Paziņojam skolēnu atziņu konkursa “Mācos pats” uzvarētājus!

Skolēnu atziņu konkursā par attālināto mācīšanos “Mācos pats” saņemti pārsteidzoši daudz pieteikumu – vairāk nekā 550 radošie darbi no skolēniem visos Latvijas reģionos! Un nu ir zināmi galveno balvu – portatīvo datoru – ieguvēji. Zināmi arī tie, kam sarūpētas vērtīgas veicināšanas balvas, piemēram, dāvanu karte "Tīklu parkā", lidojums gaisa tunelī "Aerodium", lēciens ar gumiju un citas!

FOTO: Publicitātes foto

Gulbenes vidusskolas 11. klases skolniece Amanda Biseniece par savu mākslas darbu un eseju saņem lēcienu ar gumiju no “Bungee Sigulda”!

Konkursā tika aicināti piedalīties 1. līdz 12. klašu skolēni. Galvenais uzdevums – dalīties atziņās un pārdomās par attālināto mācīšanos, akcentējot gan izaicinājumus, gan ieguvumus. Darbus konkursanti drīkstēja iesniegt brīvā formātā, atklājot savus talantus un prasmes.

“Komiksi, dzejoļi, pašsacerētas dziesmas, kolāžas, video – darbi tika iesūtīti gan šajos, gan dažādos citos formātus. Radošs izpildījums, ļoti personisks un arī asprātīgs saturs – žūrijai darbu vērtēšana raisīja daudzējādas emocijas, gan prieku, gan līdzjūtību,” stāsta Inga Akmentiņa-Smildziņa, vecāku organizācijas “Mammamuntetiem.lv” vadītāja un viena no konkursa “Mācos pats” žūrijas loceklēm. “Konkursa žūrijai bija patiesi grūti no tik liela darbu skaita izvēlēties labākos, tāpēc sarūpējām vairākas veicināšanas balvas no mūsu draugiem un atbalstītājiem – Tikluparks.lv, Pupumaiss.lv un Siguldaadventures.com

 

Konkursa organizators, vecāku organizācija “Mammamuntetiem.lv”, saka lielu un sirsnīgu paldies ikvienam dalībniekam, arī skolotājiem un vecākiem, kuri līdzdarbojušies un atbalstījuši savus skolēnus konkursa radošo darbu veidošanā.

 

Konkursa laureāti  

Konkursa galveno balvu – jaunu portatīvo datoru “Dell Vostro 3501” – saņem: 
   • 1.-4.klašu grupā: Elza Ieviņa, Ogres sākumskola, 1. klase 


   • 5.-9. klašu grupā: Emīls Vaseļevskis, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, 7. klase 

 

Fragments: 

Viss ir attālināti...

/Emīls Vasiļevskis (7.d), Katrīna Vasiļevska (4.c)/

Mana diena sākas ar zemestrīci,
Kad istabā ieskrien kāds mazs sīcis.
Tas mans brālis, kas kliedz, ka jau septiņi, 

Bet man tāpat veras ciet plakstiņi.


Tad es vingroju savu rīta rosmi

(Dažreiz tam vajag mazliet drosmi). (vū) 

Un tad jau brokastis ir klāt,
Pēc tam jāiet prātu asināt!


Ir jau astoņi, un sēžu es Zūmā, (jā)
Bet vēl mazliet miegainā omā. (o jē)

Tad man sports un jālec ir augstu - 

Skolotājs redz ik reizi, kad kāds šmauktu.


   • 10.-12. klašu grupā: Aleksa Valtere, Kandavas Kārļa Mīlenbaha vidusskola, 10.klase. Aleksas sacerēto dziesmu par attālinātajām mācībām klausies mūzikas straumēšanas vietnē “Spotify” ŠEIT

 

Balvu – dāvanu karti 150 eiro vērtībā grāmatnīcā “Jānis Roze” – saņem arī visu trīs galveno uzvarētāju atbildīgie skolotāji:

Karīna Burija, Ogres sākumskola 
Ingūna Melne, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija 
Lāsma Mūrniece, Kandavas Kārļa Mīlenbaha vidusskola

 

Veicināšanas balvas

1.-4. klašu grupā  

Aļona Novika, Jūrmalas pilsētas Kauguru vidusskola, 2.klase – balvā divas biļetes braucienam “Siguldas vagoniņā”

Aļona raksta: "Zīmējums – attālinātās mācīšanās – it kā dzijas tīmeklis.
Kad mācības tikai sākas, bija sarežgīti un nesaprotami, it kā samudžinātas dzijas kamols. Bet tagad jau viss saprotami un viegli.
Attālinātās mācīšanās iemācīja mani daudzām lietām, un ne tikai mani, bet arī visu manu ģimeni.
Es iemācījos organizēt savu laiku un iemācījos strādāt ar datoru. Visa mana ģimene, pateicoties mācībam mājās, mācās viens no otra.

Es iemācīju vecmāmiņu draudzēties ar internetu, tagad viņa mājās nodarbojas ar jogu. Vectēvs iemācījās gatavot, cep mums pīrāgus, dažreiz pārāk daudz.
 

Es domāju, kā arī mani mājdzīvnieki ir kļuvuši gudrāki, sēžot man blakus un vērot zoom mācības. Kaķis noteikti ir kļuvis gudrāks, klausoties dabaszinības stundas. Papagailis sāka runāt angļu valoda. Zivis akvārijā klausījās mājturības stundas un ir iemācās gatavot zupu. Vecmāmiņa iemācīja mūsu suni adīt,viņš tagad ada džemperi. Un šķiet, ka visa mūsu ģimene vērpās šajā dziju tīklā vai interneta stundu tīmeklī.
Mācības mājās mūs satuvināja. Un man patīk šis tīmeklis!"

 

Edvards Zeidmanis, Sanita Aizezera, Mareks Krīgers un Nils Jansons, 2. klase Aizupes pamatskola – balvā par kopdarbu ieejas biļetes 2 personām (katram) “Tīklu parkā”, Līgatnē.

 

Sabīne Valtere, Bērzaunes pamatskola 3. klase – balvā sēžammaiss no Pupumaiss.lv.

Sabīnes galda spēle “Mācos pats!”


5.-9. klašu grupā

Rodrigo Tiļļa, Rīgas Ziepniekkalna vidusskola, 8. klase – balvā lidojums vēja tunelī “Aerodium”, Siguldā.

 

Maksims Vorobjovs, Rīgas Zolitūdes ģimnāzija, 8. klase – balvā sēžammaiss “XL smart” no Pupumaiss.lv.

Maksima eseja: 

"2021. gada aprīlis. Esmu kā sūklis, kas vairs nespēj uzsūkt ūdeni. Attālināto mācību laikā esmu uzsūcis pārāk daudz vajadzīgas un ne visai vajadzīgas informācijas. Es alkstu, lai mani izgriež un atbrīvo no liekā ūdens, man vajadzīgs restarts …    
2020. gada 12. marts. Krēslojās. Es ar klasi atgriezos no ekskursijas uz Igauniju, kur “AHHAA” centrā pavadīju lielisku dienu. Nekas neliecināja par gaidāmajām nepatikšanām. Pēkšņi kāds no klasesbiedriem iekliedzās, ka Latvijā ir izsludināta ārkārtas situācija un skolas tiek slēgtas. Mēs bijām bezgala laimīgi. Toreiz vēl nenojautām, par ko tas viss var izvērsties.  
2020. gada maijs. Aizvadīti divi attālināto mācību mēneši. Esmu izbaudījis visus šī mācību veida labumus. Atrados kā septītajās debesīs, jo tiešsaistes konferenču tikpat kā nebija, e-klasē, baidoties mūs pārslogot, skolotāji pievienoja nelielus uzdevumus. Man bija tik daudz brīva laika! Pavisam nemanot beidzās mācību gads.   
2020. gada septembris. Vasara aizlidoja kā gājputnu bars. Zinību dienā satiku klasesbiedrus, viss kā parasti. Sākumā mācījos divas nedēļas skolā, vienu attālināti. Tomēr pēc rudens brīvlaika situācija valstī pasliktinājās, un es atkal biju spiests piesēsties pie datora.  
2020. gada decembris. Skolotāji brīvlaikā bija pacentušies. Tagad  lielākā stundu daļa notika tiešsaistes konferencēs. Varētu teikt, ka mācības noritēja pilnā sparā. Visiem ir jautri: špikojam, grupās veicam pārbaudes darbus, dalāmies ar informāciju ar paralēlklasēm. Es un visi mani klasesbiedri 1. semestri pabeidzām ar daudz labākām sekmēm, nekā tas būtu bijis klātienē. Tad jau viss ir lieliski? Kā tad! Jaunais gads bez klasesvakara, bez skolas balles. Tukšums.  
2021. gada februāris. Katru dienu izjutu, ka skolotāji ir uz robežas. Mani spēki izsīkuši kopā ar prieku, ko izjutu attālinātajām mācībām sākoties. Sporta sekcijas jau divus mēnešus ir slēgtas. Tehnoloģijas ir pārblīvējušas manu dzīvi. Katru dienu tikai dators, telefons. Viss ir neīsts. Virtuāls. Vai var būt virtuāls prieks? Nē. Arvien biežāk domāju par to, cik labi bija skolā.    
2021. gada aprīlis. Mani pārpilda vienaldzība. Pret visu ekrānā notiekošo. Es esmu pusaudzis. Es gribu būt kopā ar vienaudžiem. Es gribu dzīvot reālu dzīvi. Zināšanas nav galvenais. Daudz svarīgāka ir saskarsme, prasme būt kopā ar citiem. Lasīt cilvēku emocijas mīmikā, žestos. Manai sirdij izmisīgi trūkst emociju. Šķiet, ka esmu robots, kura dzīvē ir tikai un vienīgi tehnoloģijas.   
Esmu kā sūklis, kas ilgstoši ūdenī mērcēts, sūklis, kas vairs nespēj uzsūkt ūdeni. Es alkstu, lai mani izgriež un atbrīvo no liekā ūdens, man vajadzīgs restarts!"

 

Viktorija Litauniece, privātā pamatskola “Gaismas Tilts 97”, 6. klase – sēžammaiss “XL smart” no Pupumaiss.lv.

 

Laura Grīnberga, Pastendes pamatskolas, 9.klase – balvā ieejas biļetes visai ģimenei “Tīklu parkā”, Līgatnē.

 

Arta Pinka, Bērzaunes pamatskola, 9.klase – balvā ieejas biļetes visai ģimenei “Tīklu parkā”, Līgatnē.

„Mācos pats!” Gada balvas, pasniedz Arta Pinka
Veselu gadu konkursa nosaukums ir arī mana devīze. Gads ir nozīmīgs posms, tāpēc laiks piešķirt Gada balvas. Gada vīruss, protams, ir COVID-19, bet kas uzvarējis visās pārējās ar dabas procesiem un simboliem saistītās nominācijās?  
Nominācijā Gada putns uzvar Zaļknābis jeb es. Tā es visai bieži jutos, raugoties formulu, definīciju, svešvārdu vai tehnoloģisko risinājumu jūklī. Un, tiklīdz man sāka likties, ka esmu kādā jomā visu sapratusi, tā tika sagādāti jauni nezināmie. 
Nominācijā Gada augs uzvar Ērkšķrozīte jeb es. Reizēm esmu bijusi nepaciešami asa un durstīga, reizēm apātiskā snaudā iegrimusi… Es vēl citādi nemāku parādīt, ka neesmu apmierināta ar to, kas notiek. 
Nominācijā Gada dzīvnieks uzvar Medus Lācis jeb es. Šogad vairāk nekā jebkad esmu izsalkusi pēc saldiem vārdiem, uzslavām, atzinības. Vismedainākais man bija decembris un janvāris, kad piedalījos dažādās olimpiādēs, guvu panākumus un burtiski peldēju medū.  
Nominācijā Gada bezmugurkaulnieks balva Grāmatu tārpam jeb man. Lasīju vairāk nekā jebkad iepriekš un lasīju visu: kriminālromānus un fantastiku, latviešu un ārzemju autorus, dzimtajā un angļu valodā, pašas izvēlētas un skolotāju ieteiktas grāmatas.  
Nominācijā Gada kukainis uzvar Circenis pelnos jeb es. Tā pēdējos 12 mēnešu laikā esmu jutusies negribēti bieži: kad esmu bijusi nikna, par to, ka ir pārāk maz tiešsaistes stundu, bet pienāk diena, kad ir ZOOMs pēc ZOOMa un nav laika atvilkt elpu; kad pēc stundām dodos uz treniņu, lai darītu to, kas patiešām patīk, bet treneris izvēlējies vingrinājumus, kas man pavisam neiet pie sirds; kad saprotu, ka klasesbiedri, ar kuriem kopā esmu bijusi kopš bērnudārza un kuru vidū vienmēr esmu bijusi savējā, pamazām kļuvuši sveši, un tagad man jāmeklē jaunu „savējie”… 
Nominācijā Gada dzīvotne balvu saņemu Es – es kā patvērums un vienīgais miteklis bioloģiskajiem, psiholoģiskajiem, emocionālajiem un garīgajiem procesiem, kas norisinās manī. Pēdējos 12 mēnešos es centos būt viss, ko no manis prasīja apkārtējie un pati. Es biju sarunu biedrs un draudzene pati sev, pavārs un IT speciālists sev un tuviniekiem, skolotāja un padomdevēja klasesbiedriem un draugiem, cerība un varbūt reizēm arī vilšanās sev un skolotājiem… Tomēr visi šie procesi, izjūtas un lomas ļāvušas un likušas man augt visās šī vārda nozīmēs.  
Nu re, balvas sadalītas, un visas tikušas man. Interesanti, kāds būs nākamais gads? Es neskumtu, ja nesaņemtu nevienu balvu…  

 

10.-12. klašu grupā

Amanda Biseniece, Gulbenes novada vidusskola, 11. klase – balvā lēciens ar gumiju no “Bungee Sigulda”.

Fragments no Amandas esejas: Attālinātās mācības ir viens no galvenajiem pārbaudījumiem, ar kuriem šobrīd sastopas ikviens skolēns. Tiek piedzīvotas gan pozitīvas emocijas, gan negatīvas, tomēr tās visas ir nepieciešamas, lai spētu pabeigt iesākto un tiekties tālāk. Lai attēlotu pozitīvo un negatīvo attālināto mācību procesā, es uzgleznoju komisku pie sienas liekamu gleznu uz auduma, kas, manuprāt, precīzi atspoguļo līdz šim piedzīvoto. [..]


Tas ‘’rozā zirnītis’’, kā es to saucu, ir smadzenītes. Attālināto mācību procesā tās tiek piepildītas ar jaunām zināšanām un informāciju, tomēr tam ir arī robežas. 

Smadzenītēm ir bail nokrist no lūstoša zara, kas simbolizē attālinātās mācības. Tās cenšas sevi izglābt, pieķeroties pie koka, tomēr smadzenītes nezina, ka vienīgais, kas būtu jādara, ir jāpielāgojas esošajai situācijai un jāļaujas. Ja būs pietiekami drosmīgas, tad uzzinās, ka zars lūst pietiekami tālu no koka, lai uz tā vēl varētu nostāties. 

 

Kate Stunkus, Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzija, 11.klase – balvā sēžammaiss “XL smart” no Pupumaiss.lv.

Laura Grigule, Preiļu 2. vidusskola, 12. klase – balvā ieejas biļetes visai ģimenei “Tīklu parkā”, Līgatnē.

Fragments no Lauras “Piecpadsmit Pantu Poēmas Par Pandēmiju” 

Kā parasta skolniece rītos 
Pirms gada es devos uz skolu, 
Kur rakstīju zīmītes stundās 
Un nodevu draugiem zem sola. 

Reti bija tie mirkļi, 
Kad mocījos garlaicībā, 
Nenojautu, ka martā 
Beigsies šī bezrūpība. 

Līdz piepeši vakarā kādā 
Mūs pāršalca piepeša ziņa-  
Pasaulē izsludināta 
Globālā pandēmija. 

Jāvalkā maskas, jāpaliek mājās- 
Pag, vai tas ir kāds joks?! 
Vai dzīve būs mums kā filmās 
Par apokaliptisko? 

Vecmammu, kas riska grupā, 
Apciemot nedrīkstēju, 
Vien nervozi apspriest vīrusu 
Un domās kopā dzert tēju. 

 

Aleksejs Kareļins, J.G. Herdera Rīgas Grīziņkalna vidusskola, 12. klase – balvā ieejas biļetes visai ģimenei “Tīklu parkā”, Līgatnē.

 

Specbalva skolotājai

Konkura organizatori saņēma arī vairākas vēstules no skolotājiem ar personīgām pārdomām par attālinātās mācīšanās laiku. Īpašs paldies Jēkabpils Valsts ģimnāzijas skolotājai Dacei Druvniecei par dalīšanos ar savu veidoto prezentāciju skolēnu uzmundrināšanai "Tas pat kaķim skaidrs!". Skolotāja Dace balvā saņem sēžammaisu “Duvi trend”


Konkursu organizē vecāku organizācija “Mammamuntetiem.lv” iniciatīvas “Mācos Pats” ietvaros, atbalsta – Izglītības un zinātnes ministrija.