Vai magnijs var savaldīt dusmu lēkmes un kāda ir pareiza dusmošanās tehnika? Atbild psihoterapeite

Uz sekotāju uzdotajiem jautājumiem Mammām un Tētiem instagram profilā par dusmu savaldīšanu un savu emociju iepazīšanu atbild psihoterapeite Līga Bernāte.

FOTO: Unsplash.com

Jāmācās būt kontaktā ar savām emocijām un ķermeni, jo vairāk apzināsimies visas emocijas, jo, iespējams, mazāk citas emocijas pārvērtīsies dusmās. Foto: Hunter Newton

Vai dusmu kontrolei var palīdzēt magnija lietošana?

Tieši dusmu kontrolei magnijs nepalīdz, bet magnijs un B grupas vitamīni ir ļoti nozīmīgi veselīgai nervu sistēmas darbībai. Ja tie trūkst, ir lielāka nogurdināmība, ātrāk piezogas aizkaitinājums, dusmas. Par tā lietošanu ir jākonsultējas ar ģimenes ārstu.

Kā iemācīt bērnam pareizi dusmoties?

Bērni mācās caur piemēriem tos atdarinot. Vislabāk dusmoties vecāki var iemācīt ar savu piemēru, rādot, kā to veselīgi darīt, akceptējot gan savas, gan bērna dusmas, nesaucot tās par sliktām emocijām, noliedzot tās. Dusmas ikvienam no mums ir nepieciešamas tāpat kā jebkura cita emocija, jo tās palīdz mums sevi regulēt. Svarīgi ir palīdzēt bērnam ieraudzīt cēloni par ko viņš dusmojas un nosaukt to vārdā.

Kā iemācīties savas dusmas neizgāzt uz apkārtējiem?

Jāsāk ar to, ka ir jāmācās būt kontaktā ar savām emocijām un ķermeni, jo vairāk apzināsimies visas emocijas, jo, iespējams, mazāk citas emocijas pārvērtīsies dusmās. Svarīgi arī papētīt cēloņus, kādās situācijās un uz ko tiek izgāztas emocijas, varbūt tur ir kāda likumsakarība. Dusmu izgāšana arī parasti notiek, ja tās kādu laiku tiek apspiestas...vai ir vērts tās krāt? Ja jūt, ka būs sprādziens, tad ir svarīgi meklēt dažādas tehnikas, kas palīdz izvirdumu novadīt, piemēram, elpošana, kliegšana krūzē, kāpšana pa trepēm utt., lai pirmo vilni dabūtu nost un tad varētu jau konstruktīvi runāt par savām dusmām.

Kāda vispār būtu ''pareiza dusmošanās''? Ja kaut kas ir sakrājies vai pēkšņas dusmas.

Reklāma
Reklāma

Manuprāt, pareiza dusmošanās ir tāda, kas nepāraug agresijā, kur necieš ne tas, kurš dusmojas, ne otrs, ne apkārtējie priekšmeti, kā arī tāda, kur otrs netiek pazemots. Dusmu krāšana noteikti nav tā, kas palīdz dusmas paust veselīgi.. Veselīga dusmošanās sākas ar ''es jūtos dusmīgs par...'' nevis ''tu mani sadusmoji'' vai ''ja vien tu...''. Vienmēr jāņem vērā, ka izdusmoties noteikti palīdz fiziskas aktivitātes, ja nav iespējama saruna ar otru.

Vai ir kāda tehnika, kā var apvaldīt pēkšņi uznākušas dusmas?

Pēkšņām dusmām vislabāk palīdz pievēršanās savai elpai, un visa maņu iesaistīšana. Elpoju dziļi, klausos, kādas skaņas es dzirdu apkārt, vizuāli pievēršos kaut kam, ko redzu telpā, pa logu, un skaitu to, aizeju padzerties ūdeni, iesaistu muskuļus, pieceļos - pastaigāju, eju nomazgāt rokas, izeju ārā ap māju, kliedzu krūzē vai tamlīdzīgi.

 

https://www.instagram.com/mammamuntetiem/