Kā mācību gada beigās izvērtēt aizvadīto mācību gadu?

Mācību gada noslēgums ir nozīmīgs laiks gan skolēniem, gan vecākiem. Tas ir brīdis, kad atskatīties uz paveikto, novērtēt sasniegumus un pārdomāt nākotnes plānus. Tomēr izvērtēšanai nevajadzētu aprobežoties tikai ar atzīmēm un liecībām. Daudz svarīgāk ir saprast, kā bērns jūtas skolā, vai viņš ir apmierināts ar mācību procesu un vai esošā izglītības iestāde sniedz viņam labāko iespējamo atbalstu.
Pētījumi liecina, ka tikai akadēmiskie rezultāti nesniedz pilnīgu priekšstatu par bērna progresu un labsajūtu skolā.

FOTO: Publicitātes foto

Pētījumi liecina, ka tikai akadēmiskie rezultāti nesniedz pilnīgu priekšstatu par bērna progresu un labsajūtu skolā.

Šajā rakstā aplūkosim, kā vecāki var efektīvi izvērtēt bērna sasniegumus mācību gada beigās, ņemot vērā ne tikai akadēmiskos rezultātus, bet arī emocionālo labsajūtu un sociālo attīstību. Sniegsim jautājumu paraugu, kas palīdzēs izvērtēt aizvadīto mācību gadu jūsu bērna skolā.

 

Mācību gada noslēguma vērtēšanas daudzpusība

Tradicionāli mācību gada beigās galvenais vērtēšanas kritērijs ir atzīmes. Tomēr pētījumi liecina, ka tikai akadēmiskie rezultāti nesniedz pilnīgu priekšstatu par bērna progresu un labsajūtu skolā. Piemēram, Dweck (2006) savā pētījumā par "izaugsmes domāšanu" (growth mindset) uzsver, ka bērna attieksme pret mācīšanos, neatlaidība un spēja mācīties no kļūdām ir tikpat svarīgi kā gala atzīmes. Vecākiem būtu jāpievērš uzmanība ne tikai tam, ko bērns ir iemācījies, bet arī tam, kā viņš ir mācījies un kā ir attīstījusies viņa mācīšanās motivācija.


Savukārt Deci un Ryan (2000) savā pašnoteikšanās teorijā (self-determination theory) norāda, ka bērna iekšējā motivācija mācīties ir cieši saistīta ar viņa autonomijas, kompetences un piederības sajūtu skolā. Tādējādi, vērtējot mācību gada sasniegumus, ir svarīgi noskaidrot, vai bērns jūtas neatkarīgs savā mācību procesā, vai viņš jūt, ka spēj paveikt uzdevumus, un vai viņam ir labas attiecības ar skolotājiem un klasesbiedriem.

 

Jautājumi sarunai ar bērnu par aizvadīto mācību gadu

Lai varat izvērtēt aizvadīto mācību gadu, piedāvājam 15 jautājumus, kurus varat pārrunāt ar bērnu. 
Zemāk jums ir pieejami jautājumi bērniem, kas mācās:

  • 1. līdz 4. klasē: šajā vecumā bērniem ir svarīgi, lai jautājumi būtu vienkārši, konkrēti un orientēti uz sajūtām un pieredzi. 
  • 5. līdz 9. klasē: šajā vecumā jautājumi var būt nedaudz dziļāki, aicinot bērnu analizēt savas sajūtas un pieredzi. Svarīgi ir veicināt pašrefleksiju un kritisko domāšanu.
  • 10. - 12. klasē: vidusskolēniem jautājumi var būt vērsti uz nākotnes plāniem, pašu atbildību un spēju kritiski izvērtēt izglītības iestādi un tās piedāvātās iespējas.

 

Jautājumi 1. – 4. klases skolēniem (7-10 gadi)

  1. Kas tev skolā patika visvairāk šogad? (Piemēram, rotaļas, draugi, zīmēšana?)
  2. Kura nodarbība vai aktivitāte tev šķita visjautrākā?
  3. Vai bija kaut kas, kas tev skolā šogad nepatika? (Piemēram, kāds skaļš bērns, kas tevi traucēja, vai kāds uzdevums, ko nesaprati?)
  4. Kā tu jūties, kad dodies uz skolu no rīta? Priecīgs, miegains, vai varbūt nedaudz uztraukts?
  5. Vai tev bija kāds draugs klasē? Ko jūs kopā darījāt?
  6. Vai tu jūties droši un labi skolā? Vai ir kāds, ar ko tu vari parunāt, ja jūties slikti?
  7. Ko tu domā par savu skolotāju? Vai viņa tevi saprata un palīdzēja?
  8. Vai tev šķiet, ka tu daudz ko iemācījies šogad? Ko tu iemācījies, kas tev šķiet īpaši forši?
  9. Kas bija grūtākais, ko tu iemācījies šogad? Vai tev kāds palīdzēja?
  10. Vai tev patīk pildīt mājasdarbus? Kā tu jūties, kad tie ir jāpilda?
  11. Vai ir kaut kas, ko tu vēlētos mainīt skolā nākamgad?
  12. Ko tu gaidi no nākamā mācību gada?
  13. Vai tev patīk šī skola? Kāpēc?
  14. Vai tu jūties lepns par to, ko esi sasniedzis šogad?
  15. Kas tev likās smieklīgākais skolā šogad?

 

Jautājumi 5. – 9. klases skolēniem (11-15 gadi)

  1. Kuri mācību priekšmeti tev šogad šķita visinteresantākie un kas tajos piesaistīja?
  2. Kuri priekšmeti sagādāja vislielākās grūtības? Kā tu ar tām tikāt galā? Vai saņēmi pietiekamu atbalstu no skolotājiem vai klasesbiedriem?
  3. Kā tu vērtē savas atzīmes? Vai tās atspoguļo to, cik daudz tu patiesībā iemācījies un cik pūļu ieguldīji?
  4. Kāds bija klases mikroklimats šogad? Vai tu juties droši un pieņemts starp saviem klasesbiedriem?
  5. Kādas bija tavas attiecības ar skolotājiem? Vai tu juties saprasts un atbalstīts? Vai viņi motivēja tevi mācīties?
  6. Vai tu jūti, ka skola deva tev iespēju attīstīt savas intereses un talantus ārpus mācību programmas? (Piemēram, pulciņi, projekti, pasākumi.)
  7. Kā tu organizēji savu mācību procesu? Vai tev bija grūtības ar laika plānošanu vai mājasdarbu izpildi?
  8. Vai ir bijuši kādi konflikti vai sarežģītas situācijas skolā, un kā tu ar tām tiki galā?
  9. Vai tu jūti, ka skola tevi sagatavo nākamajai izglītības pakāpei (vidusskolai, profesionālajai izglītībai)?
  10. Kas, tavuprāt, bija tava lielākā veiksme vai sasniegums šogad skolā?
  11. Ja tu varētu kaut ko mainīt šajā skolā, kas tas būtu?
  12. Kā tu jūties, domājot par nākamo mācību gadu? Vai tu vēlies turpināt mācīties šajā skolā?
  13. Vai ir kāda cita skola, kas tev šķiet interesanta? Kāpēc?
  14. Vai tu jūties, ka tevi skolā novērtē un redz kā personību, nevis tikai kā “ vienu no skolēniem”?
  15. Kā tu vispārīgi vērtētu savu šī gada pieredzi skolā no 1 līdz 10 ballēm? Kāpēc tieši šī atzīme?

 

Jautājumi vidusskolēniem (16-19 gadi)

  1. Kuri mācību priekšmeti šogad šķita visinteresantākie un visatbilstošākie tavām nākotnes iecerēm?
  2. Kā tu vērtē savas akadēmiskās sekmes šogad? Vai tās atspoguļo tavas patiesās spējas un potenciālu?
  3. Kādas bija tavas attiecības ar skolotājiem? Vai viņi bija      zinoši, atbalstoši un spēj tevi sagatavot tālākai izglītībai vai karjerai?
  4. Kā skola veicināja tavu kritisko domāšanu, problēmu risināšanas prasmes un patstāvību?
  5. Vai tev liekas, ka  skola piedāvāja pietiekami daudz iespēju attīstīt tavas intereses un talantus ārpus akadēmiskās programmas (piemēram, ar ārpusskolas aktivitātēm, projektiem, olimpiādēm)?
  6. Kā tu vērtē skolas atbalstu karjeras izvēlē? Vai skola tev palīdzēja sākt domāt vai jau pieņemnt lēmumu par turpmāko rīcību pēc vidusskolas pabeigšanas?
  7. Kā tu organizēji savu mācību laiku, ņemot vērā visas skolas prasības un ārpusklases aktivitātes? Vai tev bija pietiekami daudz laika atpūtai un hobijiem?
  8. Kāds bija vispārējais skolas mikroklimats un atmosfēra šogad? Vai tu juties piederīgs un drošs?
  9. Vai ir bijuši kādi izaicinājumi vai grūtības skolā (akadēmiskas, sociālas, emocionālas)? Kā tu ar tām tiki galā, un vai saņēmi nepieciešamo atbalstu?
  10. Kādas ir tavas lielākās mācības vai atziņas no šī mācību gada, kas tev noderēs turpmākajā dzīvē?
  11. Vai tu jūties, ka šī skola pilnībā atbilst tavām vajadzībām un ambīcijām? Kāpēc jā vai nē?
  12. Ko tavuprāt būtu ideāla skola, kas nodrošinātu tev vislabāko attīstību un nākotnes iespējas?
  13. Kā tava esošā skola ir ietekmējusi tavu personības attīstību un pašapziņu?
  14. Kā tu vispārīgi vērtētu savu šī gada pieredzi šajā skolā no 1 līdz 10 ballēm, un kāpēc tu izvēlējies tieši šo vērtējumu?
  15. Vai ir kāda skola, kas tevi uzrunā vairāk par esošo un tu vēlētos apsvērt domu pas skolas maiņu? (Jautājums piemērots 10.un 11.klases skolēniem) Vai jau esi izlēmis, kur mācīsies?

 

Vai esošā skola sniedz bērnam labāko?

Atbildes uz šiem jautājumiem palīdzēs vecākiem iegūt daudzpusīgu priekšstatu par bērna pieredzi skolā. 

Ja sarunas laikā atklājas nopietnas problēmas, piemēram, regulāra emocionāla diskomforta sajūta, ilgstošas mācību grūtības,  kurām skola nenodrošina nepieciešamo atbalstu, vai pastāvīga atsvešinātība no skolas dzīves, vecākiem rūpīgi jāapsver, vai esošā skola patiešām ir labākā izvēle viņu bērnam.

Pētījumi liecina, ka atmosfēra skolā un skolotāju atbalsts ir būtiski faktori bērna akadēmiskajiem sasniegumiem un emocionālajai labsajūtai (Wentzel pētījums, 1998). Ja bērns jūtas nedroši, nepietiekami atbalstīts vai nemotivēts esošajā skolā, pāreja uz citu izglītības iestādi, kas labāk atbilst viņa individuālajām vajadzībām un interesēm, var sniegt ievērojamu pozitīvu ietekmi.

Reklāma
Reklāma


Lemjot par skolas maiņu, vecākiem jāņem vērā:

  • Bērna individuālās vajadzības un intereses.
  • Skolas piedāvātās mācību programmas un specializācijas.
  • Skolas “klimats”, disciplīnas politika un drošības līmenis.
  • Skolotāju kvalifikācija un pieeja mācību procesam.
  • Skolas sniegtais atbalsts bērniem ar speciālām vajadzībām (ja tādas ir).
  • Attālums no mājām un transporta iespējas.
  • Vecāku iespējas iesaistīties skolas dzīvē.

 

Mācību gada beigu vērtēšana ir daudz vairāk par tikai atzīmju apskatīšanu. Tā ir iespēja vecākiem ieklausīties savā bērnā, saprast viņa pieredzi skolā un kopīgi pārdomāt, vai esošā izglītības iestāde sniedz viņam vislabāko iespējamo atbalstu. Atklāta un iejūtīga saruna, balstīta uz bērna sajūtām un pieredzi, palīdzēs pieņemt pārdomātus lēmumus, kas veicinās bērna turpmāko akadēmisko, sociālo un emocionālo attīstību. Atcerieties, ka galvenais mērķis ir nodrošināt, lai jūsu bērns justos laimīgs, motivēts un veiksmīgs savā izglītības ceļā.
 

 

Tālmācība - labākā izvēle skolēniem, lai uzlabotos atzīmes, veselība un pašsajūta kopumā!

 

  • Mācību vide

Mācīšanās no mājām var samazināt ārējos traucēkļus un ļaut bērnam mācīties viņam piemērotā vidē.

  • Individuāls temps

Tālmācība var nodrošināt elastīgāku laika grafiku, kas ļauj bērnam mācīties savā tempā un veikt pauzes, kad nepieciešams.

  • Tehnoloģiju izmantošana

Interaktīvi rīki un tehnoloģijas var padarīt mācīšanās procesu saistošāku un palīdzēt koncentrēties. Online konsultācijas var noskatīties atkārtoti, kas ir īpašu noderīgi bērniem ar UDHS, jo bērni mēdz palaist garām svarīgu informāciju.

 

Labākā tālmācības skola Latvijā!

"Rīgas Komercskolas" ir saņēmusi Latvijas Skolu reitinga apbalvojumus kā labākā tālmācības un neklātienes skola pēc valsts centralizēto eksāmenu rezultātiem 2017., 2018., 2019., 2020., 2021., 2022., kā arī 2023. gadā!

Uzzini vairāk par tālmācības iespējām no 1. līdz 12. klasei.

 

Noderīgi resursi angļu valodā:
●    Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
Pētījums pievēršas pašnoteikšanās teorijai, skaidrojot, kas virza cilvēkus uz mērķu sasniegšanu un kā cilvēku vajadzības (autonomija, kompetence, saistība) ietekmē iekšējo motivāciju.
●    Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random 1 House.  

Grāmata iepazīstina ar "domāšanas veida" (mindset) koncepciju, atšķirot fiksētu domāšanas veidu (tici, ka spējas ir “fiksētas”) no izaugsmes domāšanas veida (tici, ka spējas var attīstīt caur pūlēm) un parādot, kā tas ietekmē panākumus dzīvē.
●    Wentzel, K. R. (1998). Social relationships and academic motivation. In J. Juvonen & K. R. Wentzel (Eds.), Social motivation: Understanding children's school adjustment (pp. 169-194). Cambridge University Press.
Publikācijā tiek pētīts, kā sociālās attiecības (ar vienaudžiem un skolotājiem) ietekmē skolēnu akadēmisko motivāciju un veicina bērnu veiksmīgu adaptāciju skolas vidē.
●    www.careershodh.com  - Mājas lapa piedāvā resursus par mācīšanos, izaugsmi un sasniegumiem.
 

Saistītie raksti