Kā motivēt bērnu, lai mācības būtu priekpilnas?
Ir sākušās skolas gaitas, un atkal satikšanās ar klasesbiedriem vai iepazīšanās ar jaunajiem ir aizraujoša. Bet kā ir ar mācīšanos? Vai bērni ir gatavi pildīt mājas darbus un saņemt vērtējumu? Kā motivēt bērnus mācīties, it īpaši tos, kuri skolā iet pirmo gadu, stāsta Rimi Bērniem emocionālās labsajūtas un attiecību eksperte Iveta Aunīte.

FOTO: Mammamuntetiem.lv
Ikviens vecāks grib, lai viņa atvases liecībā ir labas sekmes, taču par tām svarīgāka ir bērna labsajūta.
Rādiet piemēru!
Skolā ir forši un interesanti – teiktu daudzi skolēni. Taču tikai
līdz tam brīdim, kad jāsāk rakstīt pirmie sarežģītie kontroldarbi
un vēlos vakaros jāpaspēj izpildīt kārtējo mājasdarbu. Apņemšanās
„Es būšu labs skolēns” vienā brīdī noplok un nemaz vairs negribas
mācīties. Kāpēc tas vispār jādara? Šādu jautājumu varētu uzdot
pirmklasnieki, kuri vēl nav pieraduši pie noteikumiem, ko ievieš
skola. Vecāku uzdevums – neļaut, lai bērns nonāk pie sajūtas, ka
mācīšanās ir kaut kas nepatīkams. Pirmkārt, lai viņš mācību vielu
apgūtu ar mazāku pretestību vai vispār bez tās, vecākiem jācenšas
radīt pozitīvu noskaņojumu un emocijas. Vēlams bērniem stāstīt
tikai labu par skolu un pedagogiem, kā arī ar savu personīgo
piemēru rādīt, ka mācīšanās var būt interesanta un aizraujoša
nodarbe. Esiet paraugs savam bērnam!
Ļaujiet rotaļāties!
Kļūdams skolēns, mazais pirmklasnieks joprojām ir bērns. Tāpēc
nenoslogojiet viņu par daudz. Pirmajā klasē mājasdarbu veikšanai
nevajadzētu aizņemt vairāk par 15 – 30 minūtēm, kā arī izvērtējiet,
vai izvēlētās ārpusskolas nodarbības neaizņem visu bērna brīvo
laiku. Jāraugās, lai mazajam skolēnam būtu iespēja katru dienu arī
parotaļāties. Vismaz stundu pēc atgriešanās mājās un mājasdarbu
veikšanas, ja tādi ir uzdoti, bērnam jāļauj atpūsties un pabūt arī
vienatnē.
LASI ARĪ: Bērnam ir sliktas sekmes un nav motivācijas mācīties! Kur beidzas pacietības robežas vecākiem?
10 ieteikumi, kā bērnam radīt motivāciju mācīties lasīt
Māciet pieņemt kļūdas!
Diemžēl pirmās neveiksmes mācību priekšmetu pārbaudījumos var arī
veicināt nevēlēšanos mācīties. Tāpēc mazajam censonim laicīgi
jāpaskaidro, ka skolotāja vērtēs to, ko viņš ir paveicis. Ja gadās
kļūdīties, tas nekas. Uzmundriniet: „Mēģini vēlreiz! Mēģini
citādāk!” Jāturpina censties un nākamreiz būs labāk. Savukārt, ja
sasniegts augstākais vērtējums, tas tikai apliecina, ka tikpat ļoti
jācenšas arī turpmāk. Bērni gūs panākumus tikai tad, ja iemācīsies
darboties konkurences apstākļos. Citus klasesbiedru sasniegumi arī
motivē, taču nekādā gadījumā nevajadzētu savu bērnu salīdzināt ar
citiem.
Darbojieties kopā!
"Ja bērns jūs aicina palīgā, neatsakiet. Proti, vispirms ļaujiet
viņam pašam mēģināt atrast uzdevumam risinājumu. Ja neizdodas vai
arī tie ir kļūdaini, nerājiet un nekauniniet bērnu. Pie otrā
kļūdainā mēģinājuma, darbojieties kopā un palīdziet. Cilvēks, kurš
kļūdās, ir personība, kurš prot pieņemt lēmumus, un šī ir
neatsverama prasme dzīvē. Palīdziet bērniem attīstīt pašpaļāvību,
pārvarot grūtības. Iedrošiniet!" aicina Rimi Bērniem emocionālās
labsajūtas un attiecību eksperte Iveta Aunīte.
Ievērojat konsekvenci un slavējat bērnu!
Ikviens vecāks grib, lai viņa atvases liecībā ir labas sekmes, taču
par tām svarīgāka ir bērna labsajūta. Izvirzot prasības, skaidri
formulējiet, ko no viņa sagaidāt, taču šīm prasībām jābūt bērnam
sasniedzamām. Tāpat ievērojiet konsekvenci prasībās, lai mazais
skolēns nesamulst, ka vienu dienu viņam, piemēram, jālasa grāmata,
bet nākamajā dienā par šo noteikumu jau piemirsts. Neaizmirstiet
bērnu slavēt par jebkuru sasniegumu. Vecāku prieks un paša sajūsma
par paveikto atgādinās, kāpēc.
Citus padomus par bērnu audzināšanu, bērnu un ģimenes veselību, kā arī svētkiem var iegūt programmas Rimi Bērniem platformā www.rimiberniem.lv. Šeit pieredzē par uztura, veselības un aktīva dzīvesveida tēmām, bērnu izglītību un kvalitatīvu izklaidi dalās septiņi eksperti – psiholoģe Iveta Aunīte, pediatre Sanita Mitenberga, fitnesa treneris Kārlis Birmanis, fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča, pavārs Normunds Baranovskis, uztura speciāliste Olga Ļubina un skolnieks Klāvs Smildziņš. Bērniem un jauniešiem platformā ir iespēja iedvesmoties no dažādiem video padomiem, idejām un piemēriem.