Priekpilni vingrojumi hiperaktīviem bērniem jeb Kā samazināt nemieru caur kustībām

"Fiziskās aktivitātes nav tikai instruments fiziskās veselības uzlabošanai – tās ir arī spēcīgs līdzeklis smadzeņu darbības veicināšanai, īpaši bērniem ar UDHS. Regulāri, mērķtiecīgi un bērnam pielāgoti vingrinājumi var palīdzēt samazināt impulsivitāti, uzlabot uzmanību un veicināt emocionālo pašregulāciju. Izvēloties piemērotu slodzi, rotaļīgus uzdevumus un sniedzot pozitīvu atgriezenisko saiti, vecāki un pedagogi var sniegt nozīmīgu atbalstu bērna attīstībā," par to, kā palīdzēt hiperaktīviem bērniem, stāsta treneris Gustavs Mellenbergs.
Pētījumos pierādīts, ka pat īslaicīgi vingrinājumi var sniegt tūlītēju labumu bērniem ar UDHS.

FOTO: Publicitātes foto

Pētījumos pierādīts, ka pat īslaicīgi vingrinājumi var sniegt tūlītēju labumu bērniem ar UDHS.

Kas ir UDHS? 

Hiperaktivitātes un uzmanības deficīta sindroms (UDHS) ir viens no visbiežāk diagnosticētajiem neiroattīstības traucējumiem bērnu vecumā – tiek lēsts, ka pasaulē ar šo traucējumu saskaras no 5,29 % līdz pat 7,2 % bērnu, un šis skaits strauji pieaug (Chan, 2021). UDHS raksturo grūtības noturēt uzmanību, impulsivitāte un pārmērīga fiziskā aktivitāte. Šiem bērniem bieži novērojams emocionālās pašregulācijas trūkums, slikta miega kvalitāte un zema stresa tolerance, kas ietekmē gan mācības, gan attiecības ar citiem (Chan, 2021). 

 

“Lai arī medikamentozā terapija bieži sniedz pozitīvu efektu, tās iespējamās blakusparādības mudina vecākus meklēt papildu terapijas iespējas. Viens no daudzsološākajiem papildinājumiem UDHS simptomu mazināšanai ir fiziskās aktivitātes,” skaidro Rimi Bērniem eksperts Gustavs Mellenbergs.
 

Kā hiperaktīviem bērniem palīdz fiziskās aktivitātes 

Fiziskās aktivitātes, īpaši ar mēreni augstu vai augstu intensitāti, veicina dažādas neirofizioloģiskas izmaiņas organismā: palielinās asins plūsma smadzenēs, un tiek aktivizēta dažādu smadzeņu funkcijām nozīmīgu neirotransmiteru (piemēram, dopamīna) sintēze. Šie mehānismi palīdz uzlabot neiroplasticitāti un informācijas apstrādes spējas smadzenēs, kas savukārt mazina hiperaktivitātes simptomus (Chan, 2021). “Zinātniskā literatūra apliecina, ka aerobās aktivitātes (vismaz 2 minūšu ilgstošas aktivitātes, kas nepieprasa tuvu maksimālu piepūli) spēj nodrošināt gan tūlītēju, gan ilgtermiņa efektu,” skaidro treneris. 


Bērniem ar UDHS fiziskās aktivitātes ir īpaši nozīmīgas, jo: 

  • stimulē smadzeņu darbību un veicina dopamīna izdalīšanos;
  • uzlabo uzmanības noturību un izpildfunkcijas;
  • samazina impulsivitāti un pārmērīgu kustīgumu;
  • palīdz labāk regulēt emocijas un mazināt stresu;
  • uzlabo miega kvalitāti un iemigšanu;
  • veicina pašapziņu, ja aktivitātes ir saistītas ar pozitīvu pieredzi;
  • mazina vajadzību pēc pārmērīgas medikamentozas iejaukšanās.

 

Piemēram, (Tantillo, 2022) pētījumā par vienreizēju aerobas slodzes ietekmi uz bērniem ar hiperaktivitāti rezultāti liecina, ka aerobā slodze veicina kognitīvās funkcijas un uzmanības uzlabošanos. Šajā pētījumā izskatīja dopamīna pieaugumu smadzenēs netieši – caur acu mirkšķināšanas biežumu un motorās inhibīcijas rādītājiem. 

 

Savukārt (Medina, 2010) pētījumā zēniem vecumā no 7 līdz 15 gadiem tika veikta viena HIIT (augstas intensitātes intervāla treniņa) sesija – divi 10 minūšu cikli ar 1 minūtes pārtraukumu. 

 

Šī 20 minūšu augstas intensitātes slodze uzlaboja kognitīvās spējas un uzmanības noturību, kā arī samazināja impulsivitāti. Līdzīgi rezultāti novēroti arī citos pētījumos, kuri uzsver, ka pat īslaicīgi vingrinājumi var sniegt tūlītēju labumu bērniem ar UDHS. 

 

Dažas no vingrojumu kategorijām, kas ir pierādījušas savu efektivitāti, vienlaicīgi atbilstot iepriekšminētajiem kritērijiem, būtu soļošana, ūdens aerobika, peldēšana, skriešana, staigāšana pa trepēm, orientēšanās sports, sporta spēles, spēka treniņi trenažieru zālē (Atten, 2019).
 

Fiziskās aktivitātes – ar spēles elementiem! 

Ne mazāk svarīgs ir spēles aspekts. Bērni ar UDHS bieži zaudē interesi vai koncentrāciju, tādēļ vingrojumu programmai ieteicams iekļaut spēļu elementus, pozitīvu pastiprinājumu un uzslavas (Huang, 2017). Vienā pētījumā, kurā piedalījās 37 bērni ar hiperaktivitāti vecumā no 8 līdz 11 gadiem, tika ieviesta astoņu nedēļu kombinēta vingrojumu programma. Tā apvienoja uztveres-motorās spēles un 20 minūšu mērenas intensitātes intervālu treniņus. Rezultātā būtiski uzlabojās izpildfunkcijas un informācijas apstrādes ātrums (Huang, 2017). 
 

Reklāma
Reklāma

Efektīvākie fizisko aktivitāšu veidi bērniem ar UDHS: 

  • aerobās aktivitātes – skriešana, soļošana, peldēšana;
  • komandas sporta spēles – futbols, basketbols, frisbijs;
  • spēka vingrojumi – pietupieni, izklupieni, kāpšana pa trepēm;
  • spēles ar koncentrēšanās uzdevumiem, piemēram, stafetes;
  • koordinācijas uzdevumi – līdzsvara uzdevumi, nestandarta pārvietošanās;
  • HIIT (augstas intensitātes intervāli) – piemēram, 2 × 10 minūšu cikli ar atpūtu;
  • ūdens aktivitātes – ūdens aerobika vai vienkārša spēlēšanās baseinā u. c. ūdenstilpēs.


Priekpilni vingrojumi, kas palīdz hiperaktīviem bērniem 

Fiziskās aktivitātes ir spēcīgs līdzeklis smadzeņu darbības veicināšanai, īpaši bērniem ar UDHS.

 

Noķer krāsu! 

Uzdevums. Uz grīdas kvadrāta veidā novieto četrus dažādu krāsu objektus, piemēram, rotaļlietas. Bērns nostājas kvadrāta vienā malā. Spēles vadītājs saka krāsu, bērns steigšus ar roku pieskaras noteiktās krāsas objektam un atgriežas iepriekšējā pozīcijā. Spēles vadītājs krāsas sauc pēc iespējas jauktā secībā, raisot bērnā azartu.

 

Jautrais spēka treniņš 

Uzdevums. Līnijā priekšā bērnam novieto četrus dažādu krāsu objektus. Spēles vadītājs jauktā secībā sauc dažādas krāsas, kas bērnam jāaizskar ar roku, veicot izklupienu ar vienu kāju uz priekšu. Uzdevumu var sarežģīt, nosakot, ar kuru roku vai kāju katrā gadījumā priekšmetam drīkst pieskarties.


Uzmanības noturēšanai un koordinācijai

Uzdevums. Telpā novieto objektu, nosakot distanci, kas būs jāveic. Pie starta līnijas bērnam jānostājas četrrāpus pozīcijā. Uz muguras novieto bērna izvēlētu grāmatu, kas pēc starta signāla ir jānogādā līdz noteiktajam objektam. Ja grāmata nokrīt, jāatgriežas starta pozīcijā.


Izmantotie resursi:

  • J Atten Disord. 2019 Feb;23(4):307-324. doi: 10.1177/1087054715584053. Epub 2015 May 11.
    PMID: 25964449
  • Chan YS, Jang JT, Ho CS. Effects of physical exercise on children with attention deficit hyperactivity disorder. Biomed J. 2022 Apr;45(2):265-270. doi: 10.1016/j.bj.2021.11.011. Epub 2021 Nov 29. PMID: 34856393; PMCID: PMC9250090.
  • J.H. Huang, C.P. Yeh, Y.S. Chan
    Effect of physical activity on behavior and cognition in children with attention deficit/hyperactivity disorder [effect of physical activity on behavior and cognition in children with attention deficit/hyperactivity disorder]
    Sports Res Rev (2017), pp. 43-51
  • J.A. Medina, T.L. Netto, M. Muszkat, A.C. Medina, D. Botter, R. Orbetelli, et al.
    Exercise impact on sustained attention of ADHD children, methylphenidate effects
    Atten Defic Hyperact Disord, 2 (2010), pp. 49-58

Saistītie raksti