Veselīgai bērna attīstībai: kā rast līdzsvaru starp ekrāna laiku mobilajā telefonā un rotaļām?

Digitālais laikmets – tā patiešām varam dēvēt laiku, kurā dzīvojam. Straujā tehnoloģiju attīstība sekmējusi radikālas pārmaiņas it visās mūsu dzīves sfērās. Aizvien vairāk mainās profesiju tirgus, mājokļos parādās arvien jaunas gudrās ierīces, visu ikdienai nepieciešamo iespējams iegādāties, neizejot no mājām, un mobilie telefoni bērnu rokās nonāk vēl pirms tie sākuši runāt.
Mobilie telefoni, planšetes un citas ierīces nav ne mūsu, ne mūsu bērnu ienaidnieki. Izmantojot tās lietderīgi, viedierīces var kalpot par rīku, kas palīdz apgūt jaunas iemaņas un zināšanas.

FOTO: Freepik.com / freepik

Mobilie telefoni, planšetes un citas ierīces nav ne mūsu, ne mūsu bērnu ienaidnieki. Izmantojot tās lietderīgi, viedierīces var kalpot par rīku, kas palīdz apgūt jaunas iemaņas un zināšanas.

Jāatzīst, ka pretoties digitālajam progresam un tehnoloģiju attīstībai nav iespējams un šķiet, ka tieši bērni ir tie, kuriem orientētēšanās digitālajā un viedierīču pasaulē, grūtības sagādā vismazāk. Taču, lai cik plašas būtu digitālās un tehnoloģiju sniegtās iespējas, nav noslēpums, ka pārmērīga viedierīču lietošana var atstāt negatīvu ietekmi uz bērna attīstību.

 

Kā vecākiem rast līdzsvaru starp rotaļām un viedierīcēm veltīto laiku, kā pārmērīga viedierīču lietošana ietekmē bērna attīstību un kā lietderīgi apvienot viedierīču izmantošanu un rotaļas – par to visu šajā rakstā! 
 

Kā pārmērīga viedierīču lietošana ietekmē bērna attīstību? 

Pārmērīgs ekrāna laiks, neatkarīgi no tā, vai bērns spēlē video spēles, skatās izglītojošas TV pārraides, pavada laiku mobilajā telefonā vai izmanto datoru mācībām, kaitē bērna fiziskajai, kognitīvajai un sociāli emocionālajai attīstībai.

 

Pētījumi liecina, ka ilgstoši pavadot laiku pie ekrāniem, primāri cieš tieši bērnu fiziskā veselība: 

  • kustību un fizisko aktivitāšu iztrūkums veicina aptaukošanās risku;
  • attīstās stājas traucējumi, balsta un kustību aparāta slimības; 
  • ar laiku palielinās redzes problēmu risks;
  • tiek novērota vāji attīstīta sīkā pirkstu motorika; 
  • bērniem, kas nesamērīgi ilgu laiku pavada skatoties TV vai izmantojot viedierīces, biežāk novēro arī miega traucējumus.

 

Cieš arī bērna intelektuālā un kognitīvā attīstība. Bērniem, kas pārmērīgi ilgu laiku pavada viedierīcēs, biežāk novēro:

  • UDHS jeb uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu;
  • grūtības koncentrēties; 
  • atmiņas attīstības traucējumus;
  • grūtības apgūt mācību saturu; 
  • tiek ietekmēta arī tādu dzīvē svarīgu iemaņu attīstība kā spēja risināt problēmas, radošums, intuitīvā un kritiskā domāšana.

 

Foto: 1a.lv

 

Pārmērīgi bieži un ilgstoši pavadot laiku viedierīcēs, attīstās arī viena no mūsdienu aktuālākajām problēmām – grūtības, veicot sociālās saites, mijiedarboties un būt tiešā kontaktā ar citiem līdzcilvēkiem. Tas netieši ietekmē gan mobinga izplatību skolās, gan veģetatīvas distonijas, depresijas un citu psihisko traucējumu izplatību pusaudžu un jauniešu vidū.

 

Tomēr mobilie telefoni, planšetes un citas ierīces nav ne mūsu, ne mūsu bērnu ienaidnieki. Izmantojot tās lietderīgi, nosakot bērna vecumam un ikdienas ritmam atbilstošu ekrāna laiku, bērna attīstībai kaitējums netiek nodarīts. Tieši pretēji, viedierīces var kalpot par rīku, kas palīdz apgūt jaunas iemaņas un zināšanas. 


Kā līdzsvarot ekrāna un rotaļu laiku? 

Lai līdzsvarotu ekrāna laiku, svarīga vecāku loma un atbildība bērna brīvā laika organizēšanā. Rotaļām un spēlēm ir ļoti svarīga loma bērna attīstībā un tieši caur rotaļām notiek primāro iemaņu apgūšana. Spēles un rotaļas veicina bērnu izpratni par savstarpējām attiecībām, savu ķermeni, spēju atpazīt un kontrolēt savas emocijas, attīsta radošumu, fantāziju, empātiju, kā arī veicina sīkās pirkstu motorikas un vispārējo fizisko attīstību. 

Vecākiem veiksmīgāk rast līdzsvaru starp laiku, ko bērns velta rotaļām un viedierīcēm, palīdzēs ievērojot vairākus svarīgus priekšnoteikumus:

  • Skaidras robežas: bērniem jābūt skaidram un konkrētam priekšstatam par to, kādi ir viedierīču lietošanas noteikumi un to, kad un cik ilgi bērns viedierīces drīkst izmantot izklaidei. Svarīgi noteikt laiku un vietas, kad viedierīce netiek izmantotas vispār vai tiek izmantotas minimāli, piemēram, ieturot kopīgas maltītes, svinot svētkus, dodoties pastaigās ar ģimeni, no rītiem gatavojoties bērnu dārza vai skolas gaitām utml. 
  • Satura kontrole: vecāki savā un bērnu mobilajā telefonā vai planšetē var uzstādīt ekrāna laiku ierobežojošu aplikāciju, piemēram, Google Family Link, kas ļauj kontrolēt gan viedierīces izmantošanas laiku, gan bērna vecumam atbilstošas pieejamās aplikācijas un interneta vietņu saturu. 
  • Vecāku piemērs: centieni ierobežot bērna ekrāna laiku nebūs veiksmīgi, ja bērnam nav pozitīvs piemērs, tāpēc, pirms uzstādīt noteikumus bērniem, pašiem vecākiem jāpārskata savi viedierīču lietošanas paradumi. 
  • Kopā pavadīts laiks: svarīgi ikdienā ieviest laiku, kas tiek veltīts vecāku un bērnu kopīgajām aktivitātēm. Tas nenozīmē, ka vecākiem viss brīvais laiks jāvelta rotaļām ar bērnu, taču dienā jābūt laikam, kas paredzēts kopīgām rotaļām, pastaigām, sarunām vai citām aktivitātēm. 
  • Brīvā laika aktivitātes un hobiji: bērni, kas pēc skolas velta laiku savu talantu attīstīšanai un hobijiem, daudz mazāk laiku velta viedierīču izmantošanai. Ārpusskolas aktivitāšu klāsts mūsdienās ir ļoti plašs, taču svarīgi, lai bērnam pašam ir iespēja izvēlēties kādus pulciņus vai nodarbības apmeklēt, balstoties uz savām vēlmēm un interesēm. 
  • Nepārspīlēt ar ierobežojumiem: modernās tehnoloģijas ir mūsu ikdienas daļa, tāpēc pārspīlēti ierobežojot bērnu piekļuvi jebkādām tehnoloģijām, ar laiku bērns var justies atdalīts no citiem vienaudžiem vai apkārt valdošajām tendencēm un aktualitātēm. Iemaņas izmantot viedierīces mācībām, savu hobiju un interešu izpētei vai informācijas iegūšanai mūsdienās kļuvušas gandrīz tik pat svarīgas, kā māka rakstīt, lasīt, rēķināt.
     

Foto: freepik.com/Freepik 

 

Ekrāna laika ilgums 

Lai mazinātu ekrāna laika kaitīgo ietekmi uz bērna attīstību, speciālisti iesaka sekot bērna vecumam atbilstošām viedierīču izmantošanas vadlīnijām:

  • bērniem līdz 18 mēnešu vecumam nevajadzētu būt nekādai piekļuvei viedierīcēm; 
  • 2–3 gadus veciem bērniem ekrāna laikam nevajadzētu pārsniegt 30–60 minūtes dienā; 
  • 3–5 gadu vecumā ekrāna laiks jāierobežo līdz 2 stundām dienā; 
  • no 6–12 gadiem tam nevajadzētu pārsniegt 3 stundas dienā.

Svarīgi, ka laika norādes attiecas uz visu dienas laikā izmantoto ekrāna laiku, ietverot gan laiku, kas pavadīts pie TV, gan laiku, kas pavadīts lietojot viedierīces, spēlējot video spēles utt. 
 

Kā viedierīces izmantot lietderīgām rotaļām? 

Mobilais telefons, planšete vai dators, atkarībā no bērna vecuma, var tikt izmantots izglītojošām un radošām nodarbēm, veicinot bērna digitālo pratību un izpratni par to, kā šīs ierīces izmantot lietderīgi. 
 

LEGO konstruktori 

LEGO piedāvā konstruktorus bērniem jau no 2 gadu vecuma. Rotaļāšanās ar LEGO palīdz bērniem apgūt krāsas, skaitļus, alfabētu, attīsta bērna sīko pirkstu motoriku, radošumu un fantāziju, problēmu risināšanas un citas vērtīgas iemaņas.

 

Taču LEGO piedāvā iespēju apvienot abus – gan rotaļas, gan ekrāna laiku. LEGO Educational, LEGO Duplo, LEGO Technic un citās sērijās ir modeļi, kuru būvēšanu un attālinātu vadību nodrošina aplikācija mobilajā telefonā vai planšetē. Tā ir iespēja apgūt ne tikai mehānikas un inženierijas pamatiemaņas, bet arī gūt ieskatu programmēšanā. Bērni noteikti novērtēs iespēju kopā ar vecākiem uzbūvēt savu pirmo robotiņu, turklāt šādā veidā apgūt tehniskās un eksaktās zinātnes ir bērnam ir daudz vieglāk un aizraujošāk. 
 

Foto: 1a.lv

 

Apkārtnes izpēte

  Neatkarīgi no vecuma, dārgumu medības aizrauj ikvienu. Geocache ir aplikācija, kas paredzēta aktīvai brīvā laika pavadīšanai, apkārtnes izpētei, dažādu uzdevumu risināšanai un slēpņu meklēšanai pēc GPS koordinātēm. Lieliska nodarbe visai ģimenei, kas palīdzēs apgūt kā mobilo telefonu izmantot, lai orientētos apkārtnē, risinātu dažādus uzdevumus un apgūtu zināšanas par dabu, tuvākās apkārtnes vēsturi utt. 


Attīstošās spēles un aplikācijas 

Mūsdienās pieejamas neskaitāmi daudz mobilās spēles un aplikācijas, kas paredzētas lasīšanas, rakstīšanas, rēķināšanas, dabaszinību, ģeogrāfijas, vēstures un citu jomu apguvei. Vecākiem izvēloties šāda tipa spēles sava bērna mobilajā telefonā, bērnam tiek nodrošinātas iespējas ekrāna laiku pavadīt daudz lietderīgāk. Tāpat veikalu plauktos atrodamas arī attālināti vadāmas interaktīvās un attīstošās rotaļlietas, kuru spēlēšanai un vadībai tiek izmantota lietotne mobilajā telefonā.

 

Foto: 1a.lv

 

Mobilie telefoni, planšetes un portatīvie datori plašā klāstā 1a.lv! 

Iegādājies viedierīces sev vai bērnam par vienmēr izdevīgām cenām interneta veikalā 1a.lv! Plašs iecienītāko tehnoloģiju zīmolu klāsts, izdevīgi akciju piedāvājumi un papildu atlaides līdz pat 45 % Smart NET kluba biedriem. 

Saistītie raksti