Dzemdību norise

Atbilstoši dzemdniecības teorijai, dzemdībās izdala 3 fāzes – atvēršanās, izstumšanas un placentārais periods. Nedaudz par katru no tiem un par to, kas var mums palīdzēt katrā no periodiem.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Katra no mums ir tik ļoti īpaša un atšķirīga un arī katras dzemdības ir atšķirīgas... Foto iesūtījusi Laura Reķe, mammamuntetiem.lv reģistrētā mammam.

 

Katra no mums ir tik ļoti īpaša un atšķirīga un arī katras dzemdības ir atšķirīgas. Atšķiras ne tikai dažādu sieviešu dzemdības, bet var atšķiras pat vienas sievietes dažādas dzemdības.

Runājot par dzemdībām mēs varam teikt:

} Dzemdības – smags darbs
} Dzemdības sāp
} Un Tu to vari paveikt!!! Sieviete ir radīta tam, lai spētu laist pasaulē savu mazuli


Atbilstoši dzemdniecības teorijai, dzemdībās izdala 3 fāzes – atvēršanās, izstumšanas un placentārais periods. Nedaudz par katru no tiem un par to, kas var mums palīdzēt katrā no periodiem.

 

 

Dzemdību atvēršanās periods
Dzemdību atvēršanās periods ir pats ilgākais no dzemdību periodiem un tā laikā dzemdes kakliņš sākumā nolīdzinās, mīkstinās, noīsinās un tad sāk atvērties. Atvēršanās periods beidzas pie pilna dzemdes kakla atvēruma jeb apmēram 10 cm.

Dzemdību pirmais periods sākas ar dzemdes kakla īsināšanos un nolīdzināšanos un tad arī atvēršanos, lai ļautu mazulim virzīties cauri dzemdību kanālam. Šis periods ir pats ilgākais un faktiski var tikt sadalīts divās daļās: agrīnā dzemdību fāze jeb
latentais periods un aktīvā dzemdību fāze.

Dzemdību latentā fāze jeb atvēršanās lēnais un mierīgais periods
Kādā brīdī sajutīsi regulāras dzemdes kontrakcijas. Vai tiešām jau sākušās dzemdības? Ko tad darīt? Kā reaģēt? Varbūt jau skriet uz stacionāru? Mieru tikai mieru. Lielākoties jau nekas nenotiek ātri un tūlīt.

Vai tiešām dzemdības ir sākušās? Tāds jautājums ļoti bieži rodas māmiņām, jo īpaši, ja tiek gaidīts pirmais bērniņš? Ko NEDARĪT? Nestāvēt ar hronometru un negaidīt, kad tad atnāks nākošā kontrakcija. Ja kontrakcijai jānāk, tā atnāks tāpat.

Agrīnais dzemdību periods ir diezgan neparedzams un var ilgt vairākas stundas vai pat dienas, jo īpaši mātēm, kas gaida pirmā bērniņa dzimšanu.

Latentā dzemdību fāzē dzemdes kakls sācis vērties no 0 cm līdz apmēram 5 cm. Tu sajutīsi no vieglām līdz vidēji stiprām kontrakcijām. Katra no tām var ilgt 30-60s un atkārtoties ik pa 5-20 minūtēm.

Šīs fāzes laikā tu vari novērot arī „gļotu korķa” izdalīšanos no maksts, kas var būt arī ar asins piejaukumu, kas liecina, ka dzemdes kakls mēģina atvērties. Taču "gļotu korķis" var būt izdalījies jau kādu dienu iepriekš. Tu vari piedzīvot arī nepatīkamas izjūtas vēderā un caureju. Gremošanas trakts attīrās, lai dotu mazulim ceļu. Dažas sievietes var izjust sāpes vēdera lejas daļā vai mugurā līdzīgi kā menstruāciju laikā.

Agrīnais dzemdību periods ir diezgan neparedzams un var ilgt vairākas stundas vai pat dienas, jo īpaši mātēm, kas gaida pirmā bērniņa dzimšanu. Lielākai daļai no topošajām mammām šī fāze nebūs ļoti nepatīkama.

 

Atceries!
* “Tev pieder visas pasaules laiks”
Katram dzemdībām ir savs temps – temps, ko nosaka gan mamma, gan mazulis.
* Vai neesi ievērojusi: Katliņš nevārās ja to vēro Varbūt tas attiecas arī uz Tavu dzemdi?

Ja nevari saprast, vai ir sākušās dzemdības vai nē – ieeja vannā, ja tās būs treniņkontrakcijas, tad drīz vien tās arī norims, bet, ja būs sākušās dzemdības – tās nekur nepazudīs.

Ja ir nakts – guli! Diezgan grūti īstenojams ieteikums, bet noteikti ir vērts mēģināt, jo dzemdības var būt garas un spēka vēl vajadzēs daudz. Vēl saistībā ar šo ieteikums – tuvojoties dzemdību termiņam, ej gulēt laikus – lai nebūtu tā, ka 1vienos tikai aiziets gulēt, bet trijos pamodies ar dzemdību sāpēm.

Šai dzemdību posmā neaizmirsti arī paēst!

Pozas:
Gulēt uz jebkura sāna, vannā jebkurā pozā, sēdēt uz bumbas, šūpuļtīklā, kur gribās.

Dzemdību projekts
Jau laikus izdomā, ko varētu darīt dzemdību dienā, pirms nokļūsti “Dzemdību pasaulē” jeb aktīvajā dzemdību fāzē.

Dzemdību projekts ietver fiziskas kustības, kontaktu ar ikdienas dzīvi, prāta iesaistīšanos, kas bloķē pārmērīgu fokusēšanos uz dzemdību procesu. Dzemdību projekts varētu būt:
} Foto albuma sakārtošana
} Šūšana mazulim
} Darbs dārzā
} Dzimšanas dienas kūkas cepšana
} Pankūku cepšana
} Mazuļa drēbju mazgāšana, kārtošana
} Vēstuļu rakstīšana
} Galda spēļu spēlēšana, piemēram, dambrete
} Var būt arī kādu aizraujošu filmu skatīšanās
} Iepirkšanās
} Varbūt tev ir vēl kāda ideja?

Pienāks brīdis, kad pankūkas sāks piedegt, tev jau būs vienalga, vai dambretē ir tavs gājiens, un arī filmas sižeta pagriezieniem vairs nespēsi sekot – tas jau nozīmēs, ka būsi nokļuvusi „Dzemdību pasaulē” jeb aktīvajā dzemdību fāzē. Ja plānots doties uz stacionāru – ir laiks posties ceļam!

Dzemdību aktīvā fāze
Kad būs pienākusi aktīvā dzemdību fāze, kontrakcijas kļūs biežākas un stiprākas, un tev vairs nebūs jautājums - vai es dzemdēju? Tu sajutīsi, ka kontrakcija pieprasīs visu tavu uzmanību, liekot fokusēt elpošanu, domas, kustības, lai spētu pārvarēt tās intensitāti. Vidēji kontrakcija ilgst līdz minūtei un atelpa starp kontrakcijām ir mazāk nekā 5 minūtes.

Liela daļa sieviešu, dzemdībām progresējot, sāk arvien mazāk runāt. Sākumā pārtraucot runāt kontrakciju stiprākajā punktā, tad kontrakciju laikā vispār un, iespējams, kaut kādā brīdī negribēs runāt arī starp kontrakcijām.


Aktīvā fāzē lielākai daļai sieviešu pazūd apetīte, bet reizēm pat doma par ēdienu var izsaukt nelabu dūšu. Liela daļa sieviešu, dzemdībām progresējot, sāk arvien mazāk runāt. Sākumā pārtraucot runāt kontrakciju stiprākajā punktā, tad kontrakciju laikā vispār un, iespējams, kaut kādā brīdī negribēs runāt arī starp kontrakcijām. Līdzīgā progresijā var zust arī vēlme
klausīties, ko runā citi.

Tu un dzemdības – kļūsti par vienu.

Pozas:
- staigāt;

- vertikālās pozīcijas, stāvēt, bet atslābināt iegurni, apļošana, uz
bumbas, stāvus;
- ieelpa – skābeklis, izelpa – atslābināšanās;
- kāpt pa kāpnēm;
- vanna;
- stāvus ar saliektu kāju un krēsla;

Reklāma
Reklāma

- atbalsts no aizmugures ar apļošanu un staigāšanu
- Lotosa poza

Piezīme:
Regulāri dzer negāzētu ūdeni, (agrīnā fāzē ēd ik 2-3 stundas), tāpat regulāri iztukšo urīnpūsli!

 

Atslēdz savu intelektuālo prātu
Mēs dzemdējam nevis ar intelektuālajām smadzenēm, bet ar primitīvajām smadzenēm. Arī apkārtējā vide, kas mums ļauj to darīt, ir ļoti nozīmīga (skat.zemāk). Mums daudz grūtāk ir „ieiet sevī”, bez kā dzemdībās neiztikt, ja apkārt ir stresu radoši apstākļi.

 

Dzemdībām piemērota vide:
} Mūzika, ja jūti nepieciešamību
Radi vidi, lai vari „ieiet dzemdību zemē” – mūzika, sveces, neliela gaismiņa, kāda skaista
bildīte utt.

} Relaksējies, elpo, nedari neko ekstra
Šīs ir svarīgākās lietas, lai izdzīvotu skaistas un mierīgas dzemdības!

} Karavīri pēc kaujas nosvīduši, netīri
Nebaidies būt skaļa, nebaidies nebūt ar ideālu meikapu, ļaujies sava ķermeņa izjūtām.
Sieviete dzemdībāsvienalga ir ļoti skaista, jo viņa ir RADĪBĀS!

Kas var palīdzēt dzemdībās?
} Elpošana
Elpošana kontrakciju laikā.
Trenējies jau gaidību laikā dažādus elpošanas veidus. Jo īpaši diafragmālo elpošanu un dziļo
izelpu. Dzemdībās ļaujies, ko Tavs ķermenis saka priekšā.

} Relaksācija
Relaksācija starp kontrakcijām
Jau gaidību laikā trenējies relaksācijā, visu muskuļu atbrīvošanā.
Dzemdībās starp kontrakcijām mēģini pilnīgi atslābināties, varbūt pat aizmigt.

} Vizualizācija – atveries kā zieds
Iedomājies, ka Tavs dzemdes kakls ir kā zieds, kas lēnām veras vaļā.
Vari arī iedomāties katru kontrakciju kā vilni, kas iet un aiziet. Vai arī vilni, kas ik pa
gabaliņam drupina klinti.
Varbūt kādu skaistu bildīti gribi paņemt sev līdzi uz dzemdībām?

} Vanna, duša
Ūdens var ļoti palīdzēt dzemdībās. Atslābināt, noņemt kontrakciju spēku, mīkstināt maksti
un dzemdes kaklu. Duša var masēt krustus vai vēderu.

} Masāža
Radot pretspiedienu Mihelisa romba malējos punktos, var būtiski mazināt muguras sāpes.
Tāpat spiediens uz krusta kaulu rada it kā maigu epidurālās anestēzijas efektu. Tu pati
sajutīsi kuri punkti ir Tev vispatīkamākie masāžai un visefektīvāk noņem sāpes!
Masāžā var izmantot arī masāžas bumbiņas. Ja tev ir dūla, vari palūgt veikt rebozo masāžu.

} Palīdz gan auksta, gan silta ūdens kompreses, bet citreiz vienkārši uz vēdera uzlikta roka.

} Aromātterapija
Arī ar aromātu palīdzību var gan atbrīvot, gan nomierināt, gan palīdzēt dzemdību darbībā

} Lūgšana
Ticīgam cilvēkam arī tā dzemdībās ir neatsverama un var būt stiprinājuma un
miera avots.

} Dūla www.dulas.lv
Zinoša cilvēka atbalsts dzemdībās var būt neatsverams! Gan ienesot mieru un pārliecību
dzemdībās, gan arī palīdzot ar kādām profesionālām prasmēm izdzīvot skaistas dzemdības

Dzemdību izstumšanas periods
Kaut kādā brīdī kontrakciju sajūtu nomainīs sajūta, ka vēlies spiest. Tas var notikt pēkšņi un neviļus, bet var arī paiet vairākas kontrakcijas līdz radīsies stipra vēlme spiest. Daļai no sievietēm tiek dots brīdis atpūtai, kura laikā nav stipro kontrakciju tieši pirms brīža, kad viņas sajutīs vēlmi spiest.

Vēlmi spiest izsauc tie paši nervi, kas Tev liecina par pilnu zarnu traktu, tāpēc sajūta ir tāda pati, it kā ļoti gribētos uz tualeti „pa lielam”. Kad mazulis būs pietiekoši zemu iegurnī , kontrahējošās dzemdes spiediens spiedīs viņu uz nerviem un dos intensīvu spiešanās sajūtu.

Tas ir normāli, ka Tev katrā kontrakcijā būs trīs līdz piecas atsevišķas vēlmes spiest. Tavs darbs ir strādāt saskaņā ar savu ķermeni un spiest, kad rodas tāda vēlme.

Spiešana, jo sevišķi mātēm, kas laiž pasaulē pirmo mazuli, var aizņemt stundu vai divas. Tas ir pacietības pārbaudījums, kura laikā progress nav uzreiz redzams. Tu spiedīsi un spiedīsi un spiedīsi, bet vēl aizvien neredzēsi mazuļa galviņu. Tas ir normāli. Tikai, kad mazais būs jau gandrīz piedzimis, būs redzamas skaidras progresa zīmes. Sāks parādīties mazs atmirdzums no galviņas, kas atkal pazudīs, kad kontrakcijas spiediens būs izzudis. Bērniņam virzoties
zemāk un makstij iestiepjoties, varēs redzēt arvien vairāk un vairāk no mazuļa galviņas. Kaut kādā brīdī mazuļa galva aizvirzīsies garām tavam kaunuma kaulam un vairs nevarēs atslīdēt atpakaļ, kontrakcijai beidzoties.

Mazuļa ceļojums cauri dzemdību kanālam nav kā taisna šoseja. Mazulim ir jāpagriež galviņa uz sāniem, lai ietu cauri iegurnim un pēc tam atkal atpakaļ tai brīdī, kad viņš virzās zem kaunuma kaula. Šī rotācija un noslīdēšana notiek vislabāk, ja būsi vertikālās pozīcijās, cik daudz vien iespējams.

 

Pozas:
Ieteicamās pozīcijas tādas kā tupus, stāvus, atbalstoties pret kaut ko, dod tev brīvību kustināt iegurni, palīdzot mazulim rotācijā, ļauj astes kaulam atvirzīties atpakaļ un ļauj arī gravitācijas spēkam palīdzēt mazuļa virzībā. Spiest guļot uz muguras, ir kā spiest mazuli pret kalnu pretēji gravitācijai, neļaujot iegurņa kustības un arī atstājot astes kaulu bērniņa ceļā. Pozu maiņa var palīdzēt arī izstumšanas periodā, palīdzot mazulim rotēt. Tāpat kā visos dzemdību periodos, arī šajā izmanto to pozu, kurā jūties labi.

 

Ieklausies savā ķermenī
Brīdī, kad maksts izplešas apkārt tava bērna galvas platākai daļai, vari izjust dedzināšanu, plēšanu, vilkšanu. Tā ir zīme ķermenim, ka jāapstājas spiešanā un jāļauj ādai izstiepties. Rodas it kā pretrunīgas sajūtas - vēlme spiest iepretī dedzinošai sajūtai, kas saka – pietiek spiest. Ieklausies savā ķermenī, strādā lēnām, sākot un beidzot spiešanu pēc nepieciešamības. Lai arī ir izjūta, ka tas ilgst mūžību, tomēr tie ir tikai daži mirkļi, kamēr Tavs ķermenis izstiepsies apkārt bērna galviņai.

Kad galviņa būs piedzimusi, mazulis atkal sāks griezties, šoreiz, lai atbrīvotu pleciņus. Kad pleciņi būs atbrīvoti, drīz vien mazulis jau būs klāt!

Placentārais periods
Mazulim piedzimstot, viss mīļums un tuvums, ko viņam dosi, palīdzēs arī tev. Ļaušana mazulim zīst, veicina oksitocīna izdali un palīdz dzemdei ātrāk sarauties. Arī mazuļa maigās kustības uz Tava vēdera, stimulē dzemdes kontrakcijas un saraušanos. Šī saraušanās veicina placentas atdalīšanos no dzemdes sienas un tā piedzims bez īpašas spiešanas, kad sajutīsi spiedienu. Oksitocīns, kas savelk dzemdi arī palīdz pasargāt no asins zuduma ievainojuma vietā, kur placenta bija piestiprinājusies pie dzemdes sienas. Parasti placenta piedzimst piecu minūšu līdz pusstundas laikā.

 

Ādas - ādas kontakts mammai ar mazuli
Savukārt āda pret ādu kontakts ar mazuli tūlīt pēc viņa piedzimšanas, palīdz mazulim noregulēt savu sirds ritmu un temperatūru, sākt regulāri elpot un arī nomierina viņu, samazinot raudāšanu. Āda pret ādu kontakts ne tikai palīdz uzsākt sekmīgu zīdīšanu. Tas arī palīdz uzturēt oksitocīna līmeni mātes asinīs, kas samazina asiņošanu un palīdz viņai būt mierīgai un atvērtai mazuļa vajadzībām. Oksitocīns ir mīlestības hormons, kas atbild par daļu no savstarpējās piesaistes. Tūlītējs āda pret ādu kontakts dod stipru pamatu savstarpējai piesaistei. Oksitocīns arī palielina piena daudzumu.

Iespējams, jutīsi drebuļus no adrenalīna uzplūdiem. Var būt grūti noticēt, ka tas patiešām ir noticis; dzemdības ir emocionāli ļoti piepildīts notikums. Tu vari justies reizē sajūsmināta, nemierīga, prieka pilna un nobijusies. Tas ir normāli.

Var paiet vairākas stundas, kamēr sajutīsi sevī mātišķumu, bet laiks tikai divatā (trijatā) un pacietība ļaus to piedzīvot. Tas pats attiecas arī uz tēviem. Vienkāršs tuvums, klātbūtne un saruna ar jaundzimušo ir ceļš uz veiksmīgu un brīnišķīgu vecāku pieredzi.

 

Saka, ka dzemdības ir galvā, bet nē – man gribas teikt, ka dzemdības ir nevis galvā – bet sirdī un dvēselē.

Autore: Baiba Stikute, vecmāte un dūla