Kādēļ bērniem nepieciešams zināt, kā veidojas preces vērtība? Kā to skaidrot?

Mācīt bērniem par preces vērtību nenozīmē nosaukt tikai izejvielu cenas, ļoti būtiski ir mācīt tieši par darbu un samaksu. Bērni, mācoties par preces vērtību, principā izprot arī to, par ko viņu vecāki saņem atalgojumu. Kāpēc bērniem nepieciešams zināt, kā veidojas preces vērtība un kā to viņiem mācīt - skaidro Bērnu universitātes "Swedbank naudas studijas bērniem" nodarbību vadītājs Kristaps Auzāns.

Nodarbībās bērni apgūst iemaņas un zināšanas par preces vērtības veidošanos

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Nodarbībās bērni apgūst iemaņas un zināšanas par preces vērtības veidošanos

Pasaule pašos pamatos ir ārkārtīgi loģiski uzbūvēta, piemēram, ja tu esi lielāks, tad tu vairāk ēdīsi, tev vajadzēs lielākas drēbes un apavus. Tas viss ir intuitīvi, un tā arī bērni to saprot, taču runājot par preces vērtību, šāda intuīcija nereti pazūd. Piemēram, portatīvais dators nereti ir dārgāks nekā ledusskapis, taču ledusskapis ir lielāks, smagāks, pie tam kalpos 5-7 gadus, kamēr portatīvā datora mūžs būs tikai 2-3 gadi. Bērniem tā ir ievērojami abstraktāka vide, kur nāk klāt tādas vērtības, kā darbs, darba sarežģītība, izejvielas un tā tālāk. Mācot par preces vērtību bērnu var labi ievest modernajā ekonomikas vidē, kur valda liela abstrakcija un pievienotā intelektuālā vērtība.

Mācīt bērniem par preces vērtību nenozīmē nosaukt tikai izejvielu cenas, ļoti būtiski ir mācīt tieši par darbu un samaksu. Bērni, mācoties par preces vērtību, principā izprot arī to, par ko viņu vecāki saņem atalgojumu. Būtiski bērniem skiadrot un norādīt, ka, piemēram, saldējuma vērtību veido piens, cukurs, vafele, šokolādes gabaliņi u.c. Bet patstāvīgi rakstot, domājot viņi pie vērtības nenorāda pašu svarīgāko - cilvēku darbu. Bet ir tik būtiski saprast, ka cilvēku darbs ir tas, kas veido milzīgu daļo no preces vērtības. 

"Vienmēr uzskatu, ka labākā metode, lai iemācītos jaunas lietas ir eksperimentēšana un darbošanās," norāda Bērnu universitātes "Swedbank naudas studijas bērniem" nodarbību vadītājs Kristaps Auzāns.

Par preces vērtību mācīt ir viegli, vecāki bērniem var dot dažādus uzdevumus sadalīt preci pa detaļām un noteikt to kopējo vērtību. Šādā vecumā ieteicams neņemt pārāk sarežģītus priekšmetus, bet izvēlēties tādus, kas pieejami bērnu ikdienā. Izcils piemērs ar ko sākt ir pārtika. Bērniem var dot noteikt dažādu ēdienu vērtību.

Tāpat, mācot par preces vērtību beidzot var noderēt lielveikalu reklāmas lapiņas, kuras droši var dot bērniem sagriešanai un aicināt, lai viņi no tām veido dažādus ēdienus. Būtiski bērniem lūgt, lai viņi aprēķina izejvielu cenas un nosaka kopējo ēdiena cenu, protams, ieskaitot arī savu darbu. Šādi uzdevumi bērnus padara daudz zinošākus, tāpat, tie ir labi un intuitīvi uzdevumi, lai trenētos salīdzīnāt dažādu produktu vērtības, kā arī trenēt praktiskās matemātikas prasmes.

Reklāma
Reklāma

Mammamuntetiem.lv radītā Bērnu universitāte sadarbībā ar A/S "Swedbank" piedāvā izzinošas nodarbības bērniem vecumā no 7-10 gadiem - "Swedbank naudas studijas bērniem". Pieteikuma anketu meklē ŠEIT.