"Skolēniem ir jāuzņemas atbildība par savu mācīšanos” – bet kā mēs viņiem palīdzam to darīt?

FOTO: Shutterstock.com
Aptaujās skolēni ir atzinuši, ka viņiem ir būtiski, lai mācību līdzekli var anotēt, tajā iekrāsot svarīgāko, tādējādi sekmējot domāšanas procesu.
Viens no šādiem mācību līdzekļiem ir rakstāmgrāmata. 77 % skolēnu aptaujā norādījuši, ka mācību procesā vēlētos izmantot šo mācību līdzekli, bet pedagogi, kuri pilotprojektā testējuši šo risinājumu, atzīst, ka tas palīdz taupīt laiku. Izmantojot tradicionālo grāmatu, nereti ir nepieciešams to papildināt ar darba lapām, prezentācijām u. tml. Rakstāmgrāmatās jau ir pieejami daudzveidīgi uzdevumi, un pedagogiem atliek izvēlēties, kuri katrai klasei vai pat skolēnam ir piemērotākie.

Vēstures un sociālo zinību skolotāja, izdevniecības "Skolas Vārds” mācību līdzekļu autore Annija Bergmane.
Iespēja skolēniem būt daudz patstāvīgākiem
Šādā mācību līdzeklī ietvertie daudzveidīgie uzdevumi būtiski sekmē iekļaujošās izglītības īstenošanu, piemēram, tie lieti noder skolās, kurās notikusi pāreja uz latviešu valodu, vai skolās un klasēs, kurās ir bērni ar dažādiem mācīšanās traucējumiem, vai tieši pretēji – ļoti talantīgi bērni, kuri mācību vielu apgūst daudz ātrāk. Nav noslēpums, ka, izstrādājot mācību līdzekļus, tiek ņemts vērā vidējais attiecīgās vecuma grupas skolēna sniegums, tomēr ar rakstāmgrāmatu var daudz vieglāk panākt daudzveidību un ikvienam skolēnam nepieciešamo atbalstu. Piemēram, tas, ka tekstā ir iestrādātas ilustrācijas vai ieteicamās lasīšanas stratēģijas, kā arī atbalsta risinājumi pie katra uzdevuma, skolēniem ļauj būt daudz patstāvīgākiem.
Pusaudži kautrējas atzīt, ka viņiem nepieciešams papildu atbalsts
Būtībā rakstāmgrāmata nozīmē ne tikai pamata informāciju un uzdevumus, bet arī palīginstrumentus, kā šos uzdevumus pildīt, piemēram, teksta lasīšanas stratēģijas vai konkrētus paraugus, kā attiecīgo uzdevumu veikt. Protams, skolēni, kuriem tas nav nepieciešams, spēs izpildīt uzdevumus arī bez palīginstrumentiem, bet, ja atbalsts ir nepieciešams, tas ir viegli un ātri pieejams. Daudzi skolēni, īpaši pamatskolas vecumā, nereti kautrējas atzīt, ka viņiem nepieciešams papildus atbalsts – pusaudži vēlas izcelties un būt pamanīti dažādos veidos, taču viņi lielākoties necels roku, lai lūgtu skolotāja palīdzību. Ja papildu atbalsts ar dažādiem piemēriem, atgādnēm mācību līdzeklī jau ir iekļauts, daļai skolēnu tas aiztaupa mulsumu un satraukumu.
Skolēni uzrauga savu progresu un nosaka mērķus
Mūsdienīgam mācību līdzeklim ir jāapvieno teorija un dažādi uzdevumi: OECD pamatnostādnēs ir uzsvērts, ka mūsdienās skolēniem ir jāuzņemas atbildība par savu mācīšanos. Organizācija aicina attīstīt skolēnu pašvadītu mācīšanos, kad skolēni mācās noteikt mērķus, plānot savu darbu, uzraudzīt progresu un izvērtēt rezultātus; sekmēt metakognitīvās prasmes – spēju domāt par savu mācīšanos, saprast, kā vislabāk apgūst jaunas zināšanas, un attiecīgi pielāgot pieeju, kā arī veicināt iekšējo motivāciju, jo skolēni, kuri jūtas atbildīgi par savu mācību procesu, parasti ir vairāk motivēti un dziļāk iesaistīti. Šīs prasmes var panākt ar atbilstīgiem mācību līdzekļiem. Aptaujās skolēni ir atzinuši, ka viņiem ir būtiski, lai mācību līdzekli var anotēt, tajā iekrāsot svarīgāko, tādējādi sekmējot domāšanas procesu. Īpaši svarīgi tas ir skolēniem ar uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu: iespēja veikt atzīmes, iekrāsot, atzīmēt noteiktas vietas tekstā u. tml. šiem skolēniem ļoti palīdz.
Lai skolēni patiešām uzņemtos atbildību par savu mācīšanos, viņiem ir nepieciešama vide un rīki, kas to veicina un atbalsta. Mācību līdzekļiem, īpaši rakstāmgrāmatām, šajā procesā ir īpaši nozīmīga loma – tie ne tikai nodrošina saturu, bet arī sniedz strukturētu atbalstu, kas ļauj skolēniem strādāt patstāvīgi, justies pārliecinātākiem un drošākiem mācību procesā. Labi izstrādāts, mūsdienīgs mācību materiāls var kļūt par tiltu starp skolēna potenciālu un reālu izaugsmi, īpaši brīdī, kad skolēns pats sāk apzināti virzīt savu mācību ceļu.
Izdevniecības "Skolas Vārds” 2025. gadā veica aptauju, kurā piedalījās vairāk nekā 500 skolēnu.