Mākslīgais intelekts un bērni. Kas par to jāzina vecākiem?

Mākslīgajam intelektam arvien vairāk kļūstot par mūsu ikdienas dzīves sastāvdaļu, ir svarīgi apsvērt, kā šī attīstošā tehnoloģija ietekmēs mūsu bērnu audzināšanas veidu!
Daudzas skolas ir apsvērušas iespēju aizliegt dažus mākslīgā intelekta izmantošanas veidus, jo tiek apgalvots, ka tas varētu veicināt krāpšanos un apdraudēt akadēmisko godīgumu.

FOTO: Shutterstock.com

Daudzas skolas ir apsvērušas iespēju aizliegt dažus mākslīgā intelekta izmantošanas veidus, jo tiek apgalvots, ka tas varētu veicināt krāpšanos un apdraudēt akadēmisko godīgumu.

Šķiet, ka lielākā daļa diskusiju par vecāku audzināšanu un mākslīgo intelektu (MI) koncentrējas uz privātuma jautājumiem, taču ir arī daudzi citi veidi, kā šīs divas pasaules krustojas.

 

Kas tad īsti ir mākslīgais intelekts? 

Mākslīgo intelektu (MI), iespējams, vislabāk raksturo viens no tā aizsācējiem Marvins Minskis. Pirms 67 gadiem viņš teica: “Mākslīgais intelekts ir mašīnas, kas veic uzdevumus, kuru izpildei nepieciešams cilvēku intelekts.”Tā ir vienkārša definīcija, bet lielākoties tā arī konkrēti atbilst tam, kas ir MI. Mūsdienās mašīnas ir sarežģītākas un spēj mācīties no tām sniegtajiem datiem un informācijas.

 

Mākslīgā intelekta mācīšanās daļa kļūst arvien attīstītāka, kas atšķiras no tā, kā to pirms daudziem gadiem definēja Minskis. Vecāki, protams, var šaubīties par mākslīgo intelektu. Daudzas skolas ir apsvērušas iespēju aizliegt dažus mākslīgā intelekta izmantošanas veidus, jo tiek apgalvots, ka tas varētu veicināt krāpšanos un apdraudēt akadēmisko godīgumu.

 

Taču mākslīgais intelekts nepazudīs, un tā izmantošana mūsu dzīvē tikai paplašināsies. 

Jo ātrāk jaunieši iemācīsies izmantot šo tehnoloģiju, jo labāk viņi būs informēti par to, kā to izmantot gudri un produktīvi.

Ja esat vecāks, ir svarīgi uzzināt par šīm tehnoloģijām un pašam tās izmēģināt, lai varētu palīdzēt savam bērnam orientēties pasaulē, kurā ir mākslīgais intelekts.

 

Bērni skolā izmanto ChatGPT

Vecākiem būtu nepieciešams arī pievērst uzmanību tam, kādus palīginstrumentus bērni izmanto skolā, kā arī mājas darbos. Nu jau diezgan ilgu laiku ir visiem pieejams un zināmais chatgpt rīks. Bērni uzdod tam jautājumus un saņem atbildes.

 

No vienas puses, tas nav slikti, jo palīdz ātri iegūt informāciju, kas var palīdzēt attīstīties pašam un uzzināt dažādas lietas, bet tas var veicināt vēlmi pašam nepiepūlēties, lai sagatavotu mājas darbus vai referātus. Labais ir tas, ka skolotājiem ir iespējams pārbaudīt, vai skolēns ir vai nav izmantojis šo rīku.

Pieņemsim, ka jāiesniedz elektroniski kāds domraksts vai jebkas cits, kas prasa daudz rakstīta satura. 

Skolotājs šo saturu var ielikt dažādos rīkos un šie rīki uzrādīs, vai cilvēks ir rakstījis šo saturu pats vai to ir darījis mākslīgais intelekts.

Pagaidām visbiežāk šis rīks ir ticis izmantots, rakstot dažādos ZPD. Skolotājs pārbauda un redz, ka skolēns to nav rakstījis pats, bet gan chatgpt.

 

Tāpat skolā, pārbaudes darbos, tiek izmantots šis rīks. Ja stundas laikā ir iespējams lietot telefonu, kurā ir pieejama attiecīga aplikācija, skolēns ieraksta jautājumu chatgpt un saņem atbildi. Tomēr ne vienmēr chatgpt atbildes ir pareizas. 

 

Vecākiem vajadzētu kopā ar bērnu pārrunāt, ka chatgpt ne vienmēr sniedz precīzu informāciju un palīdzēt bērniem nonākt pie secinājuma, ka ir jāmācās pašam, nevis jāpaļaujas uz tehnoloģijām, un kopīgi izvērtēt, cik daudz MI iespējas izmantot mācību procesā.

Sociālās prasmes un attīstība

MI var piedāvāt bērniem iespēju mijiedarboties ar virtuālajiem asistentiem vai robotiem, bet vecāki nedrīkst aizmirst par svarīgo sociālo mijiedarbību. Bērniem ir jāattīsta empātija, sadarbības un komunikācijas prasmes arī reālajā dzīvē.

Ģimenes aktivitātes, kopīgas spēles un reālās sarunas sekmēs bērnu sociālo attīstību un emociju izpratni.

 

Vecākiem ir jāizmanto MI kā rīks, lai papildinātu un attīstītu bērnu sociālās prasmes, nevis aizstātu reālo mijiedarbību. Saskaņota pieeja, kas iekļauj gan digitālo, gan reālo pasauli, palīdzēs bērniem attīstīt plašas un līdzsvarotas sociālās prasmes, kas būs būtiskas viņu nākotnes personiskajā un profesionālajā dzīvē.
 

Radošums un kritiskā domāšana

Mākslīgais intelekts (MI) var kalpot kā lielisks rīks bērnu radošuma un kritiskās domāšanas prasmju attīstībai. Vecāki, veidojot atbilstošu vidi un iesaistot bērnus MI izmantošanā, var radīt iespējas viņiem ne tikai patērēt digitālo saturu, bet arī aktīvi darboties un radīt. Tas ir ieguvums, kas attīsta bērnu digitālo prasmju klāstu, padarot viņus ne tikai par kompetentiem patērētājiem, bet arī par satura radītājiem. 

 


Vecākiem ir iespēja sniegt bērniem informāciju par to, kā MI darbojas, un vienkāršā valodā skaidrot, kāpēc šī tehnoloģija ir svarīga. Tas palīdz bērniem iegūt pamatzināšanas līmeni un saprast digitālos procesus. Būtiski ir radīt iespējas eksperimentēt ar MI, nodrošinot bērniem iespēju veikt dažādus uzdevumus, kas veicina radošumu un problēmu risināšanas prasmes.

 

MI atvieglo dzīvi vecākiem

Ir dažādas aplikācijas, kuras vari izmantot savā telefonā, lai kļūtu par vēl labāku vecāku! Aplikācijas, kuras māca bērniem dažādas valodas, veido tavā vietā pasaciņas, kuras vari lasīt pirms miega un daudz kas cits! Viena no tām ir aplikācijas “Oscar”. 

Ar “Oscar” palīdzību var radīt unikālus un aizraujošus stāstus, kas ir pielāgoti tava bērna vēlmēm, padarot gulētiešanas laiku jautru un aizraujošu.

“Oscar” lietot ir viegli. Lietotnē tiek izmantota modernākā mākslīgā intelekta tehnoloģija, lai radītu stāstus, kas ir personalizēti atbilstoši tava bērna interesēm un vēlmēm. Jāievada bērna vārdu, vecumu un dažas ziņas par to, kas viņam patīk un nepatīk, un “Oscar” paveiks visu pārējo!

 

Vēl viena lieliska “Oscar” priekšrocība ir tā, ka tas var palīdzēt pārvarēt valodas barjeras. Ja angļu valoda nav jūsu dzimtā valoda, “Oscar” var radīt pasakas dažādās valodās, padarot to pieejamu ģimenēm no dažādām vidēm.

Jāatceras, ka, lai gan “Oscar” lieliski ģenerē stāstus, tas ne vienmēr spēj atspoguļot nianses un smalkumus, kas piemīt cilvēka rakstītam stāstam.

Saistītie raksti