Šķietami lēts pakalpojums par pilnu samaksu var nogriezt tālāko ceļu uz valsts apmaksātu ārstēšanu

Būtiski jautājumi, kas jāzina, lai saņemtu valsts garantēto veselības aprūpi: kas var izrakstīt nosūtījumus, kur var saņemt pakalpojumu, cik ilgi derīgs nosūtījums, kurus ārstus var apmeklēt bez nosūtījuma, kuros gadījumos tomēr neizvēlēties maksas pakalpojumus.

Ja cilvēks nevēlas gaidīt, viņam par pakalpojumu jāmaksā pašam.

FOTO: Shutterstock.com

Ja cilvēks nevēlas gaidīt, viņam par pakalpojumu jāmaksā pašam.

Līgumattiecībās ar valsti
Lai saņemtu valsts garantēto veselības aprūpi, pirmkārt, jābūt reģistrētam pie ģimenes ārsta, kurš ir līgumattiecībās ar Nacionālo veselības dienestu. Otrkārt, ja vēlaties saņemt valsts garantēto ārstēšanos, maksājot tikai pacienta iemaksas, jums jānoskaidro, vai jūsu izvēlētais ārsts vai ārstniecības iestāde sniedz valsts apmaksātu ārstēšanu. Par to, ir vai nav ārstam līgums ar Nacionālo veselības dienestu, var uzzināt, zvanot uz Nacionālā veselības dienesta bezmaksas tālruni: 80001234.

 

Par rindām un maksu
Pakalpojums, kas netiek apmaksāts no valsts budžeta līdzekļiem, ir maksas pakalpojums. Katrā ārstniecības iestādē pieejams maksas pakalpojumu cenrādis, kam jābūt novietotam pacientiem redzamā vietā.

 

Izvēloties maksas pakalpojumu, ārsts nav tiesīgs izsniegt nosūtījumu uz citiem valsts apmaksātiem pakalpojumiem.

To, kā pieteikties uz ārstu speciālistu konsultācijām vai izmeklējumiem, jautājiet ģimenes ārstam. Viņš arī paskaidros, ka, iespējams, šāda konsultācija vai pakalpojums tiks sniegts rindas kārtībā. Ja pacientam piedāvā šo pakalpojumu saņemt bez rindas un par maksu, viņam jānoformē rakstisks atteikums, ka viņš nevēlas gaidīt rindā un labprātīgi piekrīt maksas pakalpojumam.

Tomēr jārēķinās, ka, izvēloties maksas pakalpojumu, šis ārsts nav tiesīgs izsniegt nosūtījumu uz citiem valsts apmaksātiem pakalpojumiem. Pat ja izvēlaties maksas pakalpojumu, norīkojums vienmēr būs nepieciešams uz izmeklējumiem, kas saistīti ar staru vizuālo diagnostiku (rentgenogrāfiju, datortomogrāfiju u.c.).

 

Izmeklējumi un speciālisti
Ārsts pacientu var nosūtīt izmeklēšanai un ārstēšanai uz jebkuru ārstniecības iestādi Latvijā, kurā tiek sniegti valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi.

Lai saņemtu valsts apmaksātus ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus – speciālistu konsultācijas, diagnostiskos izmeklējumus, dienas stacionāra pakalpojumus – jums jābūt ģimenes ārsta vai ārsta-speciālista nosūtījumam.

Ģimenes ārsta nosūtījums nav nepieciešams pie šādiem speciālistiem:

•    psihiatrs, ja persona slimo ar psihisku slimību;
•    narkologs, ja persona slimo ar alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu atkarību;
•    pneimonologs, ja persona slimo ar tuberkulozi;
•    dermatovenerologs, ja persona slimo ar seksuāli transmisīvu slimību;
•    endokrinologs, ja persona slimo ar cukura diabētu;
•    onkologs, ja persona slimo ar onkoloģisku slimību;
•    ginekologs;
•    acu ārsts jeb oftalmologs;
•    bērnu ķirurgs;
•    pediatrs;
•    infektologs, ja persona slimo ar humānā imūndeficīta vīrusa infekciju.

Reklāma
Reklāma

 

Cik reizēm der nosūtījums?
Vienas saslimšanas laikā, vairākas reizes apmeklējot vienu speciālistu, atkārtots ģimenes ārsta nosūtījums nav nepieciešams. Izsniedzot nosūtījumu, ārsts var norādīt, ka pacientam nepieciešama dinamiska novērošana, un noteikt, cik ilgi šāds nosūtījums ir derīgs (līdz 12 mēnešiem).

Normatīvie akti nenosaka derīguma termiņu nosūtījumam, tomēr ir pieņemts, ka nosūtījumu var izmantot vienu gadu pēc tā izsniegšanas.

Uzmanību! Tomēr ir nosūtījumi, kas izmantojami noteiktā termiņa ietvaros, kas norādīts uz nosūtījuma veidlapas. Piemēram, nosūtījuma uz laboratoriskiem izmeklējumiem termiņš  –līdz sešiem mēnešiem, bet nosūtījums uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisiju (VDEĀVK) ir derīgs tikai divus mēnešus no sagatavošanas datuma.

 

Rindas uz izmeklējumiem un slimnīcu - cik un kurš par ko maksā?
Informācija par rindu garumu plānveida ambulatoro izmeklējumu un speciālistu konsultāciju saņemšanai, kā arī plānveida ārstniecībai slimnīcās.

Katra ārstniecības iestāde ar Nacionālo veselības dienestu ir noslēgusi līgumu, kurā ir noteikts pacientu skaits mēnesī, par kuru izmantotajiem pakalpojumiem Nacionālais veselības dienests apņēmies samaksāt.

Nacionālais veselības dienests cenu sedz daļēji, bet atlikušo starpību sedz pacients ar pacienta iemaksas veikšanu. Tas nozīmē, ka ārstniecības iestāde mēnesī par pacienta iemaksām var pieņemt tikai noteiktu skaitu pacientu.

Ja pacientu skaits ir lielāks, tie tiek pierakstīti uz nākamo mēnesi, un automātiski veidojas rinda uz pakalpojumu.
Ja cilvēks nevēlas gaidīt, viņam par pakalpojumu jāmaksā pašam. Informāciju par rindu garumu plānveida ambulatoro izmeklējumu un speciālistu konsultāciju saņemšanai, kā arī plānveida ārstniecībai slimnīcās iespējams saņemt, zvanot uz bezmaksas tālruņa numuru 80001234.

Ja nosūtījums izrakstīts plānveida operācijas veikšanai, ir jāņem vērā, ka ar nosūtījumu vien nepietiek. Pacientam jābūt pilnībā izmeklētam, un izmeklējumiem jābūt ne vecākiem par vienu mēnesi.

 

Avots: Tautas Veselības Avīze