Bērna attīstības kalendārs: Deviņi gadi
Tas tiešām nav melots — tikai aptuveni deviņu gadu vecumā bērnam parādās sirdsapziņa. Un vēl šajā vecumā bērni ir ļoti paškritiski, tāpēc esi saudzīgs pret topošo tīni un ieklausies, ko tev vēstī viņa ķermenis, prāts un jūtas.
Mans ķermenis
• Katru aktivitāti es atkārtoju vēlreiz un vēlreiz līdz spēku izsīkumam.
• Visu dienu es esmu aizņemts skolā — sportojot, gatavojot stundas, un tomēr es vēl gribu pieteikties kādām aktivitātēm. Es degu nepacietībā izmēģināt visu.
• Man padodas praktisks darbs ar rokām. Es varu veidot sarežģītas celtnes no maziem klucīšiem, iemācīties lietot adatu un diegu.
• Mana fiziskā koordinācija uzlabojas, pieaug pārliecība par savu ķermeni. Ja arī es vēl neesmu informēts par pubertātes fiziskajām pārmaiņām, esmu gatavs mācīties — gan par savu, gan arī par pretējo dzimumu.
• Es varu sūdzēties, ka nevaru rakstīt, jo man sāp roka, vai nevaru iet uz skolu, jo man sāp kājas. Šīs «augšanas sāpes» ir reālas, taču tās visbiežāk nav pārāk nopietnas.
• Es vairāk nekā agrāk interesējos par tādām komandu sporta sacensībām kā futbolu vai hokeju.
• Es nevēlos iet laikus gulēt, jo man gribas pabeigt iesākto darbu.
• Es mēdzu lūkoties uz cilvēkiem un lietām, nemirkšķinot acis. Mani draugi un es rīkojam acīs skatīšanās sacensības.
• Es skatos uz tevi, patiesībā neredzot tevi. Kad tu mani sauc, es patiešām varu tevi nedzirdēt.
Lasi arī: Cik stundas bērnam diennaktī ir jāguļ? Stundu skaits katrā vecuma grupā
Mans prāts
• Man sāk veidoties sirdsapziņa. Kad es atvainojos, man var būt patiešām žēl.
• Es esmu apsēsts ar taisnīgumu. Es ārkārtīgi uztraukšos, ja jūs vainosiet mani par to, ko es neesmu darījis.
• Es sāku plānot savu nākotni. Es varētu interesēties par jūsu darbu un par jūsu algas lielumu. Es varu pateikt jums, cik daudz un kāda dzimuma bērni man būs.
• Mani mazāk interesē tādi burvju jēdzieni kā zobu fejas. Es vairāk interesējos par reālo un konkrēto.
• Mani ļoti interesē pulksteņi, kalendāri un skaitļi. Es gribu precīzi zināt, cik gadus veci jūs esat.
• Es arvien vairāk sāku apzināties, ka jūs neesat perfekti.
• Ja es kaut ko sāku, man tas ir jāpabeidz.
• Es ļoti kritiski attiecos pret sevi, bet esmu ārkārtīgi jutīgs arī pret citu izteikto kritiku. Es teikšu: «Paskatieties uz šo zīmējumu. Vai tas nav briesmīgs?» Taču, ja jūs piekritīsiet, es būšu satriekts.
• Es mazāk strīdos, ja nu vienīgi par gulētiešanas laiku. Es joprojām varu sākt strīdus.
• Es spēju izmantot skolā apgūtās lietas reālajā dzīvē, piemēram, iepērkoties veikalā, lietot matemātiku.
Lasi arī: Kā motivēt bērnu, lai mācības būtu priekpilnas?
Izmanto LEGO klučus, lai iemācītu bērnam daļskaitļus un citus matemātikas jēdzienus
Mana sirds un dvēsele
• Es esmu kaprīzs, nemierīgs un jūtīgs.
• Es čīkstu, lai vairs nebūtu atkarīgs no vecākiem. Dažkārt es būšu dumpīgs, dažkārt atkal iegrimšu sevī.
• Es bieži uztraucos. Es īpaši baidos, ka man var neveikties skolā.
• Turpina attīstīties manas ārējās intereses. Man nepietiek laika, lai dienā paveiktu visu, ko vēlos.
• Es pavadu vairāk laika kopā ar draugiem, lai gan manas attiecības ar viņiem ir sarežģītas un bieži mainās. Šodie¬nas labākie draugi jau rīt var ar mani nerunāt.
• Kopā ar draugiem mēs daudz laika pavadām, izzobodami un apvainodami cits citu. Daži uztver to ļoti personīgi.
• Es sāku labāk apzināties savu ārējo izskatu. Es varu vēlēties to mainīt — izveidot dredus vai pāriet no biksēm uz džinsiem.
• Vēl nekad pretējais dzimums mani nav interesējis mazāk.
• Es esmu tikpat prasīgs pret sevi kā pret citiem. Dažreiz es tā uztraucos par savām neveiksmēm, ka izplūstu asarās.
• Manas emocijas kļūst dziļākas un spēcīgākas.
No grāmatas Kā izaudzināt brīnišķīgus bērnus no 6 līdz 12 gadiem. Rokasgrāmata vecākiem un pedagogiem, R.: Valters un Rapa, 2003.