Kontrabasista un pianista virtuozitāte Vaska, Baha, Mesiāna un Franka skaņdarbos
Ceturtdien, 4. aprīlī, plkst. 19.00, uz Lielās ģildes skatuves kāps LNSO kontrabasu grupas koncertmeistars Oskars Bokanovs, lai kopā ar talantīgo pianistu Rihardu Plešanovu spēlētu muzikāli daudzpusīgu un krāšņu programmu. Tajā skanēs baroka klasiķa Johana Sebastiāna Baha, romantisma pārstāvja Sezāra Franka, 20. gs. pazīstamākā franču komponista Olivjē Mesiāna un izcilā Latvijas klasiskās mūzikas autora Pētera Vaska kompozīcijas.
Koncerta solists un idejas autors ir LNSO kontrabasu grupas
koncertmeistars Oskars Bokanovs, kurš koncertā uzstāsies gan viens
pats, gan kopā ar pianistu Rihardu Plešanovu. Par jaunā, talantīgā
kontrabasista virtuozitāti šaubu nav, un par to varēs
pārliecināties, klausoties Pētera Vaska darbu kontrabasam Bass Trip
(“Basa ceļojums”), ko Bokanovs atskaņos viens pats. Savukārt kopā
ar Rihardu Plešanovu Bokanovs izpildīs J. S. Baha Sonāti Remažorā
BWV 1028, Olivjē Mesiāna kompozīciju “Jēzusbērna skūpsts” no cikla
“Divdesmit skatieni uz Jēzusbērnu” un Sezāra Franka Sonāti vijolei
un klavierēm, ko Oskars pats pārlicis kontrabasam.
“Kontrabasu, protams, var spēlēt gan ļoti skaļi, gan ļoti klusu,
bet nav vienkārši panākt, lai tas izklausītos tīri un kvalitatīvi,
un lai frāzējums būtu plūstošs – tur jāiegulda ļoti liels darbs. No
saspēles viedokļa visgrūtāk laikam ir spēlēt diviem kontrabasiem.
Man ļoti patīk spēlēt ar klavierēm, bet jāņem vērā, ka klavieres ir
daudz skanīgākas, tādēļ dažādās telpās prātīgi jāstrādā ar
balansu,” saka Oskars Bokanovs.
Oskars Bokanovs ir kontrabasa virtuozs. Viņš guvis laurus
starptautiskos konkursos Holicē, Vroclavā, Brno un citviet. Viņa
ikdiena paiet LNSO kontrabasu grupas koncertmeistara amatā.
Savulaik Oskars bijis Latvijas Nacionālās operas un baleta orķestra
mūziķis, spēlējis arī kamerorķestrī Kremerata Baltica, kur
muzicējis ar Gidonu Krēmeru, Martu Argeriču, Mišu Maiski, Mario
Brunello un daudziem citiem. Izglītojies Emīla Dārziņa mūzikas
vidusskolā, Jāzepa Vītola Mūzikas akadēmijā un Leoša Janāčeka Brno
Mūzikas augstskolā, kurā ieguvis maģistra grādu. Ansambļa Arcandela
dalībnieks.
Bokanova muzikālās saspēles partneris 4. aprīļa koncertā būs
pianists Rihards Plešanovs. Viņš pēdējo gadu laikā sniedzis
solokoncertus Šveicē, Itālijā, Francijā, Nīderlandē, Krievijā un
citviet, kā arī uzstājies ar Kremerata Baltica, Sinfonietta Rīga,
Liepājas SO, LNSO un Latvijas Radio kori. Klavierkvarteta Quadra
dalībnieks. Mācījies mūziku Gulbenes un Cēsu mūzikas skolā, Emīla
Dārziņa mūzikas vidusskolā, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas
akadēmijā, Hannoveres Teātra un mūzikas augstskolā, Maskavas Valsts
konservatorijā.
Pēterim Vaskam ir sena saikne ar kontrabasu, jo jaunībā viņš
studējis tā spēli Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolā un Viļņas
konservatorijā, muzicējis dažādos kameransambļos un Latvijas
profesionālajos orķestros. Bass Trip komponēts kā Minhenes prestižā
ARD konkursa obligātais skaņdarbs. Latvijas pirmatskaņojumu opuss
piedzīvoja 2007. gada 25. martā, kad Latvijas Nacionālās operas
Beletāžas zālē to izpildīja Latvijas šībrīža slavenākais
kontrabasists Gunārs Upatnieks.
Rihards Plešanovs spēlēs vienu daļu no Olivjē Mesiāna klaviercikla
“Divdesmit skatienu uz Jēzusbērnu”. Tā nošu izdevumā komponists
raksta: “Šis ir vērojums un pārdomas par Dieva bērnu silītē un
Skatieniem, kas vērsti uz Viņu, – no Dieva Tēva vārdos nepasakāmā
Skatiena līdz Mīlestības baznīcas daudzveidīgajam Skatienam,
parādoties arī Prieka gara Skatienam, Jaunavas maigajam Skatienam
un arī Skatieniem, ko raida Eņģeļi, Gudrajie un nemateriālas vai
simboliskas personas – Laiks, Debesu augstumi, Klusums, Zvaigzne,
Krusts.”. Klausīsimies cikla daļu “Jēzusbērna skūpsts”, kas vēsta
par to, kā Jēzusbērns, atverot durvis uz dārzu, tuvojas spožas
gaismas starā, lai noskūpstītu mūs.
Mūziķi priecēs klausītājus arī ar Johana Sebastiāna Baha Sonāti
Remažorā BWV 1028, kas oriģinālā rakstīta violai da gamba (čella
priekštecei) un klavesīnam. Sonātes atskaņojums prasa augstas
prasmes, un mēs varam būt lepni par to, ka mums ir lieliski mūziķi,
kas spēj nevainojami spēlēt šo mūziku, turklāt ar citu mūzikas
instrumentu, kas visu padara daudz sarežģītāku.
Koncertu vainagos Sezāra Franka populārās Vijolsonātes (1886)
pārlikums kontrabasam. Franks veltīja šo sonāti ievērojamajam
virtuozam Ežēnam Izaī, kurš bija darba pirmatskaņotājs Briselē un
Parīzē. Pateicoties Izaī aktīvajai koncertdarbībai, sonāte guva
plašu ievērību daudzviet Eiropā un visur to uzņēma ar sevišķi
sirsnīgiem aplausiem. Franka sonāte ir gan dvēseliska, gan
dinamiska, un tai piemīt fantāzijas raksturs, kas klausīšanos
padara sevišķi aizraujošu.