Rūpīgais, zinošais, pļāpīgais un apkārtnes vērotājs. Kurš no blakussēdētāju tipiem esi tu?

Tipiskākais auto blakussēdētājs Latvijā ir sieviete, pilsētniece, vecumā līdz 40 gadiem. Turklāt vairāk nekā puse (52%) aptaujāto priekšā sēdošo pasažieru ir vienlaicīgi arī autovadītāji. Lielākā daļa pasažieru dod priekšroku sēdvietai blakus šoferim, un visbiežāk brauciena laikā to ieņem šofera dzīvesbiedrs vai mīļotais cilvēks, taču visretāk sēdēt blakus autovadītājam izvēlas taksometros.

Lai gan auto vadīšana ir šofera rokās, blakussēdētājs ir tas, kurš gan tiešā, gan pārnestā veidā pilda vadītāja labās rokas pienākumus – atgādina ievērot noteikto braukšanas ātrumu, piefiksē garām pazibējušās ceļazīmes, brauciena laikā atbild uz šofera ziņām telefonā, noslauka aizsvīdušo auto stiklu un galu galā parūpējas par šofera slāpju veldzēšanu.

FOTO: Shutterstock.com

Lai gan auto vadīšana ir šofera rokās, blakussēdētājs ir tas, kurš gan tiešā, gan pārnestā veidā pilda vadītāja labās rokas pienākumus – atgādina ievērot noteikto braukšanas ātrumu, piefiksē garām pazibējušās ceļazīmes, brauciena laikā atbild uz šofera ziņām telefonā, noslauka aizsvīdušo auto stiklu un galu galā parūpējas par šofera slāpju veldzēšanu.

 

Četri Latvijā tipiskākie šoferu blakussēdētāju portreti:

Blakussēdētājs, kuram rūpes nerada pūles
7 no 10 gadījumiem šoferim līdzās apsēdīsies blakussēdētājs, kuram rūp vadītāja komforts brauciena laikā. Viņš gādā, lai šoferis vienmēr būtu paēdis, nejustu slāpes un neiemigtu pie stūres. Taču tajā pašā laikā ceturtdaļai (26%) autovadītāju piedāvājumi slāpju veldzēšanai vai izsalkuma nomākšanai šķiet traucējoši. Rūpīgajiem blakussēdētājiem piemīt vislabākās spējas pielāgoties šofera garastāvoklim – ja nepieciešams, viņš var veiksmīgi uzturēt sarunu vai arī klusēt. Teju trīs ceturtdaļām (74%) šī tipa cilvēku raksturīgi, ka viņi brauciena laikā pieskata jaunākos līdzbraucējus, lai tie netraucētu šoferim. 

 

Blakussēdētājs, kurš ceļu rādīs ar savām zināšanām
Tieši 50% no blakussēdētājiem var dēvēt par zinošajiem padomdevējiem. Viņi ir tie, kuri aktīvi seko līdzi brauciena gaitai, satiksmes plūsmai, un to labprāt iztirzā ar vadītāju, sniedzot savas rekomendācijas. Zinošie, tāpat kā rūpīgie blakussēdētāji, visbiežāk šoferim norāda uz iespējamiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem vai neatbilstošu braukšanas stilu, un arī uzņemas rūpes par labākā maršruta izvēli. Tomēr zinošajam padomdevējam ieteicams izvērtēt situācijas, kad aizrādīt, jo vairāk nekā puse šoferu (53%) atzīst, ka komentāri par braukšanas manieri viņus kaitina, savukārt aizrādījumus par satiksmes noteikumu pārkāpumiem autovadītāji uztver pielaidīgāk – tie aizskar teju 30%.

 

Blakussēdētājs, ar kuru brauciens būs kā meditācija
Klusēšana visbiežāk ir raksturīga tiem blakussēdētājiem, kuri paši nav praktizējoši autovadītāji – 57% gadījumu. Ainavu vērošana otrpus logam ir klusētāju iemīļotākā nodarbe – teju 9 no 10 šim profilam atbilstošo personu to min kā sev ļoti raksturīgu laika kavēšanas veidu, un tikai 7% šoferu ir iebildumi pret ceļa pavadīšanu klusumā. Tiesa, autovadītāja labsajūtas vārdā vairāk nekā puse (68%) klusētāju ir gatavi arī mainīties un uzsākt sarunu ar vadītāju, taču retāk nekā citi aizrādīs par šofera braukšanas stilu. Šie cilvēki uz pārējo fona izceļas ar to, ka biežāk laiku automašīnā izmanto iekavēto pienākumu veikšanai, grāmatu, preses lasīšanai vai arī miegam. 

Reklāma
Reklāma

 

Blakussēdētājs, kura runas plūdi mērāmi kilometros
Pļāpīgie blakussēdētāji ir sastopami visretāk – to ir nedaudz vairāk nekā viena trešdaļa no visiem iedzīvotājiem. Taču tieši runātīgie ir tie, kuri visapņēmīgāk iekārtojas sēdvietā blakus šoferim – tā mēdz darīt teju 7 no 10 šī tipa pārstāvjiem. Sarunas uzturēšana ir pļāpīgo pasažieru raksturojošā uzvedība brauciena laikā – 88% no runātīgajiem to atzīmē kā sev raksturīgu, taču šim tipam jāuzmanās, lai viņu runātkāre nenovērš šofera uzmanību no ceļa, piemēram, piektā daļa autovadītāju norāda, ka pārāk liela pļāpāšana apgrūtina auto vadīšanu. Pļāpīgie ir arī iecienījuši garas telefonsarunas un uzņemas braucēju iesaisti dažādās spēlēs. Tāpat viņi visbiežāk gādā par muzikālo fonu brauciena laikā, mēdzot uzdziedāt pat paši. 

 

Blakussēdētājs – tava labā roka!
Projekta “Blakussēdētāja portrets” mērķis ir aktualizēt to, ka arī blakussēdētājs lielā mērā ir līdzatbildīgs satiksmē. Lai gan auto vadīšana ir šofera rokās, blakussēdētājs ir tas, kurš gan tiešā, gan pārnestā veidā pilda vadītāja labās rokas pienākumus – atgādina ievērot noteikto braukšanas ātrumu, piefiksē garām pazibējušās ceļazīmes, brauciena laikā atbild uz šofera ziņām telefonā, noslauka aizsvīdušo auto stiklu un galu galā parūpējas par šofera slāpju veldzēšanu.

 

Raksts publicēts sadarbībā ar Drošas Braukšanas Skolu (DBS), ERGO un SEB līzings projekta “Blakussēdētāja portrets” ietvaros.