Rasols vai rosols? Nav svarīgi – tas būs uz katra otrā svētku galda
FOTO: Shutterstock.com
Rasols būs uz katra otrā svētku galda.
Rasola klasika un sastāvdaļu izvēle
Aptaujas dati rāda, ka lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju rasola pamatbūtība ir skaidra. Zaļie zirnīši ir neaizstājami 76% respondentu, un tiem cieši seko kartupeļi, olas un majonēze, kuras vairāk nekā 70% aptaujāto uzskata par obligātām sastāvdaļām. Gaļas izvēle arī ir nozīmīga – 57% respondentu rasolu neiedomājas bez desas, bet cita gaļa ir neaizstājama 32% aptaujāto.
Interesanti novērot, kā izvēles mainās paaudžu griezumā – jaunieši biežāk dod priekšroku desai, kamēr godos vecāki cilvēki dod priekšroku gaļai, atspoguļojot skaidru tendenci, ka gaumes svārstās līdz ar vecumu. Reģionālās īpatnības ir izteiktas – Vidzemē 78% respondentu par obligātiem uzskata marinētos gurķus, Latgalē vairāk nekā citviet izmanto skābētos vai svaigos gurķus (32%), savukārt sīpolus pievieno teju katrs trešais Kurzemes iedzīvotājs (30%).
Tomēr ābolu pievienošana rasolam ir gandrīz izzudusi – tikai neliela daļa respondentu to pievieno, galvenokārt senioru vidū, bet jaunākās un vidējās vecuma grupās šī tradīcija sastopama reti (1–2%). Lai gan rasolā āboli kļūst arvien retāk sastopami, tie joprojām ieņem nozīmīgu lomu svētku galdā – tos izmanto pīrāgos un desertos, svaigajos salātos un arī cepeša pildījumā.
Tradīcijas satiekas ar improvizāciju
Lai arī klasiskais rasols joprojām ir visiecienītākais, virtuvēs netrūkst radošuma – citi pievieno, piemēram, ananasus, sēnes, zaļās olīvas vai pat granātābolu sēkliņas. Aptauja rāda, ka lielākā daļa iedzīvotāju (71%) pieturas pie ierastajām sastāvdaļām, tomēr daudzi nebaidās pievienot savas nianses. Seniori visbiežāk eksperimentē ar dažādiem augļiem un dārzeņiem, radot jaunus receptes variantus.
Atšķirības redzamas arī starp sievietēm un vīriešiem – sievietes biežāk izvēlas produktus ar zemāku tauku saturu (7% pret 4%), saglabājot tradicionālo rasola garšu, bet pievēršoties veselīgākām izvēlēm. Tas apliecina, ka klasika un mūsdienīgas pieejas virtuvē var līdzāspastāvēt, ļaujot katrai ģimenei radīt savu “īstā rasola” versiju.
“Rasols nav tikai ēdiens — tas ir svētku simbols,” uzsver Dana Hasana, “Lidl Latvija” Korporatīvās komunikācijas departamenta vadītāja. “Tuvojoties svētkiem, mēs redzam, ka pieprasījums pēc rasola sastāvdaļām būtiski pieaug, un tas apliecina, cik cieši šis ēdiens saistās ar svinēšanu un ģimenes kopā būšanu.
* Aptauju 2025. gada novembrī pēc “Lidl Latvija” pasūtījuma veica pētījumu aģentūra “Norstat”, aptaujā piedalījās 1004 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.