Bezmiegs grūtniecei. Kāpēc tas piemeklē, un kā to uzveikt

 26. februāris 2020 12:00 Ziņa

Dažādi miega traucējumi – gan pārmērīga miegainība, gan grūtības aizmigt – ir bieži sastopami grūtniecēm. Grūtniecības pēdējos mēnešos miegs ir traucēts ne tikai emocionālu iemeslu dēļ, bet arī tāpēc, ka jāceļas, lai ietu uz tualeti, sāp mugura, ir sajūta, ka vēderam nav vietas un nav ērti kājām. Kā tikt galā ar bezmiegu, stāsta ārste ginekoloģe, dzemdību speciāliste Elizabete Pumpure.



Foto: Shutterstock.com

Bezmiega problēmu nevajadzētu ignorēt, bet gan meklēt risinājumus. Bezmiega iemesli ir dažādi, un, aplūkojot un risinot tos katru atsevišķi, miega kvalitāti var būtiski uzlabot.


Pampers padoms.

“Miegs ir ļoti svarīga cilvēka kvalitatīvas dzīves sastāvdaļa, īpaši laikā, kad topošās māmiņas organisms strādā pastiprinātā režīmā,” stāsta ārste ginekoloģe, dzemdību speciāliste Elizabete Pumpure. “Tāpēc bezmiega problēmu nevajadzētu ignorēt, bet gan meklēt risinājumus. Turklāt bezmiega iemesli ir dažādi, un, aplūkojot un risinot tos katru atsevišķi, miega kvalitāti var būtiski uzlabot.”  

Miegs pirmajā grūtniecības trimestrī
Grūtniecības pirmajā trimestrī sieviete biežāk ir miegaina un nogurusi. Fizioloģiski tas ir normāls stāvoklis, jo viena no grūtniecības hormoniem – progesterona – ietekmē organisms tiek pārslēgts mierīgākā režīmā. Pirmās 12 grūtniecības nedēļas māmiņa ir īpaši saudzējama, tāpēc vairāk guļ. Bezmiega problēma vairumā gadījumu šajā periodā vēl nav aktuāla. Izņēmums ir grūtniecības toksikoze jeb slikta dūša, vemšana, kas var izpausties arī naktīs. 

Miegs otrajā grūtniecības trimestrī
Otrais grūtniecības trimestris ir zīmīgs ar to, ka grūtniecei uzrodas daudz vairāk enerģijas. Turpina augt vēders, un parādās pirmās miega problēmas, meklējot ērtas gulēšanas pozas. Augošā dzemde spiež uz urīnpūsli, tāpēc naktī jādodas uz tualeti. Palielinās tūska, tāpēc miega laikā grūtniece var, piemēram, krākt. Miega apnoja arī tiek uzskatīta par miega traucējumu. Pastiprināts svara pieaugums un gulēšana uz muguras var veicināt krākšanu. Grūtniecības laikā krākšana var izpausties pirmo reizi dzīvē, un, ja papildus tai sieviete regulāri jūtas neizgulējusies un miegaina, ir vērts padomāt par iespējamu miega apnojas diagnozi. 
Miega apnoja ir stāvoklis, kad miegā cilvēkam uz īsu brīdi apstājas elpošana; tas pārsvarā notiek, guļot uz muguras, kad kakla audi nospiež elpceļus un aptur gaisa plūsmu. Rezultātā samazinās skābekļa daudzums asinīs, un cilvēks šā iemesla dēļ naktīs vairākkārt pamostas, tāpēc nejūtas izgulējies.

Miegs trešajā grūtniecības trimestrī
Ar nopietnākām bezmiega problēmām sievietes parasti saskaras trešajā grūtniecības trimestrī, kad vēders jau ir patiešām liels. Grozīties un meklēt ērtāku gulēšanas pozu ir nopietns izaicinājums nakts miegam. Bieži jādodas uz tualeti, mazulis var spārdīties un iztraucēt tā jau trauslo miegu. Uzbudināta ir arī nervu sistēma, jo ir domas par to, kā noritēs dzemdības. Gulēšanas pozā uz muguras dzemde var nospiest galvenos asinsvadus – dobo vēnu un aortu, radot samazinātu skābekļa daudzumu asinīs un secīgi nogurumu, nespēku, sliktāku miega kvalitāti. Arī mazulis var saņemt mazāk skābekļa, jo to gūst no mātes asinīm.
 
Grūtniecības bezmiega iemesli 
Tūska 
Ja bezmiega cēlonis ir tūska, konsultējies ar ārstu. Iespējams, ka tūska ir vēlīnās toksikozes jeb preeklampsijas dēļ. Par tūskas iemesliem un iespējamu novēršanu padomus sniegs grūtnieces aprūpes speciālists. 

Tā kā dzemde ar savu izmēru var nospiest lielos asinsvadus, nav ieteicams gulēt uz muguras, bet rekomendēta tieši gulēšana uz kreisiem sāniem.

Bieža urinēšana  
Pirms gulētiešanas mēģini dzert mazāk šķidruma, tikai atceries, ka tūska var rasties gan pārmērīga šķidruma daudzuma dēļ, gan arī tad, ja šķidruma ir par maz. Biežāka urinēšana var būt saistīta ar grūtniecību un to, ka izmēros pieaugošā dzemde neļauj urīnpūslim uzkrāt tik daudz urīna kā iepriekš, tāpēc čurāt gribas biežāk. Ja urinēšana kļūst ne tikai biežāka, bet rada diskomfortu un ir sāpīga, jākonsultējas ar ārstu, jo, iespējams, ir radusies urīnceļu infekcija.

Aizdusa 
Augot dzemde rada spiedienu uz diafragmu, un tas izraisa elpas trūkumu. Guļot šis stāvoklis vēl vairāk pasliktinās. Šo problēmu palīdz novērst pareiza gulēšanas pozas izvēle, piemēram, guļot uz sāna vai pussēdus, balstoties spilvenos tā, lai ķermeņa augšdaļa būtu paaugstināta.  

Neērta gulēšanas poza 
Atrast ērtu gulēšanas pozu trešajā trimestrī parasti nav viegli. Var izmantot spilvenus, kas balsta muguru vai ir ieliekami starp kājām, tādā veidā mazinot muguras sasprindzinājumu un palīdzot noturēt līdzsvaru. Spilvens, ko sauc par lielo pakavu, ir izmantojams visiem šiem mērķiem, bet vēlāk noderēs, arī zīdot bērniņu. Tā kā dzemde ar savu izmēru var nospiest lielos asinsvadus (dobo vēnu un aortu), nav ieteicams gulēt uz muguras, bet rekomendēta tieši gulēšana uz kreisiem sāniem.

Grēmas 
Tā kā dzemde spiež arī uz vēdera orgāniem, tad visvairāk cieš kuņģis – kļūst grūtāk sagremot pārtiku. Tāpēc var rasties vai pastiprināties grēmas, kas dedzina barības vadu. Pirms miega ieteicams nepārēsties, izvēlēties veselīgus un vieglus ēdienus, kā arī izvairīties no asiem un ceptiem produktiem. Vēlams ēst ne vēlāk kā pusotru līdz divas stundas pirms miega un gulēt ar piepaceltu galvgali. 

Pārāk aktīvs mazulis 
Traucēts miegs var būt, ja bērns īpaši aktīvs ir vakaros un naktīs. Iespējams, ka mammas iecienītākajā gulēšanas pozā mazulis nesaņem pietiekami daudz skābekļa, tāpēc spārdās. Palīdz arī mierīgas sarunas ar bērniņu, tās viņu nomierina.  

Kāju krampji  
Lai novērstu krampjus, ir nepieciešams papildus lietot kalcija preparātus. Ar pārtiku kalciju var uzņemt, ēdot biezpienu, piena produktus, sieru. Profilaktiski palīdz viegla pēdu un kāju masāža pirms miega.  

Emocionālā spriedze  
Ja dienas laikā smadzenes pārpūlas vai uzbudinās, naktī tās nespēj pilnvērtīgi atslēgties un atpūsties. Var samazināt intelektuālo piepūli dienas laikā un nerisināt ģimenes strīdus vakaros.  

Hronisks nogurums 
Pārstrādāšanās var būt viens no hroniska noguruma iemesliem. Tas attiecas arī uz mājas pienākumu veikšanu. 

Slikti sapņi 
Sapņu saturu ietekmēt ir grūti, bet lai mierina doma, ka tie ir tikai sapņi, kas signalizē par iekšēju satraukumu. Pirms miega var klausīties nomierinošu mūziku, izdzert glāzi piena vai nomierinošas tējas, ieiet siltā vannā.  
 
Kas vēl var palīdzēt labākam miegam? 

  • Vairākas stundas pirms miega izvairies no pārāk aktīvām fiziskām nodarbēm.  
  • Pārbaudi dzelzs līmeni. Dzelzs nepietiekamība var būt viens no miega traucējumu iemesliem.  
  • Mierīga pastaiga pirms miega skābekļa uzņemšanai noteikti uzlabos miega kvalitāti. 
  • Pirms gulēšanas izvēdini guļamistabu. 
  • Ja laika apstākļi ļauj, labāk gulēt pie atvērta loga. 
  • Ja nakts vidū pamosties, nemēģini piespiest sevi gulēt. Palasi grāmatu vai dari kaut ko vienmuļu, kamēr uznāk miegs.  
  • Ja nesanāk izgulēties naktī, guli pa dienu.  
  • Pēc dzemdībām ir garantētas bezmiega naktis, tāpēc pirms dzemdībām velti laiku sev, atpūties un krāj spēkus.  
  • Ja ir izteikti miega traucējumi, nogurums, ārsts var rekomendēt medikamentu lietošanu vai papildu izmeklējumus.



0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Lasi vēl

Kategorijas