Piecas biežāk pieļautās kļūdas, uzsākot "mammu biznesu"
"Mēs, aktīvās sievietes, bieži saskaramies ar izaicinājumu iespēt visu – būt izcilas sievas un mammas, būt veiksmīgas karjerā, gūt prieku no hobijiem un vēl piekopt veselīgu dzīvesveidu. Viens no risinājumiem, kas šo vēlmi padara iespējamu, ir sava hobija pārvēršana biznesā," pieredzē Mammamuntetiem.lv dalās mentore Jana Golubeva, Mentore.lv radītāja. Tādējādi tas var kļūt par daļu no veiksmīgas karjeras un sniegt gan gandarījumu, gan pašrealizāciju, gan arī finansiālo neatkarību.

FOTO: Mammamuntetiem.lv
"Lai jaunais bizness būtu veiksmīgs, svarīgi jau pašā sākumā neuzkāpt uz tipiskajiem ‘grābekļiem’, kas bieži vien noved pie haosa," ieteikumos dalās mentore Jana Golubeva. Publicitātes foto.
Lai jaunais bizness būtu veiksmīgs, svarīgi jau pašā sākumā
neuzkāpt uz tipiskajiem ‘grābekļiem’, kas bieži vien noved pie
haosa, nenodrošina vēlamos rezultātus, nesakrīt ar izsapņotajām
vīzijām un galu galā noved pie motivācijas zuduma. Turklāt tad cieš
ne vien karjeras joma, bet arī visas pārējās, jo mūsu enerģija ir
pazudusi sajūtā, kad visu dienu kaut ko darām, bet rezultāta
nav.
Kur rodas biežākās kļūdas?
Apkopojot vairāk kā 40 Latvijas uzņēmīgo mammu biznesa pieredzi,
neatkarīgi no tā vai tās ir jogas nodarbības, rotaļlietu vai sienas
dekoru ražošana vai attālinātu konsultāciju sniegšana, kā lielākā
problēma izgaismojas nesakārtotas un haotiskas darbības bez
noteikta fokusa. Cēlonis šim visbiežāk ir nepārdomāts un
nepielāgots savai situācijai kāds no 5 biznesa izveides
posmiem.
1. Neskaidrs mērķis
Ja mērķis nav nodefinēts precīzi un pārdomāti, ņemot vērā savas
iespējas, savu piedāvājumu, situāciju tirgū, tas nav izmērāms un
konkrēts laikā, nav iespējams arī noteikt konkrētas darbības, kas
jāveic, lai to sasniegtu. Tas ir līdzīgi kā doties no punkta A, bet
nezināt, kur atrodas punkts B, tomēr cerēt, ka ejam pareizā
virzienā. Reizēm ir neskaidrs ne vien mērķis, bet arī motivācija,
kāpēc to vēlamies sasniegt. Šis ir milzīgs enerģijas resurss, bez
kura ļoti ātri izsmelsim savas rezerves, ja kaut kas neies tik
gludi kā plānots.
2. Nepārdomāts biznesa
modelis
Reizēm esam tik ļoti aizrāvušās ar savu hobiju vai biznesa ideju,
ka aizmirstam par savu mērķauditoriju. Kas ir mūsu mērķauditorija,
vai arī viņiem mūsu piedāvājums šķiet saistošs un vērtīgs, vai viņi
par to gatavi maksāt, vai tas sakrīt ar mūsu plāniem par
ieņēmumiem? Šie ir jautājumi, uz kuriem bieži jaunās uzņēmējas
nevar konkrēti atbildēt un šeit, savukārt, nāk prātā salīdzinājums
ar mēģinājumu iešaut vienu bultu vairākos mērķos. Visdrīzāk
trāpīsim ne tur, ne tur…
3. Nesakārtota ikdiena
Šeit visbiežāk nonākam divos grāvjos – vai nu mēģinām jauno lomu
iespiest jau esošajā piesātinātajā ikdienas dzīvē, nemēģinot to
pārkārtot un pielāgot, līdz ar to jaunajam biznesam pieslēdzamies
periodiski un nepietiekami. Šādā situācijā uz rezultātiem diez vai
varam cerēt. Vai arī azartiski ķeramies klāt jaunā biznesa
attīstīšanai, ziedojot savu miegu, atpūtu, nodarbes, kas uzlādē un
reizēm arī laiku ģimenei. Šeit rezultāti biznesā, iespējams,
neizpaliks, bet cietīs viss pārējais, kas var novest pie izdegšanas
un nepieciešamības glābt visu novārtā atstāto.
4. Nesaprotama komunikācija
Mūsdienu strauji mainīgā sociālā vide nepieļauj haotisku,
neregulāru komunikāciju ar saviem pircējiem. Pret tiem jāizturas
līdzīgi kā pret savu ģimeni, kura prasa uzmanību regulāri.
Nedalīta uzmanība katru dienu kaut dažas minūtes ļaus izvairīties
no attiecību problēmām un to ilgstošas risināšanas vēlāk. Tāpat
arī ar uzmanību mūsu mērķauditorijai, regulāra komunikācija
ļaus ietaupīt līdzekļus uz milzīgām kampaņām, kuras bieži vien
jaunās uzņēmējas nemaz nevar atļauties.
5. Neatbilstošs pārdošanas
kanāls
Šajā posmā visbiežākā kļūda ir vēlme visu izdarīt pašai – izveidot
pārdošanas kanālu, piemēram, mājas lapu vai Etsy veikalu,
sakonfigurēt atslēgvārdus, sarakstīt uzrunājošus tekstus, izveidot
pārdodošu struktūru. Ja vēlme ir sagatavot tiešām pārdotspējīgu
kanālu, nežēlo laiku konsultācijai ar speciālistu, kurš ir veltījis
gadus, lai konkrēto kanālu izpētītu, kurš ir uzkāpis uz
neskaitāmiem ‘grābekļiem’ un nonācis līdz pierādāmiem rezultātiem.
Šis ceļš būs daudz efektīvāks un ietaupīs gan laiku, gan
naudu.
Ko darīt, lai kļūdas nepieļautu?
Ieplāno laiku sava biznesa auditam. Soli pa solim iedziļinies katrā
no iepriekš minētajiem posmiem. Nebaidies lūgt padomu, ja kādā no
tiem pietrūkst zināšanas vai pieredze. Ar piemērotu atbalstu ceļš
būs daudz ātrāks un efektīvāks. Meklē savu mentori, kas palīdzēs
ietaupīt gan laiku, gan naudu, nodrošinās tevi ar pārbaudītiem
instrumentiem, parādīs īsceļus un aizvedīs līdz mērķim!
Elīna Neiberga, 5 bērnu mamma un Littleberry zīmola
radītāja un vadītāja:
Kā vienu no savām atziņām varu minēt to, ka ir jābūt patiesi
drosmīgai atzīt, ka visu viena nevari, tādēļ nav jākautrējas vai
jākaunas lūgt atbalstu, palīdzību un konsultācijas arī tad, ja
šķiet, ka šajā jomā jau nu gan zini visu! Skats no malas var dot
jaunu impulsu un idejas attīstībai!
Raksts tapis sadarbībā ar www.mentore.lv ekspertēm uzņēmēju un mentori Janu
Golubevu un dzīves līdzsvara kouču Kristīni Vilcāni.
Mentore.lv ir paredzēta uzņēmīgām sievietēm, kas vēlas iegūt
finansiālu neatkarību, kā arī realizēt savas prasmes un talantu
izcilās precēs vai pakalpojumos. Praktiskās apmācības un darba
sesijas kopā ar mentore.lv, ļaus Tev ātrāk un efektīvāk atrast savu
formulu un īsceļus, lai Tu pati varētu veiksmīgi attīstīt savu
biznesu un efektīvi īstenot biznesa modeli, sasniedzot auditoriju
Latvijā un ārvalstu tirgos.