Kādi finansiāli labumi iedzīvotājus šogad sagaida?
Swedbank Privātpersonu finanšu institūts apkopojis svarīgākās izmaiņas likumdošanā un nodokļu piemērošanas kārtībā, kas vistiešāk skars visus Latvijas iedzīvotājus.
Lielāki ienākumi
Salīdzinājumā ar vairākām izmaiņām darbaspēka nodokļos 2014.gadā
(paaugstināts neapliekamais minimums, atvieglojums par apgādājamo,
samazināta sociālo iemaksu likme), 2015.gadā aktuāls vien
iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmes samazinājums par
vienu procentu – no 24% uz 23%. Vidējo algu (759 eiro „uz
papīra”) pelnošs strādājošais no IIN likmes samazinājuma iegūs
aptuveni 6 eiro mēnesī jeb 72 eiro gadā.
Lai gan Swedbank ekonomistu prognozes par vidējās darba algas
kāpumu 2015.gadā ir nedaudz pieticīgākas par 2014.gada
aptuveni 7%, krasas izmaiņas nav sagaidāmas. Latvijas strādājošie
var rēķināties ar lielāku minimālo algu – 360 eiro apmērā
līdzšinējo 320 eiro vietā. Kopā ar iedzīvotāju ienākuma
nodokļa likmes samazinājumu, tas minimālās algas saņēmējam
nozīmē nepilnu 30 eiro lielu ieguvumu ik mēnesi jeb 360 eiro
gadā.
Salīdzinājumam izmaiņas minimālās algas apmērā notikušas arī
kaimiņvalstīs. No 1.janvāra Igaunijā tā palielināta no 355 uz 390
eiro, savukārt Lietuvā izmaiņas paredzētas ar 01.07.2015. – no 300
uz 325 eiro.
Lielāki pabalsti
Ģimenes valsts pabalsta apmērs noteikts atkarībā no bērnu skaita
ģimenē. Par pirmo bērnu – 11,38 eiro mēnesī, par otro – 22,76
eiro, par trešo un nākamajiem bērniem – 34,14 eiro. Šo izmaiņu
rezultātā ģimene ar trīs bērniem ģimenes valsts pabalstā
saņems divreiz lielāku summu. Savukārt, divu bērnu ģimene –
pusotru reizi lielāku summu.
Daļa iedzīvotāju var rēķināties ar lielākiem pabalstiem, jo
atcelti līdz šim noteiktie izmaksu “griesti”. Tas nozīmē, ka
virkne pabalstu (slimības, maternitātes, paternitātes, vecāku un
bezdarbnieku pabalsti) tiks izmaksāti pilnā apmēra atbilstoši
veiktajām sociālajām iemaksām.
2015.gadā pilnā apjomā būs jūtams ieguvums no jaunās vecāku
pabalstu izmaksas kārtības, kas stājās spēkā 2014.gada
oktobrī un ir labvēlīga vecākiem, kas grib palikt mājās līdz bērna
pusotra gada vecumam. Šajā gadījumā kopējā pabalstos saņemtā
summa ir vislielākā.
Mazo bērnu vecākiem joprojām tiks nodrošināts valsts atbalsts
pirmskolas izglītības iestāžu rindu likvidācijai, sniedzot līdz pat
142 eiro lielu valsts mērķa maksājumu. Daudzbērnu ģimenes var
rēķināties arī ar turpmāku netiešo finansiālo atbalstu,
piemēram, nekustamā īpašuma nodokļa atlaidēm 50% apmērā
un transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atvieglojumu 20%
apmēra.
Lielāki izdevumi
Mājsaimniecībām jārēķinās ar nedaudz straujāku patēriņa cenu kāpumu
kā aizvadītajos divos gados. 2014.gada novembrī Swedbank ekonomisti
prognozēja ap 2% kāpumu 2015.gadā, bet, ņemot vērā notikušo naftas
cenu kritumu, tas būs vēl mazāks. Tādējādi sagaidāms, ka kopumā
saglabāsies Latvijas patērētājiem labvēlīga cenu
dinamika.
Īpaši uzmanības centrā ir elektroenerģijas cena, kas palielinās
elektrības tirgus atvēršanas mājsaimniecībām rezultātā. Pēc
Swedbank Privātpersonu finanšu institūta aplēsēm, vislielākais
elektrības rēķina palielinājums (aptuveni 40% apmērā) ir
mājsaimniecībām ar ikmēneša patēriņu līdz 100kWh mēnesī, kuras
neatbilst trūcīgas, maznodrošinātas vai daudzbērnu ģimenes
statusam. Ģimenēm ar šādu patēriņu savā 2015. gada budžetā jāparedz
papildu 56 eiro elektrības izdevumu segšanai. Straujš izmaksu
pieaugums veidojas tāpēc, ka līdz šim mājsaimniecības ar šādu
patēriņu iekļāvās t.s. “Starta tarifā” un par elektroenerģiju
maksāja 11,64 eiro centus par katru kWh.
Attiecīgai mājsaimniecībai ar patēriņu 400kWh/mēn jārēķinās ar
aptuveni 14% sadārdzinājumu. Jo lielāku patērētās
elektroenerģijas daļu mājsaimniecība iegādājās par “Starta tarifu”,
jo lielāks ir sadārdzinājums pēc tirgus atvēršanas.
Svarīgi ir saprast, ka līdz ar tirgus atvēršanu elektroenerģijas cenu sadārdzinājums gaidāms tikai mājsaimniecībām. Tas neattiecas uz juridiskajām personām – uzņēmumiem. Tie jau labu laiku strādā brīvā tirgus nosacījumos. Līdz ar to nav pamata bažām par mājsaimniecību rēķins par elektrību atkarībā no patēriņa.