Gatavo ēdienu var izrotāt arī ar svaigām ogām. Photo by Lisa Fotios from Pexels


Auzu pārslu putra. Kam tā jāēd, kuriem labāk atturēties un kā putru vārīt, lai nezūd grauda vērtība

 20. novembris 2020 17:00 mammamuntetiem.lv Raksts

Visa patiesībā par Rietumu pasaulē populārāko putru - auzu pārslu biezputru.  



Uzskata, ka auzu pārslu putra brokastīs ir veselības un labi sāktas dienas ķīla. Angļi par šo pieņēmumu nešaubās ne mirkli, bet francūži, itāļi un spāņi tīri labi iztiek bez brokastu putrām. Turklāt nevar teikt, ka viņu dzīves kvalitāte tāpēc ļoti ciestu. Par auzu pārslu vērtību un pareizu apēšanu izdevumam "Elle" stāsta uztura speciāliste Alise Šabanova.

Pirmkārt, jāpārskata mīts, ka veselībai izcili labas ir jebkuras auzu pārslas. Vērtīgas ir tieši veselās pilngraudu vai rupja maluma pārslas, kas vārītas ūdenī vai pienā. Ātri aplejamās cukurotās paciņu putras ar uzrakstu "ātri vārāmā putra" vērtīgas nav.

Otrkārt, ne vienmēr, ēdot putras, var nomest svaru. Daudzi ir pārliecināti, ka, iekļaujot savā ēdienkartē auzu pārslas, tievēšanas procesi sāksies paši no sevis. Bet kaut kas tāds varēs notikt tikai tad, ja ēdīsies pilngraudu auzu pārslas, kas aplietas ar ūdeni, nevis pienu, bez pievienota sviesta un cukura, vai ievārījuma. Dietologi iesaka lietot putru galvenokārt tajās dienās, kad ir ieplānota fiziska slodze, kas sadedzinās saliktos ogļhidrātus.

Treškārt, par lielu pārsteigumu dažiem, tīras auzu pārslas visiem nemaz nav veselīgākā izvēle brokastu maltītei. Tajā ir pārāk maz olbaltumvielu, kas nepieciešamas organisma pilnvērtīgai aktivitātei. Putru labāk ēst otrajās brokastīs vai arī kombinēt ar olbaltumvielām - omleti, biezpienu, sieru.


Kas labs ir auzās?
Protams, auzu pārslām ir daudz labu īpašību, par kurām runā ārsti un uztura speciālisti. Tieši šo graudaugu ieteicams iekļaut uzturā akūtu kuņģa-zarnu trakta slimību gadījumā, jo tam ir īpašības, kas atvieglo gremošanu un atbrīvo organismu no toksīniem. Šajā gadījumā ārsti iesaka kārtīgi izvārīt un izberzt caur sietiņu iegūtu putru, jo rupjas uztura šķiedrvielas var kaitēt kuņģa gļotādai.

Pateicoties lielajam šķiedrvielu saturam auzu pārslas palīdz ne tikai normalizēt zarnu darbību, bet arī pazemināt cukura un holesterīna līmeni asinīs. Tās satur veselībai svarīgus mikroelementus - magniju, kāliju, kalciju, fosforu, dzelzi, cinku un veselu virkni vielu, kas ir atbildīgas par kaulu un muskuļu audu veidošanos un attīstību. Tieši tāpēc āpēc ārsti iesaka auzu pārslu putras iekļaut bērnu ēdienkartē.
 

Vērtīgākās vielas, kas ir atrodamas pārslās - dabīgais antioksidants E vitamīns, B vitamīni un derīgās minerālvielas (magnijs, kālijs, cinks, fosfors) termiskās apstrādes laikā saglabājas.

Lai brokastis būtu ne tikai veselīgas, bet arī garšīgas, ir svarīgi izvēlēties pareizās auzu pārslas. Parasti veikalos ir trīs veidu auzu pārslas. Vismazāk apstrādātais ir nesasmalcināts auzu grauds. Tas ir vērtīgs, jo satur daudz vitamīnu, minerālvielu un šķiedrvielu. Šis auzu produkts ir diezgan ciets un, lai pagatavotu to līdz garšīgas putras konsistencei, vajadzēs vismaz 30 minūtes.

Daudz populārākas ir pilngraudu pārslas. Šajā gadījumā graudi tiek velmēti ar presi bez termiskās apstrādes. Rezultātā tie kļūst mīkstāki, plānāki, bet joprojām nezaudē vērtīgās īpašības. Šo auzu pārslu produktu var pārliet ar verdošu ūdeni vai vārīt 10-15 minūtes.

Trešais veids, kas veikalos ir populārākais, ir tvaicētas pārslas, kuras tiek uzskatītas par ērtāko un ātrāko iespēju pagatavot brokastis. Pietiek pārliet pārslas ar verdošu ūdeni vai pāris minūtes pavārīt pienā. Šajā gadījumā graudi papildus presēšanai tiek pakļauti arī tvaika apstrādei. Tas samazina to cietību un ir ātrāk pagatavojami.

Tiek uzskatīts, ka termiskā apstrāde iznīcina graudaugos esošās vērtīgās uzturvielas. Tomēr vērtīgākais, kas ir atrodamas auzās  - dabīgais antioksidants E vitamīns, B vitamīni un minerālvielas (magnijs, kālijs, cinks, fosfors) termiskās apstrādes laikā saglabājas.


Visgaršīgākās un vērtīgākās putras recepte 
Visgaršīgākā un, galvenais - veselīgā putra ir tad, ja vienlaikus sajauc vairāku veidu pārslas: tvaicētas, velmētas jeb presētas un auzu klijas. Tādējādi tvaicētas pārslas radīs maigu pamatu, cietākas - struktūru, bet klijas padarīs putru veselīgāku, jo tās satur visvairāk šķiedrvielu. Par pamatu var ņemt attiecību 2: 2: 1.

Izvēloties gatavošanas metodi, pienā vārīti graudaugi var būt tikpat noderīgi kā auzu pārslas, kas varītas ūdenī. Ja mērķis ir nomest kādu lieku kilogramu, izvēlies pienu ar zemu tauku procentu un atceries, ka auzu pārslās pārsvarā esošais E vitamīns ir taukos šķīstošs komponents. Lai šis vērtīgais vitamīns uzsūktos, ir nepieciešama tauku klātbūtne. Tāpēc ūdenī vārītām auzu pārslām ieteicams pievienot riekstus vai linu eļļu. Laktozes nepanesības gadījumā parasto pienu var aizstāt arī ar kokosriekstu vai mandeļu pienu.


Svarīgi!
Lai nesabojātu auzu pārslu putras vērtību, nepievieno tai cukuru. Saldumam izvēlies svaigus vai žāvētus augļus. Ņem vērā, ka augļi, atšķirībā no pārslām, satur vitamīnu, kuri termiskās apstrādes procesā izzūd, tāpēc tos labāk nevārīt kopā ar graudaugiem, bet pievienot porcijai tad, kad putra jau gatava, un pat 5 minūtes padzisusi.




0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti




Kategorijas