Ko tālāk darīt 9. klases absolventiem, kam vairākos priekšmetos uz liecības ir nesekmīgs vērtējums?

"Kāda ir IZM vīzija attiecībā uz skolām un jauniešiem, kam ir nesekmīgs vērtējums vairākos priekšmetos, bet tuvojas 9.klase? Vai tiešām risinājums skolu pabeigt ar liecību bez tālākas izglītošanās iespējām ir risinājums?" ar jautājumu par nākotnes perspektīvu jauniešiem ar nesekmīgām atzīmēm "Mammamuntetiem.lv" verāsās kāds vecāks.
Izglītības un zinātnes ministrija šobrīd izstrādā Izlīdzinošā gada koncepciju, lai 2024./2025. mācību gadā nodrošinātu izglītības iespēju piedāvājumu tiem 9.klašu skolēniem, kuri nav sasnieguši prasīto snieguma līmeni un nesaņem apliecību par obligātās pamatizglītības ieguvi.

FOTO: Shutterstock.com

Izglītības un zinātnes ministrija šobrīd izstrādā Izlīdzinošā gada koncepciju, lai 2024./2025. mācību gadā nodrošinātu izglītības iespēju piedāvājumu tiem 9.klašu skolēniem, kuri nav sasnieguši prasīto snieguma līmeni un nesaņem apliecību par obligātās pamatizglītības ieguvi.

Vecāks jautā:

“Kāda ir IZM vīzija attiecībā uz skolām un jauniešiem, kam ir nesekmīgs vērtējums 

vairākos priekšmetos, bet tuvojas 9.klase? Vai tiešām risinājums skolu pabeigt ar liecību bez tālākas izglītošanās iespējām ir risinājums? Īpaši aktuāli tas ir ārpus Rīgas, kur nav arodskolu. Vai atbildīgā ministrija uzskata par pieļaujamu situāciju, ka liela daļa jauniešu pēc 9.klases būs spiesti uzsākt darbu, jo risinājums vēl tiek meklēts?”


Atbild Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļas vecākais eksperts Mārtiņš Langrāts:

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) šobrīd izstrādā Izlīdzinošā gada koncepciju, lai 2024./2025. mācību gadā nodrošinātu izglītības iespēju piedāvājumu tiem 9.klašu skolēniem, kuri nav sasnieguši prasīto snieguma līmeni un nesaņem apliecību par obligātās pamatizglītības ieguvi. Viens no paredzētajiem risinājumiem ir piedāvāt skolēniem apgūt arodizglītības programmu, kuru, jau sākot no nākamā mācību gada, varēs īstenot vispārizglītojošās skolas sadarbībā ar profesionālās izglītības iestādēm. Šis risinājums neprasa arī būtiskus normatīvo aktu grozījumus. 

Reklāma
Reklāma


Izlīdzinošā gada koncepcijas ietvaros plānots izstrādāt arī profesionālās pamatizglītības programmas, ko īsteno profesionālās izglītības iestādes. Šāda veida izglītības programmu īstenošanu plānots uzsākt 2025./2026. mācību gadā. Tas ir konceptuāli jauns risinājums – viengadīga programma bez kvalifikācijas iegūšanas, kurā tiek piedāvāti profesionālo kompetenču moduļi atbilstoši jauniešu interesēm.


Tāpat jāatgādina, ka valdība ir pieņēmusi lēmumu 2023./2024. mācību gadā 9. klašu centralizēto eksāmenu snieguma slieksni saglabāt 10% līmenī, kāds tas bija pagājušā mācību gadā. 

Šāds lēmums pieņemts, izvērtējot pagājušās eksaminācijas sesijas rezultātus un to, ka pašlaik tiek izstrādāta izlīdzinošā gada koncepcija tiem, kuri eksāmenos nav sasnieguši noteikto snieguma līmeni. Īpaši ņemts vērā, ka centralizētie eksāmeni ir svarīgs priekšnosacījums skolēnu tālākās izglītības un karjeras attīstības iespējām, tādēļ nepieciešams attīstīt kvalitatīvus un ilgtspējīgus risinājumus gan lai uzlabotu skolēnu sniegumu, gan gadījumiem, kad attiecīgajā gadā skolēnu sniegums ir nepietiekams. Vidējās izglītības posmā 12.klašu centralizēto eksāmenu slieksnis šajā mācību gadā ir 15%, kā tas paredzēts jau iepriekš.

Saistītie raksti