92 % skolēnu uzskata, ka jābūt iespējai uzlabot vērtējumu biežāk

Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA), veicot izvērtējumu par mācību sasniegumu vērtēšanas izmaiņu ieviešanu 2024./2025. mācību gadā, secinājusi, ka skolotājiem, vecākiem un skolēniem ir izpratne par pašreizējo vērtēšanas sistēmu un tajā notikušajām izmaiņām.
92 % skolēnu uzskata, ka jābūt iespējai uzlabot vērtējumu biežāk nekā vienu reizi mācību gada noslēgumā.

FOTO: Shutterstock.com

92 % skolēnu uzskata, ka jābūt iespējai uzlabot vērtējumu biežāk nekā vienu reizi mācību gada noslēgumā.

Izmaiņas kopumā ir veicinājušas skolēnu centību, mācīšanos un konsultāciju apmeklējumu. Vecāki atzīst, ka skolotāja sniegtajai atgriezeniskajai saitei un formatīvajai vērtēšanai ir būtiska nozīme skolēnu motivēšanā mācīties, savukārt skolotāji uzsver, ka atgriezeniskās saites sniegšana mazina skolēnu satraukumu pirms pārbaudes darba. 
 

Lai izvērtētu pilnveidotās mācību sasniegumu vērtēšanas pieejas ieviešanu, VIAA no 2025. gada februāra līdz maija beigām īstenoja izglītības procesā iesaistīto pušu viedokļu izpēti – skolotāju aptauju un fokusgrupu diskusijas, pētījumu kompānijas “Kantar” veikto iedzīvotāju aptauju, kā arī vecāku un skolēnu aptaujas e-klasē.  


Vairāk nekā 80 % no aptaujātajiem skolotājiem atzīst, ka izdodas labi vai gandrīz labi īstenot formatīvos pārbaudes darbus, nodrošināt skolēniem atbilstošu atgriezenisko saiti snieguma uzlabošanai, kā arī komunicēt ar vecākiem par vērtēšanu. Vērtējot savu skolēnu mācību darbu, 58 % aptaujāto skolotāju uzsver, ka skolēni aktīvāk iesaistās mācību procesā, kā arī, saņemot atgriezenisko saiti par mācīšanos, viņiem mazinās satraukums pirms pārbaudes darba. 

Ap 40 % aptaujāto skolotāju novērojuši, ka skolēni biežāk apmeklē konsultācijas un pievērš lielāku uzmanību formatīvajiem darbiem. 
 

Skolēnu aptaujā vairāk nekā 80 % skolēnu atzina, ka saprot vai daļēji saprot vērtēšanas kārtību un zina, kā rīkoties, ja darbā iegūts n/v (nav vērtējuma), 47 % atzīst, ka apmeklē konsultācijas tāpat kā iepriekš vai vairāk. Savukārt 55 % uzskata, ka ikdienas vērtēšana un skolotāja atgriezeniskā saite palīdz labāk mācīties un sagatavoties pārbaudes darbiem. Vienlaikus tikai 16 % uzskata, ka pašreizējā vērtēšanas kārtība veicina labus mācīšanās ieradumus, 

 

57 % skolēnu pārbaudes darbu labošanas ierobežojumi rada stresu un 92 % uzskata, ka jābūt iespējai uzlabot vērtējumu biežāk nekā vienu reizi mācību gada noslēgumā. 

 

Reklāma
Reklāma

Līdzīgu viedokli aptaujā pauduši arī vecāki. Vairāk nekā 80 % vecāku atbild, ka skola ir iepazīstinājusi ar vērtēšanas kārtību un uzskata, ka ikdienas vērtēšana un skolotāju sniegtā atgriezeniskā saite ir nozīmīga vai daļēji nozīmīga. 73 % vecāku uzskata, ka ikdienas vērtēšana palīdz sekot līdzi bērna mācību progresam. Vienlaikus 49 % skolēnu vecāku atzīst, ka viņu bērni nav izmantojuši iespēju uzlabot vērtējumu mācību gada beigās, savukārt 60 % vēlētos, lai var uzlabot jebkuru vērtējumu.
 

Līdz ar to secināts, ka visas izglītības procesā iesaistītās puses par izmaiņām vērtēšanā ir informētas, tomēr jāturpina skaidrojošais darbs par vērtēšanas kārtību skolās, plānotajiem pārbaudes darbiem, iespējām uzlabot vērtējumus. Tāpat vērojama pakāpeniska izpratnes un paradumu maiņa, jo labāk sagatavotas pārmaiņām ir skolas, kuras jau 2023./2024. mācību gadā ieviesa izmaiņas vērtēšanā.
 

“Vērtēšanas pieejas maiņa ir mērķēta uz skolēna izaugsmi un mācību procesa kvalitātes uzlabošanu. Izmaiņas ieviestas, lai skolēni mācītos jēgpilnāk, justos drošāk un būtu aktīvāki savā izglītības ceļā,” izvērtējumam veltītajā preses konferencē teica VIAA direktora pienākumu izpildītāja Inta Ozola. Viņa arī apliecināja, ka VIAA noteikti turpinās metodiskā atbalsta sniegšanu skolotājiem. “Mēs turpināsim informēt sabiedrību par pārmaiņām un rūpēsimies, lai vērtēšana kļūtu vēl pārskatāmāka un atbalstošāka ikvienam skolēnam,” uzsvēra I. Ozola.
 

Savukārt Ogres Kalna pamatskolas direktore Ilze Butevica apliecināja, ka Ogres Kalna pamatskolā, kurā izmaiņas vērtēšanā ieviestas jau 2023./2024. mācību gadā, skolēni šobrīd biežāk apmeklē konsultācijas un cītīgāk mācās ikdienā. “Esam veikuši nopietnu skaidrojošo darbu, lai veicinātu visu pušu vienotu izpratni par vērtēšanu.” Kā īpašu izaicinājumu I. Butevica atzīmēja darbu ar vecākiem, kuri vienmēr vēlas, lai bērnu sekmes ir vislabākās. 
 

Ņemot vērā daudzpusīgā izvērtējuma rezultātus un aptaujas datus, VIAA turpinās 2024. gadā uzsākto darbu metodiskā atbalsta sniegšanā izglītības pārvaldēm, skolu vadības komandām un skolotājiem, piemēram, pārbaudes darbu izstrādē un svērto vērtējumu ieviešanā. 
 

VIAA arī rosinās Izglītības un zinātnes ministrijai izdarīt grozījumus valsts pamatizglītības standartā, paredzot viena pārbaudes darba vērtējuma papildu uzlabošanas iespējas mācību gada laikā, kā arī paredzot iespējas labot pārbaudes darba vērtējumus speciālās izglītības programmu skolēniem atbilstoši viņu izglītības programmas apguves individuālā plāna vajadzībām.

Saistītie raksti