Viedierīču droša lietošana bērnudārzniekam

Cik gan bieži ir situācija, ka vecāki, lai iegūtu laiku sev, mazajam iedod rokās telefonu vai nosēdina pie planšetes! Saturs pat it kā izglītojošs – animācijas filmas, dziesmas, spēles. Kā organizēt pirmsskolnieka viedierīču lietošanu, lai parūpētos par bērna drošību, bezmaksas žurnālā "Mammām un Tētiem. Bērnudārznieks" stāsta Drošāka interneta centra “Drossinternets.lv” vadītāja Maija Katkovska un “Samsung Skola nākotnei” iniciatīvas vadītāja Baltijā Egle Tamelīte.
  • Gunita Krilova

    Gunita Krilova

    žurnāliste

  • Karīna Egliena, Mammamuntetiem.lv

    Karīna Egliena, Mammamuntetiem.lv

  • Maija Katkovska

    Maija Katkovska

    “Drossinternets.lv” vadītāja

  • Egle Tamelīte

    Egle Tamelīte

    “Samsung Skola nākotnei” vadītāja Baltijā

Katram vecākam lēmums par viedierīču izmantošanu jāpieņem individuāli, balstoties uz bērna spējām, iemaņām un briedumu

FOTO:

Katram vecākam lēmums par viedierīču izmantošanu jāpieņem individuāli, balstoties uz bērna spējām, iemaņām un briedumu

Trešā daļa interneta lietotāju šobrīd ir bērni, un 86 % eiropiešu uzskata, ka riski saskarties ar draudiem internetā tikai pieaug. [1] Turklāt mūsdienās bērni sāk lietot internetu aizvien jaunākā vecumā. [2] Lielākā daļa vecāku Eiropā uzskata, ka digitālās tehnoloģijas ļauj bērniem apgūt vairāk, mācīties efektīvāk, taču tikai viens no trim vecākiem izmanto kontroles instrumentus un ierobežo ierīcēs pavadīto laiku. Eiropas Savienība – īpaši jaunajos apstākļos, kad lielākajai daļai jauniešu ir nācies mācīties tiešsaistē, – ar dažādām atbalsta programmām veicina digitālo prasmju attīstīšanu, lai jaunieši interneta tehnoloģijas izmantotu mērķtiecīgi un prasmīgi, kā arī būtu labāk sagatavoti dzīvei digitālajā vidē.

 

Pirms ieliec ierīci bērna rokās, izrunā noteikumus!

Gluži kā uz ielas un citās sabiedriskās vietās, internetā bērni var nonākt dažādās bīstamās situācijās. Pirmsskolas vecuma bērniem interneta lietošanas pieredze, kā arī prasmju un iemaņu līmenis ir krasi atšķirīgs, taču nepatīkamas situācijas var skart ikvienu. Visizplatītākais no riskiem ir nepiemērota satura, piemēram, pornogrāfiju vai vardarbību saturošu materiālu, pieejamība. Šajā vecumā arī bērni bieži ir aktīvi tiešsaistes spēļu platformās, tajās sazinoties ar citiem spēļu biedriem, kuri bieži vien nav pazīstami un kuru patiesie nodomi nav zināmi.

 

Bērnam gūstot gūstot pirmo patstāvīgo lietotāja pieredzi, ir ļoti svarīgi, lai vecāki būtu ciešā kontaktā ar saviem bērniem, iepazīstinātu ar drošības noteikumiem, kā arī brīdinātu par iespējamajiem riskiem

 

Novērojams, ka arvien biežāk bērni problēmsituācijas internetā mēdz risināt paši, neiesaistot pieaugušos. Taču iespējams, ka situācija ir tāda, jo lielā daļā ģimeņu nekad šis jautājums nav izrunāts.

 

Kā ieviest noteikumus, kurus bērni akceptē.

Pirms bērnam apzinātā vecumā lietošanā tiek piešķirta viedierīce, vecākiem ar atvasi ir skaidri jāvienojas par ierīces lietošanas nosacījumiem. Lai noslēgtu veiksmīgu vienošanos, nepieciešams uzklausīt visus ģimenes locekļus. Jāsāk ar to, ka katrs atsevišķi izlemj, kādus noteikumus vēlētos ieviest, bet pēc tam visi viedokļi kopīgi jāpārrunā un jāvienojas par konkrētiem noteikumiem.

 

Ģimenes sapulce par viedierīču lietošanu

Daži iesildošie jautājumi, kurus būtu vērts pārrunāt:

  • Cik ilgu laiku dienā katrs vēlētos pavadīt internetā?
  • Kad un kāpēc nebūtu vēlams lietot viedierīces?
  • Kādā veidā jūs varat cits citam palīdzēt, izmantojot viedierīces?
  • Kādos problēmgadījumos bērnam noteikti jāvēršas pie vecākiem?
  • Vai dienā ir jābūt vismaz vienai kopīgai ģimenes aktivitātei?
  • Kādas ir ģimenes kopīgās aktivitātes?

 

Piemērotākais vecums – vecāku ziņā

Ikvienam vecākam ir atšķirīgs audzināšanas stils, un digitālajā laikmetā tehnoloģijas, neapšaubāmi, ietekmēs bērnu un vecāku ikdienu. Taču katram vecākam lēmums par viedierīču izmantošanu jāpieņem individuāli, balstoties uz bērna spējām, iemaņām un briedumu.

 

Egle Tamelīte stāsta, ka visbiežāk vecumā no 2 līdz 4 gadiem bērni viedierīces uzsāk lietot vecāku, brāļu vai māsu klātbūtnē. Savukārt no 4 līdz 7 gadiem ierīces jau lieto patstāvīgi – it īpaši šajā vecumposmā, gūstot pirmo patstāvīgo lietotāja pieredzi, ir ļoti svarīgi, lai vecāki būtu ciešā kontaktā ar saviem bērniem, iepazīstinātu ar drošības noteikumiem, kā arī brīdinātu par iespējamajiem riskiem.

 

Bērna vadīšana, lai ierīces lietošana būtu droša

Vecāki var ierīcēs uzstādīt dažādus kontroles rīkus, kuri sniedz iespēju sekot līdzi un uzraudzīt, kādas lietotnes viņu bērni lejupielādē un kāda veida saturs tiek patērēts. Informāciju var meklēt vietnē https://support.google.com (Android produktos) un https://support.apple.com (Apple produktos) vai internetā pēc atslēgas vārdiem “vecāku kontroles rīki” vai “parental control apps”, vai tamlīdzīgi.

 

Reklāma
Reklāma

Praktiski ieteikumi drošībai

Ar citiem noderīgiem padomiem bērnu drošībai internetā dalās Maija Katkovska:

  • Iespējams ierīces lietošanai uzlikt dažādus ierobežojumus – piemēram, uz dienas laiku, uz vienas lietošanas reizi, liegt lietošanu nakts stundās. Šādā gadījumā pieejamas dažādas uzraudzības kontroles rīku programmas vai mobilās lietotnes, taču primāri vēlams bērna uztverē neradīt jaunus ierobežojumus, bet gan kopīgi ar bērnu vienoties par vēlamo ikdienā tiešsaistē pavadīto laiku.
  • Ja bērnam ir savs viedtālrunis, reģistrējiet tajā bērna dzimšanas datus, lai bērns neredz un viņam nav pieejams saturs, kas paredzēts pieaugušajiem.
  • Ierīcēs, kuras izmanto bērni, var ieslēgt YouTube “Ierobežoto režīmu” (Restricted mode). Šī opcija ierobežos iespēju, ka bērns nejauši saskarsies ar vardarbīga satura video, komentāriem, u. tml.
  • Alternatīva YouTube pieejai ir lietotne YouTube Kids, ko izveidojis YouTube, lai sniegtu drošāku tiešsaistes pieredzi bērniem ar vēl plašāku vecāku kontroles piedāvājumu, pielāgojot saturu bērna vecumam un interesēm, kā arī piemērojot iespēju limitēt aplikācijas satura patērēšanas ilgumu.
  • Lai kontrolētu, kādas aplikācijas bērns var lejupielādēt ierīcē, noderēs dažādi kontroles rīki. Meklētājprogrammās, piemēram, Google Play vai App Store, jāizvēlas pieejamās vecāku kontroles programmas, mobilās lietotnes un jāizvēlas ģimenes vajadzībām atbilstošākais risinājums.
  • Lai izvairītos no bērna netīšas rīcības, kas var kaitēt personīgajiem datiem un nozīmīgiem failiem, datorā vēlams izveidot bērna lietotāja kontu. Savukārt viedierīcēs atsevišķām programmām un mapēm iespējams aktivizēt piekļuvi ar drošības kodu. Vecāki paši var izmantot arī atsevišķas mapes un saglabāt svarīgākos failus papildu aizsargātā veidā. Protams, būtiski bērnam jau sākotnēji skaidrot un vienoties par atsevišķu ierīcē esošo datu nozīmi.

 

Pārbaudi savas zināšanas!

Pārbaudi savas zināšanas par drošību un tiesībām – izspēlē www.digisafe.lv spēli mobilajā telefonā un izaicini arī savus draugus un parūpējies par viņu zināšanām.

 

Pajautā bērnam, ko viņš šodien interesantu redzēja internetā

Latvijas ģimenēs sarunas par digitālo vidi nav ierastas – “Samsung Skolas nākotnei” veiktajā aptaujā secināts, ka tikai vienā no piecām ģimenēm vecāki mēdz taujāt, ko bērns dienas laikā internetā jaunu iemācījies, interesantu redzējis vai ar ko iepazinies. Lai veicinātu drošu un pārliecinātu bērnu uzvedību internetā, sarunām par drošības jautājumiem un vispārīgu uzvedību digitālajā vidē būtu jānoris tikpat bieži, kā sarunām par bērna ikdienas gaitām.

 

Priekšnoteikumi veselīgai ierīču lietošanai

Vecākiem pirms ierīces iedošanas bērnam ne tikai jāizrunā ar viņu noteikumi par tās lietošanu, bet arī jāparūpējas par noteiktiem apstākļiem, lai ierīču izmantošana ģimenē nebūtu kā problēma.

1. Skaidri noteikumi un dienas režīms

Vecumam atbilstošs dienas režīms mazinās bērna trauksmi, palīdzēs attīstīties un veidos paradumu noteiktām lietām atvēlēt noteiktu laiku. Tas būs ļoti noderīgi vēlāk, kad dienas režīmā nāksies atrast vietu arī internetam un datorspēlēm.

2. Kopīgi pavadīts laiks un aktivitātes

Ik nedēļu atvēliet laiku, ko pavadīt kopā ar bērnu dažādās aktivitātēs. Tas ne tikai raisīs interesi par lietām ārpus virtuālās pasaules, bet arī palīdzēs veidot stabilas, uzticēšanās pilnas attiecības ģimenē.

3. Uzticēšanās un zināšanas

Uzmaniet, ko internetā skatās un klausās bērns, un ierobežojiet riskantās un aizliegtās zonas – pieaugušajiem paredzēto saturu, vecumam neatbilstošas datorspēles u. tml.

 

Brīdinājumi tam, ka ierīču lietošanai ir kādi riski

Bērna izturēšanās var liecināt par problēmām virtuālajā vidē, tāpēc vecākiem vērīgi jāseko līdzi jebkādām izmaiņām savas atvases uzvedībā. Bērniem līdz 12 gadu vecumam par palielinātu risku nonākt grūtībās, tostarp tiešsaistē, var liecināt pārlieka aktivitāte (grūtības fokusēt uzmanību, nemitīga knosīšanās un nemierīgums), niķīgums un agresivitāte (grūtības nomierināties, pēkšņas agresijas un niknuma izpausmes pret vienaudžiem vai pieaugušajiem) vai attīstības īpatnības (grūtības tikt galā ar uzdevumiem, kurus citi viņa vecumā paveic, izvairīšanās no acu kontakta, grūtības sadraudzēties ar citiem). Šādos gadījumos vērts padomāt, kā uzlabot ģimenes digitālo veselību. Līdzīgi kā ar fizisko veselību, par digitālo veselību vislabāk parūpēties, laikus ieviešot veselīgus paradumus.

 

Atsauces:

1. Creating a Better Internet for Kids. Pieejams: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/better-internet-kids

    2. Creating a Better Internet for Kids. Pieejams: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/better-internet-kids