Ja bērns ir pieteikts vizītei Bērnu slimnīcā, šis ir svarīgs atgādinājums

Šī gada 11 mēnešos aptuveni 7 tūkstoši bērnu netika atvesti uz iepriekš pieteiktām vizītēm Bērnu klīniskās universitātes slimnīcā. Tās Ambulatorās veselības aprūpes daļas vadītāja Irina Ošeniece intervijā portālam Jauns.lv pastāstīja, ka neatteikto vizīšu jomā situācija ir uzlabojusies. Vienlaikus viņa aicināja vecākus atcerēties: ja viņi kaut kādu iemeslu dēļ nevar aizvest savu bērnu pie ārsta, tad vizīti vajadzētu atcelt, dodot iespēju kādam citam bērnam apmeklēt slimnīcu.
Mēs apzināmies, ka nekad nebūs situācija, ka vienmēr visi 100% varēs ierasties uz savu pierakstu, bet mēs ļoti aicinām, ja netiek uz vizīti, lai atsaka, teic ārste.

FOTO: Shutterstock.com

''Mēs apzināmies, ka nekad nebūs situācija, ka vienmēr visi 100% varēs ierasties uz savu pierakstu, bet mēs ļoti aicinām, ja netiek uz vizīti, lai atsaka,'' teic ārste.

Kopumā situācija ar neatteiktajām vizītēm Bērnu slimnīcā šogad ir labāka nekā pagājušajā gadā. 

 

“Par to varu pateikt lielu paldies vecākiem, ka viņi kļuvuši apzinīgāki un atved savus bērniņus uz vizītēm vai arī izmanto iespējas atteikt vizītes, tādējādi dodot iespējas citiem vecākiem izmantot [slimnīcas piedāvātos pakalpojumus]. 

 

Rindas ir ļoti garas, bet neatnākušo pacientu - diezgan daudz 

Protams gribētos, lai rādītāji ir labāki. 

Piemēram, mēs zinām, ka pie bērnu pneimonologa šobrīd ir jāgaida rindā aptuveni 40 dienas, bet 11 mēnešos uz vizīti netika atvesti 403 bērni.” Mēnesī tie ir aptuveni 36 bērni jeb 12%. Tajā pašā laikā vizīti pie šī speciālista gaida daudz bērnu. 

Līdzīga situācija ir ar vizītēm pie bērna alergologa. Lai tiktu pie šī speciālista, rindā jāgaida vidēji 60 dienas, bet šogad uz vizīti netika atvesti 752 bērni. Mēnesī tie ir jau aptuveni 68 bērni. 

 

Aicina atteikt vizīti, ja nevar ierasties

“Mēs apzināmies, ka nekad nebūs situācija, ka vienmēr visi 100% varēs ierasties uz savu pierakstu, bet mēs ļoti aicinām, ja netiek [uz vizīti], lai atsaka. Mums ir resursi, lai vizīti varētu piedāvāt citiem. 

Mēs gribētu pieturēties pie 6-7% [nenotikušo vizīšu], kas būtu pieņemams rādītājs. Labi, ja būtu vismaz zem 10%. Tad es teiktu, ka viss ir labi un paldies vecākiem.” 

 

Pie bērnu neirologa netika atvesti 1068 bērni

“Redzams, ka pie citiem speciālistiem mēs turamies pie vidēji 5-7% pacientu, kurus neatved uz vizīti. 

Bet te atkal jāsaka, ka visu izsaka absolūtie skaitļi, piemēram, pie bērnu neirologa [šogad] netika atvesti 1068 bērni, mēnesī tie ir 97 bērni.”

Ja skatās procentos, tad tie ir 9%, kas it kā nav slikts rādītājs. Bet jāņem vērā, ka gaidītāju sarakstā atrodas 486 bērni un uz pierakstu jāgaida vidēji 50 dienas. 

 

Kamēr pacienti neierodas uz vizīti, ārstiem ir dīkstāve

“Gribētos arī pieminēt, ka tajā brīdī, kad ārsts gaida pacientu, kurš ir pierakstīts un kurš neierodas, viņam ir dīkstāve. 

Ja tas ir izmeklējums vai operācija, tad tas nozīmē arī operāciju zāles, iekārtas dīkstāvi, un viss kopā ietekmē jau finansējumu.” 

 

Neierodas, kaut arī pirms dažām dienām apstiprināja, ka būs 

Lai atgādinātu par gaidāmo vizīti Bērnu slimnīcā, pacienta pārstāvis saņem gan īsziņu, gan robota zvanu. Vecākiem, saņemot šo zvanu, ir iespēja gan uzreiz apstiprināt, ka ieradīsies uz vizīti, gan arī atteikt to, ja zina, ka tomēr nevarēs ierasties. 

Neskatoties uz to, vidēji 2% vecāku apstiprina, ka viņu bērns ieradīsies uz vizīti, bet pēc tam tomēr neierodas… Turklāt jāņem vērā, ka robota zvanu vecāki saņem tikai divas dienas pirms vizītes. 

 

Citi bērni būs laimīgi, ja varēs tikt pie ārsta 

Ošeniece skaidroja, ka, saņemot īsziņu vai zvanu, vecāki vienmēr var atteikt vizīti. “Mēs esam tik fleksibli, ka spējam trīs (pat divas) dienas iepriekš aizvietot vizīti. Pat tad, ja atsaka šodien pēcpusdienā paredzēto vizīti, mēs varam paspēt aizvietot to. 

Mums ir gaidītāju saraksts, kur vecāki ir atzīmējuši, ka var ierasties jebkurā laikā. Mums ir, kam zvanīt un piedāvāt šādu iespēju.” 

 

Vecāki pateicas par sniegto iespēju 

Pacientu pieredzes aptaujās dažkārt vecāki raksta: “Paldies, ka piedāvājāt vizīti [uz kuru nevarēja ierasties cits bērns]!” Viņi ir priecīgi, ka varēja izmantot šo iespēju un aizvest savu bērnu pie ārsta ātrāk. 

Būtu ļoti jauki, ja vecāki apzinātos: ja manam bērnam vairs nav vajadzīga iepriekš pieteiktā vizīte Bērnu slimnīcā vai arī mēs netiekam uz to, tad citi bērni šo iespēju ļoti, ļoti gaida. 
“Mēs sakām paldies tiem atbildīgajiem vecākiem, kuri atsaka pierakstu, tādējādi dodot iespēju pierakstīties citam.“

 

Atteikt vizīti ir ļoti vienkārši 

Jāņem vērā, ka mūsdienās, lai atteiktu vizīti, vairs nav obligāti jāzvana uz zvanu centru, to var izdarīt arī attālināti.
Vecāki var izmantot telefonā piedāvāto iespēju atteikt vizīti bez sarunāšanās ar slimnīcas pārstāvjiem.*

Reklāma
Reklāma

 

Visvairāk grēko Rīgas apkaimē dzīvojošie 

“Es paskatījos statistiku, un ticat vai neticat, bet tā ir ļoti interesanta. Visvairāk vecāku, kuri neatved savus bērnus uz vizītēm, ir rīdzinieki un Pierīgā dzīvojošie, tie ir 22%. 

Lai gan viņi dzīvo salīdzinoši vistuvāk Bērnu slimnīcai, tomēr visbiežāk neatsaka vizītes. 

 

Iespējams, rīdzinieki izmanto citas iespējas 

“Iespējams, tas skaidrojams ar to, ka viņi izmanto iespēju aiziet uz vizīti citā iestādē.

Varbūt tālākajos reģionos dzīvojošajiem tādu iespēju ir mazāk. Ja viņi ir pierakstījušies pie mums, tad arī atbrauc uz Bērnu slimnīcu.”

 

Visbiežāk vizītes neatsaka skolēnu vecāki 

Analizējot neieradušos pacientu vecumu, redzams, ka visbiežāk vizītes neatsaka skolas vecuma bērnu pārstāvji. 

“Visvairāk bērnu, kurus neatved, ir vecumā no 8 līdz 13 gadiem - 32%. Otra grupa ir pusaudži vecumā no 15 līdz 17 gadiem, tādu ir aptuveni 28%. Bet pirmsskolas vecuma bērni netiek atvesti uz vizīti aptuveni 17% gadījumu.”

 

Zīdainīšu vecāki ir visatbildīgākie 

Bet pavisam mazos bērniņus uz ārstu vizītēm ved visprecīzāk. Iespējams, tad vecākiem ir lielākas iespējas izbrīvēt laiku slimnīcas apmeklējumam. Tāpat jāņem vērā, ka tad bērniem vēl nav jākavē nodarbības skolā vai bērnudārzā un vecākiem nav jāieplāno brīvs brīdis no darba.

Vēl iespējams, ka ar mazu bērniņu, īpaši tad, ja tā ir pirmā atvase, vecākus vairāk satrauc bērna veselības izmaiņas un viņi ļoti vēlas saņemt speciālista konsultāciju. 

Redzams, ka zīdainīšus līdz gada vecumam uz vizīti Bērnu slimnīcā neatved tikai 5% gadījumu. Bet bērnus, kas ir vecumā no 1 līdz 3 gadiem, jau 13% gadījumu neatved uz vizīti. 

 

Bērnudārznieki un skolēni var biežāk saslimt 

Iespējams, bērnudārza un skolas vecuma bērnus uz vizīti bieži neaizved tāpēc, ka viņi ir saslimuši. 

Bērnu slimnīcā nav iespēju apkopot iemeslus, kāpēc bērni netiek atvesti uz vizītēm un arī apmeklējums netiek atteikts. “Bet viens no iemesliem, par ko vecāki paši piezvana un pasaka, ir: “Mēs esam saslimuši!”” 

 

Situācija ir uzlabojusies 

Ošeniece pastāstīja, ka šogad 11 mēnešu laikā aptuveni 7 tūkstoši bērnu netika atvesti uz iepriekš pieteiktām vizītēm. Savukārt pērn visa gada laikā neatteikto vizīšu skaits bija aptuveni 13 tūkstoši. 

Līdz ar to var secināt, ka situācija ir uzlabojusies un vecāki kļuvuši atbildīgāki saistībā ar bērnu ārstu apmeklējumiem. 
“Situācija noteikti ir labāka, bet jāgaida, kā mēs noslēgsim gadu un kāds būs decembris.”

 

Daļa vecāku ir sadzirdējuši mediķu aicinājumu 

Var pieļaut, ka arvien vairāk vecāku atsaka bērnu vizītes pie ārsta, ja nevarēs uz tām ierasties, jo rīkojas apzinīgāk un atbildīgāk. Turklāt Bērnu slimnīcas darbinieki šogad ļoti aktīvi runāja par to publiskajā telpā. 

Bērnu slimnīcas pārstāvji par to daudz runāja jau pirms kovida, tad pandēmijas laikā par to diskutēja mazāk, jo bija citas aktualitātes, bet šogad atkal ļoti mērķtiecīgi risināja šo jautājumu. 

Par šo jautājumu komunicē arī citas medicīnas iestādes, jo neatteikto vizīšu daudzums ir problēma visās veselības aprūpes iestādēs. 

 

Var pieteikties vizītei atkārtoti 

Ošeniece arī piebilda, ka tad, ja vecāki laicīgi atsaka bērna vizīti pie ārsta, viņi var vēlreiz pieteikties pie speciālista, ja bērns ir izveseļojies vai ir parādījusies vajadzība apmeklēt slimnīcu citu iemeslu dēļ.

“Piemēram, ja operāciju atliek bērna saslimšanas dēļ, tad mēs, liekot viņu gaidītāju rindā, atzīmējām, ka jāpiedāvā pirmais iespējamais laiks.” 

 

Pierakstu Bērnu slimnīcā var atteikt vairākos veidos 

  • Var ieiet Bērnu slimnīcas Pacienta portālā un pie vizītes spiest pogu “Atteikt”.
  • Var aizpildīt atteikuma formu bkus.lv. 
  • Brīvā tekstā var sūtīt atteikumu uz e-pasta adresi: poliklinika@bkus.lv. 
  • Var zvanīt un atteikt pierakstu pa telefonu 80708866. 
  • Kad divas dienas pirms plānotā apmeklējuma zvana robotzvans, var atteikt pierakstu sarunas laikā. 
  • Ja nav pagūts atteikt pierakstu robotzvana laikā, var atbildēt uz atgādinājuma īsziņu vai atgādinājuma e-pasta vēstuli, atsakot vizīti pēc norādēm. 
  • Ja bērns no rīta saslimis vai noticis kaut kas negaidīts, pierakstu var atcelt arī apmeklējuma dienā. To var izdarīt Pacientu portālā (poga “Atteikt” ir aktīva vēl dažas stundas pirms pieraksta laika) vai arī iespējami drīz pēc pulksten 8.00 zvanot uz telefona numuru 80708866. Arī vizītes atcelšana teju pēdējā brīdī var dot iespēju citam bērnam. 

Saistītie raksti