogiem, plāno mācību satura apguves ātrumu un izlemj, kuram mācību priekšmetam pievērsties konkrētajā dienā. Tas mudina ikvienu audzēkni uzņemties līdzatbildību un būt motivētam. 


Varētu rasties bažas, vai audzēknis ar to visu veiksmīgi tiks galā. Iespējams, sākums būs grūtāks, būs nepieciešama pedagogu un vecāku palīdzība un atbalsts, taču pēc neilga adaptācijas posma gan audzēkņi, gan vecāki pārliecinās par tālmācības priekšrocībām. 

 

Ko iegūst audzēknis? 

  • Iespēju pašam plānot mācības jebkurā laikā un vietā sev vēlamā tempā. To sauc par pašnoteiktu, pašvadītu  mācīšanos, ko nenoliedzami var uzskatīt par progresīvu, mūsdienīgu mācīšanos, kas turklāt attīsta pieaugušā dzīvei tik noderīgas prasmes – patstāvību, plānošanu, pašdisciplīnu.
  • Iespēju eksperimentēt, kļūdīties, rast risinājumus un kļūdas izlabot. Pedagogi ir atvērti un vienmēr pieejami sadarbībai, lai atbalstītu, izskaidrotu, iedrošinātu, motivētu. 
  • Personalizētu, individualizētu, diferencētu pieeju mācību satura apguvē.
  • Tālmācība dod iespēju iegūt izglītību dzimtajā valodā arī, atrodoties ārpus Latvijas. Daudzām ģimenēm tas ir svarīgi, ja dzīvo ārzemēs, bieži ceļo vai, piemēram, ja bērns attīsta sportista vai mūziķa karjeru. Turklāt mācības Tālmācības vidusskolā “Rīgas Komercskola” var apvienot ar izglītības iestādes apmeklēšanu mītnes zemē.

 

Kā notiek mācīšanās?

Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola” pedagogi ir konsultanti, kuri allaž gatavi sniegt konsultācijas gan tiešsaistē, gan klātienē, izveidojot kontaktu ar ikvienu audzēkni un novērtējot katra audzēkņa spējas un vajadzības. Pedagogi izstrādā tālmācībai atbilstošus mācību materiālus un mācību līdzekļus, darba lapas, paškontroles testus, pārbaudes darbus, izvēlas piemērotākās sadarbības formas, metodes, individuālu, personalizētu pieeju katram, kas ir īpaši svarīgi izglītības sākumposmā. 

Audzēkņi pēta mācību materiālus, iepazīstas ar norādītajiem mācību līdzekļiem, veic novērojumus,  apgūtās zināšanas pielietojot praktiski. 

 

Sākumā ārkārtīgi nozīmīgs audzēkņiem ir vecāku atbalsts,  kā arī vecāku sadarbība ar pedagogiem, skolas vadības komandu. Vēlāk viņi jau kļūst patstāvīgi un prot mācībām nepieciešamo laiku plānot paši, tomēr ciešā, skolas vadības komandas, pedagogu un vecāku sadarbība saglabājas.

 

Pedagogi, skolas vadības komanda  rūpējas par to, lai mācību process ir elastīgs, atbalstošs,  mērķtiecīgs un jēgpilns, kas  sekmē rezultātu. Mācāmies darot un pētot, kopīgi apgūstam tradīcijas, svinot svētkus,  attīstām radošumu aizraujošos konkursos, iesaistām vecākus skolas notikumos un projektos, audzēkņi iepazīst sevi un pasauli izzinošos ceļojumos un ekspedīcijās. Pielietojam zināšanas praksē – muzejos, amatnieku darbnīcās, dabā. 

 

Mācīšanās notiek gan individuāli, gan grupās, mācīšanās procesu balstot uz trim darbībām – domā, vērtē, analizē. Pedagoga un audzēkņu sadarbības pamats ir savstarpēja cieņa, abpusēja ieinteresētība un mērķtiecīga radoša darbība, lai apgūtu zināšanas, prasmes un attieksmes veiksmīgai dzīves darbībai. Mūsu moto “Mācot prātu, reizē audzinām arī jūtas un gribu” /J.A.Students/.


Audzēkņu mācību sasniegumi ikdienā un valsts diagnosticējošos darbos liecina, ka mūsu pedagogu jēgpilni izvēlētie mācību līdzekļi, mācību materiāli, pieejas, sadarbības formas un mācību vide padara mācību saturu audzēkņiem vieglāk uztveramu, ļauj to apgūt ar prieku, atbilstoši katra spējām un interesēm.


Cik liela loma ir virtuālai videi un digitālajiem rīkiem?

Reklāma
Reklāma

Jaunizveidotā virtuālā mācību vide (Moodle) un digitālie mācību līdzekļi, kā arī plašās individuālo mācību pielāgojumu iespējas sekmē audzēkņu interesi par mācību procesu, jo digitālie mācību materiāli ir aizraujoši un mūsdienīgi. Skolas pedagogi, sadarbojieties ar vecākiem, vada, līdzdarbojas un veicina katra audzēkņa zināšanu un prasmju apguvi jau no pirmās klases pašvadītas mācīšanās veidā. Audzēkņi iemācās  izprast digitālo pasauli daudz ātrāk, apgūst digitālo līdzekļu pielietošanu zināšanu un prasmju apguvē, iemācās un pilnveido lietišķās sarakstes pamatprincipus digitālo komunikācijas līdzekļu pasaulē. Sarašana ar digitālajiem rīkiem un digitālās lietpratības pastiprināta apgūšana ir ceļš uz panākumiem dzīvesdarbībā. Svarīgi piebilst, ka skolā izmantotās pieejas, metodes un sadarbības formas ir pielāgotas audzēkņu dažādiem zināšanu un prasmju līmeņiem, domājot arī par audzēkņiem ar īpašām vajadzībām.

Ikvienam audzēknim ir personalizēta pieeja. Tā ir skolas politika, tālmācības specifika – nodrošināt atgriezenisko saikni audzēkņiem un  regulāri sadarboties ar vecākiem. 

 

Kā tālmācībā iespējams pilnvērtīgi realizēt kompetenču izglītības pieeju?

Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola” pedagogi cieši sadarbojas, organizējot mācību procesu tā, lai audzēkņi spētu ieraudzīt, ka vienā mācību priekšmetā apgūtās zināšanas un prasmes var izmantot citos un ka tās ir tuvinātas reālajai dzīvei, kas lieliski sniedz atbildi uz bieži uzdoto jautājumu: kur man tas dzīvē būs vajadzīgs? Tā ļaujam apzināties un saprast, ka viss šajā pasaulē ir cieši saistīts un atbildes meklējamas tepat. Uzdevumu pamatā ir nevis konkrēta tēma, bet gan problēma, kas ir jāizzina un jāatrisina.

 

Lai organizētu mūsdienīgu mācību procesu, kas balstītos uz dziļas izpratnes veicināšanu, prasmju un kompetenču attīstību, mācās un mainās arī pedagogi un skolas vadība. Mainīties spējīgi pedagogi ir skolas lielākā vērtība. Zinām, cik svarīgi ir vērot, sekot līdzi, vai tas, ko darām šodien, būs derīgi arī pēc dažiem gadiem.


Izmantojot individuālu, personalizētu pieeju, pedagogi sekmīgi palīdz audzēkņiem veidot pozitīvu attieksmi pret mācību procesu, mudina un palīdz risināt tajā radušos sarežģījumus, attīstot pašnovērtējuma prasmes, rosina audzēkņus domāt, mācīties argumentēt, risināt problēmas, izvērtēt, spriest. 
Jo vairāk darbs notiek cilvēka dēļ, jo svētīgāks tas ir.” /Z.Mauriņa/

 

Kā izdodas nodrošināt audzēkņu socializāciju?

Ņemot vērā vecumposmu un socializēšanās nepieciešamību, realizējam arī kombinētas mācīšanās formas, 1.–6. klašu audzēkņiem reizi nedēļā pieejamas klātienes nodarbības. Mācību procesu organizējam rotaļu un uzdevumu veidā, kas nenoliedzami sekmē saskarsmi un kontaktu veidošanos. Ar rūpīgi pārdomātu, mērķtiecīgu uzdevumu palīdzību socializēšanās tiek īstenota arī tiešsaistes nodarbībās. Turklāt audzēkņiem ir dažādas saziņas grupas un iespējas komunicēt klases ietvaros arī ikdienā. 


Skola lepojas ar pasākumiem, kas vieno un saliedē audzēkņus, pedagogus un viņu vecākus (aizbildņus). Lūk, daži no tiem!

  • Izzinošās ekspedīcijas, piemēram, “Meža ekspedīcija Ziemeļkurzemē, Popes apkārtnē”,  “Zaļā meža brīnumainie stāsti”, “Trakā profesora pirmie soļi ķīmijā”, “Finanšu laboratorija” u.c.
  • Svētku svinības, piemēram, “Miķeļdiena atnākusi”, Latvijas svētkiem veltīts pasākums “Mana dāvana Latvijai”- tikšanās ar Eiropas Parlamenta deputāti  Inesi Vaideri, Ziemassvētku koncerts “Rādām gaismai gaismu!”.
  • Pasākumi un projekti mācību priekšmetu ietvaros, piemēram, Latvijas Angļu valodas skolotāju asociācijas un izdevniecības “Pearson” astoņus mēnešus ilga sešu literāro darbu lasīšana 4. klasei “Reading Circle” ar mērķi attīstīt un pilnveidot lasīšanas prasmes, veicināt sadarbību, darbojoties grupās, diskutējot, analizējot, iepazīstot kultūru. 
  • Dalība starptautiskajos projektos, piemēram, Nordplus finansiāli atbalstītajā projektā “Jauniešu vides apziņas veicināšana ilgtspējīgai attīstībai, ceļojot un izprotot cilvēku un dabas mijiedarbības procesus Ziemeļeiropas reģionā”.
  • Iespēja satikties ar vienaudžiem ārpusskolas nodarbībās ar kopīgām interesēm, attīstot un pilnveidojot savu talantu, spējas.

Lepojamies ar mūsu organizētajiem pasākumiem, kas veicina pozitīvas personības veidošanos, akcentē veselīgas pašapziņas un atbildības izjūtas attīstīšanu, piederību savai skolai, valstij, dažādu kultūru iepazīšanu un cieņpilnu attieksmi pret tām, atklāj radošo potenciālu.


Tālmācības vidusskolā “Rīgas Komercskola” ir labvēlīga, uz sadarbību un toleranci vērsta vide, kurā audzēkņu, vecāku, pedagogu un skolas vadības komandas attiecību modelis balstīts uz savstarpēju cieņu. Šāda pieeja veicina vispārcilvēcisko un demokrātijas vērtību apguvi.

 

Kādi varēti būt galvenie argumenti, izvēloties Tālmācības vidusskolu “Rīgas Komercskola”?

  • Profesionāli, radoši uz attīstību, izaugsmi un pozitīvu sadarbību orientēti pedagogi, skolas vadības komanda.
  • Elastīgs,  atbalstošs, jauninājumiem atvērts, uz mācību sasniegumiem vērts, personalizēts mācību process.
  • Mūsdienīga, strukturēta, pārskatāma, viegli saprotama un lietojama mācību vide.
  • Labvēlīga, uz sadarbību un toleranci vērsta vide.
  • Audzēkņu, vecāku, pedagogu un skolas vadības attiecību modelis balstīts uz savstarpēju cieņu.
  • Rada iespēju  pilnveidot savus talantus.
  • Skola saņēmusi vairākus Draudzīgā aicinājuma  apbalvojumus par valsts centralizēto pārbaudes darbu rezultātiem.
  • Skola  Latvijas skolu reitingā 2024 darbā ar talantīgajiem audzēkņiem, Lielo skolu grupā ierindojas 9.vietā, kā arī,  apsteidzot 16 valsts ģimnāzijas, Valsts ģimnāziju grupā pēc aprēķinātajām ballēm.  
     

Mana skola, 
ik dienas Tu mani spārnos celt vari, 
Mani godīgu, radošu, veiksmīgu dari!

www.rigaskomercskola.lv

Saistītie raksti