Balto un citu fona trokšņu izmantošana zīdaiņa midzināšanā. Vai tiešām nekaitīgi?

 05. oktobris 2019 9:25 Karīna Egliena, Mammamuntetiem.lv Raksts

Šobrīd visai izplatīts veids zīdaiņa midzināšanā ir fona trokšņu speciāla radīšana. Vai jaunā metode ir laba vai slikta, Mammamuntetiem.lv vaicā "Veselības centrs 4" grupas uzņēmuma "Capital Clinic Riga" pediatrei Vizmai Meikšānei un Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas (BKUS) Miega medicīnas un epilepsijas centra pediatrei, miega speciālistei Martai Celmiņai.



Foto: Shutterstock.com

Ja no balto trokšņu izmantošanas nekāda pozitīva efekta nav, nevajag spītīgi turpināt tos izmantot - pat tad, ja draudzenes mazulim tas ir palīdzējis. Zīdaiņi ir dažādi!


Zīdaiņa miegs un midzināšana ir viens no karstākajiem tematiem jauno vecāku vidū. Katrā ģimenē ar laiku tiek izkopti savi paņēmieni un rituāli, taču šobrīd visai izplatīts veids zīdaiņa midzināšanā ir fona trokšņu speciāla radīšana. Domas par to izmantošanu mammu un tētu vidū dalās.  
 
Mūsdienās vecāku vidū iegājies dažādus monotonas fona skaņas dēvēt par balto troksni, taču gluži precīzi tas nav. Dabas skaņas, piemēram, lietus, jūra, kukaiņu sanēšana, kā arī dažādu mājsaimniecībā atrodamo ierīču, piemēram, tvaika nosūcēja vai veļas mašīnas radītas skaņas par balto troksni īsti nevar dēvēt.
 
Baltais troksnis ir, vienkāršiem vārdiem skaidrojot, noteiktas frekvences nemainīgs troksnis, kurš "izšķīdina" citas skaņas. Piemēram, ieslēdzot balto troksni istabā, suņu rejas vai satiksmes radītas skaņas mūsu auss vairs nedzirdēs kā dominējošas, līdz ar to tās traucēs mazāk. 
 
Zīdaiņi jau no dzīves māmiņas vēderā "pieraduši" pie trokšņainas vides, un vecāki trokšņus un skaņas reizēm turpina izmantot, lai palīdzētu bērniņam aizmigt. Globālajā tīmeklī pieejamas gan dažādas aplikācijas, gan ieraksti ar fona trokšņiem, kurus var izmantot zīdaiņa aizmidzināšanā, taču lai to darītu pareizi, nekaitējot bērnam, ir jāievēro vairākas būtiskas nianses.
 
Trokšņu lietošana, nekaitējot bērnam
Ja vecāki ir novērojuši, ka baltā trokšņa izmantošana midzināšanā tiešām palīdz, to var darīt, taču jāņem vērā, ka viedtālruņa vai datora izmantošana pārraidīšanai var radīt pārāk spilgtu gaismu, jo zīdaiņa guļamistabai jābūt aptumšotai, norāda miega speciāliste Marta Celmiņa "Ja no datora nāk gaisma, tas var traucēt," viņa paskaidro, norādot, ka naktī gan bērnu, gan pieaugušo miega fāzes mainās un, ja pieaugušie parasti pat nepamana, kā pamostas un atkal ieslīgst miegā, zīdainim ierīču radītais apgaismojums var patraucēt atkal iemigt.
Pediatre arī uzsver, ka svarīgākais ir skatīties, vai bērnam vispār tā dēvētie trokšņi palīdz, jo mazuļi ir dažādi - kas vienam der, otram var nepatikt.
 
Tomēr tikai baltā trokšņa izmantošana nebūs brīnumlīdzeklis tad, ja iešanas gulēt un midzināšanas metodēs valdīs haoss.
 
Marta Celmiņa norāda, ka, pirmkārt, ir jāskatās, vai ir laba miega higiēna. Svarīgākais ir labu miega paradumu izveidošana, kā arī miega problēmu profilakse. Ja tur valdīs problēmas, ar baltā trokšņa izmantošanu vien nebūs līdzēts.
 
Dabas skaņu izmantošana midzināšanā
Pediatre Vizma Meikšāne norāda, ka dažādi fona trokšņi patiešām var palīdzēt aizmigt kā bērniem, tā pieaugušajiem. “Arī dzīvē bērnus aizved uz laukiem un viņi nez kāpēc labi guļ, tad atved to pašu zīdaini uz Rīgu, kur it kā tāds pats troksnis, bet viņš neguļ. Ko mēs darām ārā? Mēs, piemēram, atpūšamies pie jūras, kur ir čukstošas, šņācošas skaņas, tās ir ritmiskas un vienādā skaļumā, tās ir dažādas,” skaidro speciāliste. 
Pediatre skaidro: “Tāpēc arī saka, ka centrālajai nervu sistēmai par labu nāk jūra, meži. Kad ir nogurums, ir vajadzīga lapu šalkoņa vai meža skaņa. Tā mēs arī darām - aizejam uz mežu un jūtamies atpūtušies, aizejam uz pļavu, jūtamies atpūtušies, aizejam uz jūru. Kā nu kuram vajag.”
 
Kā nevajadzētu darīt? 
Tas, ko abas speciāliste neatbalsta, ir pie auss pilnā skaļumā pieliktu viedtālruņu izmantošana, jo šai skaņai ir jābūt distancētai, tai jābūt fonā, nevis jādominē. Viedtālruni šim nolūkam var izmantot, taču tad tas jānovieto attālināti un jālūko, lai istaba būtu tumša. 
Vaicāta, vai šāda trokšņa pavadībā zīdainis drīkst gulēt visu nakti, Vizma Meikšāne atbild apstiprinoši, paskaidrojot, ka arī lietus mums visu nakti var līt aiz loga un mēs no tā nebēgam. “Runa ir par skaļumu. Fēns ir traks troksnis,” viņa saka, piebilstot, ka tad, ja tas ir vienīgais veids, kā piedabūt zīdaini pie gulēšanas, tad uz aizmigšanas brīdi var izmantot, bet vēlāk – izslēgt. 
Vai šādas metodes izmantošana bērna midzināšanai, var atstāt iespaidu uz viņa spēju pašam aizmigt nākotnē? Vizma Meikšāne atbild noraidoši, norādot, ka tad tikpat labi arī pudeļu zīšana varētu atstāt iespaidu. 
 
Galvenais, kas jāņem vērā, izmantojot fona trokšņus zīdaiņa midzināšanai: 
- Troksnis nedrīkst būt pārāk skaļš vai spalgs; 
- Vislabāk, ja tas nāk no dabas – jūra, mežs, bišu sanēšana;
- Mājas apstākļos dabas radītas skaņas var imitēt, piemēram, nopērkot mākslīgā strautiņa skulptūru;
- Var izmantot arī dabas skaņu ierakstus viedtālrunī, taču tas nedrīkst būt pārāk skaļi, pārāk gaiši vai pārāk tuvu bērna ausij;
- Internetā aprakstītas metodes, kad šim nolūkam der arī nenoregulēts radio, taču, ja tas ir iespējams, labāk atrast kaut ko citu;
- Lūkot, vai bērnam tas vispār palīdz. Ja nekāda pozitīva efekta nav, nevajag spītīgi turpināt izmantot šo metodi pat tad, ja draudzenes mazulim tas ir palīdzējis. Zīdaiņi ir dažādi! 
 
 



0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas