Cik daudz cukura dienas laikā drīkst apēst katrs ģimenes loceklis?

 26. oktobris 2019 8:00 mammamuntetiem.lv Raksts

Ikdienā bieži neaizdomājamies, cik daudz lieka cukura lietojam uzturā. Tēja vai kafija ar cukuru, brokastu pārslas, maize, jogurts, kečups, kuru pievienojam ēdienam, konfektes... Lielākos vai mazākos daudzumos cukurs ir pievienots visam, jo tas uzlabo un pastiprina garšu, dāvājot cilvēkam īslaicīgu baudu un prieku par apēsto gardumu. 



Foto: Shutterstock.com

Pasaules Veselības organizācijas jaunākās rekomendācijas iesaka samazināt cukura daudzumu ikdienā: ja agrāk kā normu minēja 10% no kopējās dienas laikā uzņemtās enerģijas, tad tagad šai normai nevajadzētu pārsniegt 5%.


Taču pēc kāda laika sākam pamanīt liekos kilogramus, pasliktinās ādas stāvoklis un pašsajūta, un tās ir pārmērīgas cukura lietošanas sekas. Cik daudz cukura ieteicams ikdienas uzturā, stāsta Rimi veselīgas ēšanas eksperte, sertificēta uztura speciāliste Olga Ļubina.

Pasaules Veselības organizācijas (PVO) jaunākās rekomendācijas iesaka samazināt cukura daudzumu ikdienā: ja agrāk kā normu minēja 10% no kopējās dienas laikā uzņemtās enerģijas, tad tagad šai normai nevajadzētu pārsniegt 5%. Ko tas reāli nozīmē? Iedomāsimies ģimeni, kurā vecākiem aug trīsgadīgs dēls un deviņgadīga meita. Cik daudz cukura dienā drīkst apēst katrs no viņiem? 

  • Bērnudārznieks dienā drīkstētu apēst vien trīs tējkarotes cukura, ieskaitot to, kas pievienots tējai vai putrai. 
  • Meitenei, kura mācās skolā un vienu vai divas reizes nedēļā apmeklē, piemēram, deju nodarbības, vajadzētu uzņemt ne vairāk par piecām tējkarotēm cukura dienā. Ja bērnam ir lielāka fiziskā slodze, arī cukura daudzumu var palielināt, taču, runājot par vidēji statistisko bērnu, ar piecām tējkarotēm būtu pilnīgi pietiekami.
  • Arī pieaugušajiem viss ir atkarīgs no fiziskās aktivitātes. Vidusmēra pieaugušajam, kas pavada dienu mazkustīgi, sēžot birojā pie datora, nebūtu ieteicams pārsniegt PVO rekomendētās piecas tējkarotes dienā. 

     

Bērnudārznieks dienā drīkst apēst vien trīs tējkarotes cukura, ieskaitot to, kas pievienots tējai vai putrai. 



Tātad mēs zinām, ka dienā drīkstam apēst 3–5 tējkarotes cukura. Tagad iztēlosimies deviņgadīgas meitenes aptuveno ēdienkarti. Brokastīs viņa uz ātru roku apēd brokastu pārslas ar pienu un izdzer krūzīti tējas ar cukuru. Pusdienas paēd skolā, kur kā dzēriens tiek piedāvāts kompots. Atnākot mājās no skolas, meitene ātri iemet mutē maizīti ar sieru un vienu konfekti. Vakarā viņa ietur siltas mājas vakariņas, bet dārzeņu salātu vietā izvēlas kartupeļiem pievienot kečupu. Pēc vakariņām, kopā ar ģimeni sēžot pie televizora, viņa vēl apēd četrus vai piecus cepumus. Lūk, aptuvenais cukura daudzums, ko meitene dienas laikā ir apēdusi: tējkarotei cukura pie tējas pievienojas aptuveni 2,5 tējkarotes, ko satur brokastu pārslu porcija; kompots satur 2 tējkarotes cukura, 1 konfekte – 1 tējkaroti, kečups – 0,5 tējkarotes, bet 4–5 cepumi aptuveni 3 tējkarotes cukura. Kopā tās ir apmēram 10 tējkarotes cukura dienā, kas divkārt pārsniedz ieteicamo diennakts devu. 


Kādas ir sekas pārmērīgam cukura daudzumam mūsu ēdienkartē? 
Bieži vien hiperaktivitāte, grūtības vakarā iemigt, liekais svars un citas veselības problēmas. Slimību profilakses un kontroles centra 2016. gadā veiktais Bērnu antropometrisko parametru un skolu vides pētījums Latvijā liecina, ka katram piektajam bērnam ir liekais svars vai aptaukošanās, un jau pirmklasnieku vecumā 13% bērnu ir liekā ķermeņa masa. Bet bērni ar lieko svaru visbiežāk kļūst par pieaugušajiem ar lieko svaru.

Lai gan cukurs nav vienīgais liekā svara veicinātājs, tas paveic lielu daļu šī darba. Ikdienas produktos ir daudz vairāk cukura, nekā mēs apzināmies, un nebūt nav jāēd konfektes. Apēdot 220 mililitrus jogurta un 100 gramus saldējuma, kā arī izdzerot glāzi vīnogu sulas, mēs jau esam uzņēmuši 5–6 tējkarotes cukura, bet puslitrs saldinātas ledustējas satur pat 7–9 tējkarotes cukura. Pasekojot līdzi savai un bērnu ikdienas ēdienkartei, visticamāk apēstā cukura daudzums vairumam cilvēku būs pārsteigums.

 

Apēdot 220 mililitrus jogurta un 100 gramus saldējuma, kā arī izdzerot glāzi vīnogu sulas, mēs jau esam uzņēmuši 5–6 tējkarotes cukura.

 

Lai ikdienā ēstu patiešām veselīgi, jāpatur prātā ne tikai cukura normas, bet arī daudzi citi nosacījumi, tāpēc Rimi kustība Labākai dzīvei piedāvā iespēju ātri un vienkārši izvēlēties kvalitatīvus un vērtīgus produktus, kas izturējuši rūpīgus atlases kritērijus. Ar Labākai dzīvei etiķeti apzīmēto produktu sastāvā ir ne tikai mazāk cukura, bet arī mazāk sāls, mazāk vai labāki tauki, vairāk šķiedrvielu, ierobežots pārtikas piedevu (E vielu) lietojums, izmantoti tikai dabīgi aromatizētāji, kā arī nav ĢMO, nav palmu eļļas, hidrogenēto tauku vai mehāniski atdalītas gaļas. 




0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas