Foto: Shutterstock.com

Dzelzi satur gan dzīvnieku, gan augu valsts produkti. Svarīgi ir tos pareizi kombinēt.


Dzelzs uzsūkšanās organismā – kāpēc ir situācijas, kad tā neuzsūcas

 20. oktobris 2020 7:00 mammamuntetiem.lv Raksts

Dzelzs ir dzīvībai un normālai veselībai ļoti nepieciešams mikroelements, tāpēc ārsti parasti uzmanību pievērš hemoglobīna rādītājiem asins analīzēs. Ko darīt, ja, uzturā lietojot daudz dzelzi saturošu produktu vai pat dzelzs preparātus, hemoglobīna līmenis asinīs nepaceļas, skaidro uztura speciāliste Lizete Puga.



Par dzelzi īpaši jāpiedomā grūtniecēm, un, ja sieviete gaidību laikā ir saskārusies ar pazeminātu hemoglobīna līmeni, tad pēc tam uzmanība jāpievērš arī bērna analīžu rādītājiem, lai dzelzs trūkums neveidotos mazulim. Tāpat cilvēkiem ar lielu fizisko slodzi vai tiem, kas strādā smagu fizisku darbu, ir jāpievērš pastiprināta uzmanība hemoglobīna līmenim asinīs.
 

Divvērtīgā vai trīsvērtīgā dzelzs
“Ja skatāmies pēc tabulas, gaļa nemaz nav tas produkts, kas satur dzelzi vislielākā koncentrācijā, taču diezgan bieži gaļa tiek ieteikta kā svarīgs dzelzs avots, pat ja pupiņās vai bietēs, vai žāvētos augļos šī mikroelementa koncentrācija ir lielāka. Dabā pastāv divu veidu dzelzs – divvērtīgā dzelzs jeb hēma un trīsvērtīgā jeb nehēma.” Speciāliste skaidro, ka divvērtīgā dzelzs ir tas mikroelementa veids, kas atrodas dzīvnieku valsts izcelsmes produktos – gaļā, olās, zivīs – un kas cilvēka organismā uzsūcas daudz labāk, un kuru ārējie uzsūkšanās apstākļi ietekmē daudz mazāk. 

Nehēma jeb trīsvērtīgā dzelzs ir augu izcelsmes dzelzs, un to vairāk ietekmē ārējie uzsūkšanās apstākļi. “Šīs dzelzs īpašības attiecas kā uz pārtikas produktiem, dzelzs sāļiem, tā arī uz uztura bagātinātājiem,” teic Lizete Puga. Viņa skaidro, ka trīsvērtīgās dzelzs uzsūkšanos visbiežāk traucē augstais šķiedrvielu saturs šajos produktos. Piemēram, bietēs, pupiņās, žāvētajos augļos ir daudz lielāks šķiedrvielu apjoms nekā gaļas produktos. “Tas arī izskaidro, kāpēc bieži vien, lai paceltu hemoglobīna līmeni asinīs, tiek ieteikts lietot dzīvnieku izcelsmes produktus,” skaidro speciāliste.


Dzelzs uzsūkšanās spēja organismā:
    • divvērtīgajai dzelzij – 14–18 %;
    • trīsvērtīgajai dzelzij – 5–12 %.


Nepatīk piens, patīk C vitamīns
Ja ir konstatēts dzelzs deficīts, ir jādomā, ko ēst, cik bieži ēst un kādus produktus kombinēt kopā, norāda uztura speciāliste. “Nav jādomā tikai par atsevišķiem produktiem, kas tiek uzņemti, bet jāpārskata ēdienkarte plašāk. Kādus produktus ar ko kombinēt, ko neēst un nedzert dzelzi saturošas maltītes laikā. Ir jāatceras, ka brīdī, kad tiek ēsts produkts, kas satur dzelzi lielā koncentrācijā, jāizvairās no vairākiem produktiem, kas kavē šī mikroelementa uzsūkšanos. Taču dzelzi saturošu maltīti ir ļoti ieteicams papildināt ar produktiem, kuros ir C vitamīns. Tas palīdzēs uzņemtajai dzelzij labāk uzsūkties,” stāsta Lizete Puga.

 

Dzelzs uzsūkšanos ietekmē arī dažādu medikamentu lietošana. Piemēram, preparāti, kas tiek dzerti pret kuņģa dedzināšanu vai atvilni, var kavēt dzelzs uzsūkšanos.

Speciāliste ir novērojusi, ka biežākās kļūdas ēdienreizes sastādīšanā ir pārāk liels tējas vai kafijas patēriņš, bērniem – pārāk liels piena produktu patēriņš katrā ēdienreizē, kā arī pārāk maz svaigu dārzeņu un augļu. “Cilvēkam dienas laikā optimālais piena produktu daudzums būtu līdz 500 mililitriem, taču vajadzētu apēst trīs porcijas dārzeņu un divas porcijas augļu (kur viena porcija ir apmēram saujas izmēra),” skaidro Lizete Puga. Tāpat jāpievērš uzmanība, lai dārzeņi netiktu pārāk daudz reižu termiski apstrādāti – vārīti, saldēti, atkal atkausēti un karsēti utt. Tas veicina C vitamīna samazināšanos tajos. Uztura speciāliste min, ka arī pārāk mazs kopējais uzņemto olbaltumvielu apjoms var samazināt dzelzs uzsūkšanos. Par to citreiz ir vērts piedomāt veģetāriešiem un vegāniem.
 

Produkti, kurus nelietot dzelzi saturošas maltītes laikā:
    • visa veida piena produkti: govs piens, siers, kefīrs, krējums, biezpiens un citi;
    • tēja, kafija, sarkanvīns;
    • pilngraudu produkti.


Dzelzi saturošu pusdienu piemērs:

  • gaļa (dzelzi lielākā koncentrācijā satur sarkanā, nevis baltā gaļa),
  • svaigie salāti (salātu lapas, paprika, tomāti, spināti vai citi svaigie dārzeņi ar citrona sulas un eļļas mērci, kas saturēs C vitamīnu un palīdzēs uzsūkties dzelzij),
  • baltie vai nerafinētie graudu produkti – makaroni, baltie rīsi vai kartupeļi.


Maltīti reizēm var papildināt ar augļu sulu.
 

Ņem vērā!
Dzelzs uzsūkšanos ietekmē arī dažādu medikamentu lietošana. Piemēram, preparāti, kas tiek dzerti pret kuņģa dedzināšanu vai atvilni, var kavēt dzelzs uzsūkšanos.


Kā plānot uztura bagātinātāju uzņemšanu
Ja tiek izrakstīti dzelzs preparāti, lai to lietošana būtu maksimāli efektīva, ir jāņem vērā daži ieteikumi.
Pirmkārt, tie pēc iespējas būtu jālieto dzelzi saturošas maltītes laikā.
Otrkārt, pēc preparātu uzņemšanas nevajadzētu dzert ne tēju, ne kafiju, bet gan uzdzert ūdeni vai kādu augļu sulu.
Treškārt, apmēram stundu pēc preparāta lietošanas nedrīkst ēst produktus, kas tika minēti kā dzelzs uzsūkšanos kavējoši. Savukārt dzelzs uzsūkšanos veicinās ne tikai C vitamīnu saturošu produktu lietošana, bet var izmantot arī kādus dabiskos skābinātājus, piemēram, maltītei garšas daudzveidībai var nelielā apjomā pievienot ābolu etiķi, citrona vai laima sulu, upeņu sulu, cidonijas.

Tāpat jāņem vērā: lai uztura bagātinātāju lietošana būtu efektīva, ir ļoti svarīgi pārskatīt arī ēdienkarti un nevajadzētu paļauties uz to, ka tikai preparāti atrisinās problēmu.

Rakstu sēriju "Dzelzs spēkam un veselībai" atbalsta Floradix®

------------------------------------------------------------------------

REKLĀMAS INFORMĀCIJA

Floradix® DZELZS 250 vai 500 ml Dzelzs (II) glikonāts + B1,B2,B6,B12, C vitamīni + Augu ekstrakti +Sulu koncentrāti Floradix DZELZS ir šķidrā formā, kurai ir ievērojami labākās uzūkšanās spējas.Garšīgs un viegli lietojams produkts, kas palīdz uzturēt dzelzs līmeni organismā. BEZ KONSERVANTIEM, KRĀSVIELĀM UN ALKOHOLA.

 




0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti




Kategorijas