Veselīgu miega paradumu veidošana bērniem līdz 3 gadu vecumam

Epilepsijas un miega medicīnas centra pediatre - miega speciāliste Marta Celmiņa veic apjomīgu Latvijas bērnu miega pētījumu. Tā mērķis ir noskaidrot Latvijas vecāku attieksmi pret 6 - 36 mēnešus vecu bērnu viedierīču lietošanas paradumiem un to iespējamo saistību ar miega traucējumiem. Pašlaik ievāktie dati atklāj, ka 30.9% vecāku uzskata – viņu bērna miegs ir slikts. 

FOTO: Shutterstock.com

Midzināšana savā gultiņā nav nekāda bērna traumēšana

Visvairāk mazu bērnu vecākus uztrauc divas problēmas – bērns naktī mostas un raud, kā arī izplatīta situācija, ka bērns pretojas iešanai gulēt. Ir noskaidrots, ka veids, kā bērni aizmieg, un apstākļi, kādos viņi guļ, būtiski ietekmē vispārējo miega kvalitāti. 
 

Vecākiem jautāja, kā tiek iemidzināti bērni, un kur viņi guļ naktī. Iegūtie aptaujas dati atklāj, ka gandrīz puse no bērniem, kas aizmieg barošanas laikā vai arī tiek iešūpoti miedziņā vecāka rokās, naktī guļ slikti. Jo vecāks bērns, jo vairāk šie aizmigšanas ieradumi pasliktina naktsmieru. Salīdzinājumam – tikai piektdaļai no tiem bērniem, kas aizmiguši savā gultiņā, ir novērotas miega problēmas. Tātad var secināt, ka aizmigšanas veids ļoti ietekmē miega kvalitāti.  


Slikta miega cēloņi

Iemigšanas asociācijas traucējumi
Visbiežāk sastopamais slikta miega iemesls ir iemigšanas asociācijas traucējumi. Tas nozīmē, ka bērns aizmieg noteiktā veidā (piemēram, mamma sēž blakus un glauda muguriņu vai arī bērns aizmieg ķengursomā). Naktī pamostoties (kas ir pilnīgi normāli), bērns aptver, ka situācija un apstākļi ir mainījušies. Viņš nobīstas, uztraucas un sāk raudāt. Lai atkal iemigtu, nepieciešami tādi paši apstākļi kā aizmigšanas laikā – piemēram, mammas klātbūtne, pudelīte u.c. 
 

Iegūtie aptaujas dati atklāja, ka gandrīz puse no bērniem, kas aizmieg barošanas laikā vai arī iešūpoti vecāka rokās, naktī guļ slikti. Jo vecāks bērns, jo vairāk šie iemidzināšanas veidi pasliktināja naktsmieru.


Pārāk noguris bērns 
Divus trīs gadus veca bērna ikdiena ir pilna ar jauniem notikumiem un emocijām. Nogurums un emocionālais pāruzbudinājums var pasliktināt miegu, kas savukārt negatīvi ietekmē pašsajūtu dienas laikā – veidojas apburtais loks. 
 

Akūtas saslimšanas
Aizmigt un gulēt traucē arī iesnas, kakla sāpes, vispārēja slikta pašsajūta, zobu nākšana u.c.. 


Attīstības traucējumi
Piemēram, cerebrālā trieka, autiska spektra traucējumi, dažādi sindromi utml. Šiem bērniem var būt izmainīta pasaules uztvere (piemēram, gulēt traucē noteikta auduma pidžama vai sega), kā arī samazināta nepieciešamība pēc miega. Miegu kvalitāti var pasliktināt arī fiziski iemesli – piemēram, sāpes vai elpošanas traucējumi miegā  jeb obstruktīva miega apnoja. 

Reklāma
Reklāma


Kad sākt veidot veselīgus miega paradumus
Viedokļi par to, kā iemigt ir vislabāk, ir diezgan atšķirīgi. Miega speciāliste tomēr aicina pārāk neradināt mazuli iemigt tikai zīdīšanas laikā. “Pirmos 3 mēnešus bērns bieži aizmigs pie krūts, bet tomēr iespēju robežās vajadzētu radināt bērnu aizmigt pašam – t.i., gultiņā ielikt miegainu, bet nomodā. Ja bērns jau uzreiz iemācās aizmigšanu asociēt ar atrašanos savā gultiņā, nevis pie krūts, tad ir daudz lielāka ticamība, ka arī gada vecumā nebūs pamošanās problēmu. Midzināšana savā gultiņā nav nekāda bērna traumēšana,” uzsver ārste. 

Sajucis diennakts ritms 
Situācijā, kad bērnam ir sajucis diennakts režīms, vislabāk palīdz stingra režīma un ikdienas rutīnas ieviešana: “Dienas laikā uz vakara pusi vēlamas mierīgākas nodarbes, bet dienas pirmā puse var būt aktīvāka. Ir jāļauj gulēt diendusu, jo arī pārguris bērns naktī nevar normāli gulēt.” 

Gadās, ka, piemēram, mamma bērnu liek gulēt stundu, bet tētim tas izdodas 20 minūšu laikā. “Bērns lieliski zina, ko var sagaidīt no katra pieaugušā. Ja bērns pieradis, ka mamma vienmēr ņems uz rokām vai dos krūti, var lūgt palīgus no malas. Varbūt tētim vai vectētiņam ir “stingrāks mugurkauls” un viņi nedancos pēc mazuļa nakts vēlmēm.”

Ja bērnam saglabājas miega traucējumi, konsultāciju var saņemt Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas konsultatīvajā poliklīnikā pie pediatra – miega speciālista. 


Kā ieviest labus miega pradumus. Skaties INFORGRAMMU
 


 

Saistītie raksti