Vai galetes un sausmaizītes var pilnvērtīgi aizstāt maizi?

Sertificēta uztura speciāliste Viktorija Zakarkeviča Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumam “Pārtikas revidents” skaidro, kas jāņem vērā ēdot dažādas sausmaizītes un galetes un vai šādi produkti var pilnvērtīgi aizstāt maizi.

FOTO: Publicitātes foto

Vai sausmaizītes un galetesvar pilnvērtīgi aizstāt maizi.

Uztura speciāliste stāsta, ka maize ir ļoti vērtīgs salikto ogļhidrātu avots. Tā mūsu organismam dod enerģiju un palīdz izvairīties no pārmērīgas našķēšanās pa dienu.

 

Eksperte stāsta, ka, izvēloties maizi, ieteicams būtu uz produkta iepakojuma apskatīt, cik daudz šķiedrvielu maize satur.

 

Eksperte rekomendē priekšroku dot tādiem produktiem, kur šķiedrvielu daudzums ir vismaz 5 grami uz 100 gramiem produkta un visbiežāk šķiedrvielu daudzums ir lielāks tieši dažāda veida rudzu maizē. Vairāk šķiedrvielu var saturēt arī dažādu veidu kviešu maize, kurai ir pievienotas sēkliņas vai graudi.

 

Daļa sabiedrības no miltu produktiem, tostarp arī maizes, izvairās. Par pamatu tam mēdz būt celiakija vai glutēna alerģija. Taču netrūkst arī tādu cilvēku, kuri cenšas notievēt un miltu produktus aizstāj ar sausmaizītēm vai galetēm, jo šie maizes aizstājēji satur mazāk kaloriju.

 

Uztura speciāliste Viktorija Zakarkeviča uzskata, ka tas ir tuvredzīgs skatījums: “Ir vērts aizdomāties, ka, lai patiešām justu sāta sajūtu, visticamāk, būs jāapēd kādas četras, piecas galetes un pat tad sāta sajūta pie durvīm vēl neklauvēs. Bet, ja mēs runājam, piemēram, par rudzu maizīti - tur jau no vienas tādas pabrangas šķēles varētu tā sāta sajūta atnākt diezgan ātri.”

Reklāma
Reklāma

 

Zakarkeviča uzskata, ka sausmaizītes vai galetes ir brīnišķīga uzkoda, bet saviem klientiem viņa to nerekomendētu kā maltītes galveno sastāvdaļu.

 

“Ja mēs runājam par galetēm, kuru labāk izvēlēties - tādas būtiskas atšķirības nav. Varam pasekot līdzi tam, cik tur ir daudz šķiedrvielu. Ja mēs skatāmies uz galešu kraukšķiem, kas aizstāj čipsus - tur būs arī lielāks sāls daudzums nekā parastajās galetēs. Ja mēs runājam par galetēm sviestmaizīšu vietā, uz kurām mēs liekam kādus produktus, tad šķiedrvielu daudzums tajās ir diezgan līdzīgs un es tomēr gribu kādu uzrunāt, lai padomā, ka maizes šķēlīte varētu būt labāks variants,” stāsta eksperte.

 

Uztura speciāliste uzsver, ka bez pamata jebkādu produktu grupu no uztura nevajadzētu izslēgt. Ja cilvēkam nav celiakijas vai alerģijas, maizi var droši lietot uzturā. 

 

Turklāt pat būtiskāk par pašu maizes veidu, kā arī tās sastāvu, ir tas, ko uz maizes liekam virsū. Zakarkeviča iesaka izvēlēties dārzeņus, kā arī liesākus olbaltumvielu un veselīgo tauku saturošus produktus: “Man tāda ātrā versija ir, piemēram, pilngraudu tostermaize, kurai virsū ir cepta ola, nedaudz avokado un tomāts. Tās ir brīnišķīgas brokastis.”