Bērna attīstības kalendārs. Septiņi gadi
Tavs pirmklasnieks ar katru dienu kļūst arvien zinātkārāks. Līdz ar skolas gaitu sākšanu sācies pavisam jauns periods viņa dzīvē. Lai labāk saprastu un atbalstītu bērnu, uzzini, kā viņš jūtas.
Mans ķermenis
• Mana koordinācija ir uzlabojusies. Es varu būt gatavs organizētam sportam, vingrošanai vai deju stundām.
• Mans ķermenis ir jutīgs pret noteiktu apģērbu un tekstūrām. Es varu sūdzēties, ka josta ir pārāk cieša (ja arī tā atbilst manam izmēram) vai kakla izgriezums ir pārāk liels, vai arī viss apģērbs «vienkārši nav labs».
• Es kļūstu atturīgāks attiecībā uz sava ķermeņa izrādīšanu pat sava dzimuma bērniem. Man patiktu pārģērbties aiz slēgtām durvīm.
• Mana apetīte vairs nav tik liela kā agrāk. Es ātri nogurstu.
• Man patīk ņemt rokās dažādas mantas, tādas kā dīvainas formas akmeņi, norakstītu zīmuļu gali vai krāsaini gliemežvāki. Pirms mana apģērba mazgāšanas jums būs no kabatām jāiztīra dažādas kolekcijas. Lūdzu, neko nemetiet ārā, nepajautājot man, — es varētu būt ļoti pieķēries manai laimīgajai nūjiņai vai burvju akmenim.
• Dažreiz man ir raižpilna vai skumja sejas izteiksme. Es uzmetu lūpu.
• Kad ir tik daudz, par ko domāt un uztraukties, vakarā man var būt grūti aizmigt.
Lasi arī:
Lasīsim kopā! Padomi vecākiem, kuriem ir bērni ar runas un valodas traucējumiem
Bērns gana liels, lai viens paliktu mājās. Kā par to pārliecināties?
Meiteņu pubertāte var sākties jau septiņos gados. Ko jāzina vecākiem?
Mans prāts
• Es bieži aizklīstu projām savās domas. Es esmu aizmāršīgs, izklaidīgs un ātri zaudēju spēju koncentrēties.
• Es ļoti kritizēju sevi. Man nepatīk pieļaut pat vissīkāko kļūdu. Man būs vajadzīgi lieli dzēšgumiju krājumi.
• Mani apbur domas par nāvi, kapiem un varmācīgām beigām. Es varu runāt par savu, sava mājdzīvnieka vai jūsu nāvi nākotnē. Manas intereses var šķist neveselīgas, taču tās lielākoties ir bezkaislīgas. Es varu pajautāt: «Kāds izskatītos vectēvs, ja mēs viņu izraktu?»
• Es sāku domāt abstrakti. Es saprotu, ka problēmai var būt vairāk nekā viens risinājums. Man patīk atvērto jautājumu mestais izaicinājums.
• Man patīk mīklas un joki ar pārsteiguma momentu, bet, kad aptveru, ka vienam vārdam var būt divas nozīmes, es sāku novērtēt arī kalambūrus.
• Mani interesē maģija, fantāzijas un vēlēšanās.
• Es mācos noteikt pareizu laiku, un man patīk plānot savu dienu. Man patiktu, ja man būtu rokas pulkstenis.
• Es varu skaitīt līdz 100 un veikt vienkāršu saskaitīšanu un atņemšanu.
• Manos cilvēku portretos tagad ir vairāk detaļu. Es zīmēju matus, rokas un pēdas, varbūt pirkstus.
Lasi arī:
Bērna motivējošā audzināšana: Sodīt nedrīkst nesodīt
12 veidi, kā bērnam saprotami izskaidrot matemātiskās darbības
Mana sirds un dvēsele
• Es dažreiz izskatos tik nomākts, it kā uz saviem pleciem nestu visas pasaules rūpes.
• Man ir nepieciešama liela personīgā telpa — savs galds skolā vai sava vieta pie pusdienu galda. Ja guļamistabā guļ vēl kāds cits, es vēlēšos nodalīt savu istabas daļu no brāļa vai māsas daļas.
Eksperti stāsta, vai un kā vecākam iesaistīties bērna mācību procesā. Video
• Dažreiz es tik dziļi iegrimstu sevī, ka nejūtu vairs neko, kas notiek apkārt.
• Es baidos un uztraucos par daudzām lietām — ka ielauzīsies laupītājs, sāksies viesuļvētra vai manai ģimenei vairs nebūs naudas.
• Es dievinu savu skolotāju — es varu pat dedzīgi iemīlēties viņā, bet es varētu arī sūdzēties, ka skolotāja piesienas man vai es viņai nepatīku.
• Es varu saniķoties, ja vecāki izrāda mīlestību pret mani sabiedriskā vietā, sevišķi manu draugu priekšā.
• Es ilgu laiku pavadu novērojot un klausoties.
• Es esmu apmierināts, ja viens pats varu mājās kaut ko darīt, piemēram, driblēt bumbu, lēkt ar lecamauklu vai spēlēt datorspēles.
• Esmu spējīgs uzņemties lielāku atbildību par mājsaimniecības darbiem.
• Lai gan esmu melanholiskā noskaņojumā, dažreiz man patīk būt klaunam un muļķīgi uzvesties.
Lasi arī:
Kā bērnu iemācīt pieņemt lēmumus? Pieci efektīvi veidi, kā rosināt domāt pašam
Grūtais burtiņš R. Līdz 7 gadi drīkst neizrunāt
No grāmatas Kā izaudzināt brīnišķīgus bērnus no 6 līdz 12 gadiem. Rokasgrāmata vecākiem un pedagogiem, R.: Valters un Rapa, 2003.