Skaņas K, G, H - izrunas problēmas un uzdevumi to apgūšanai
Retāk sastopama izrunas problēma ir skaņu K, G un H nepareiza izruna. Kāpēc bērni nevar izrunāt šīs skaņas, un kā mājas apstākļos vecāki var palīdzēt, skaidro sertificēta logopēde Baiba Strause.

FOTO: Shutterstock.com
Ja mēli raiti loka, tad arī skaņu izrunu iemācās
Kāpēc bērni nevar izrunāt skaņas K, G, H vai tās izrunā
nepareizi
• iemesls ir cieto aukslēju anatomiskas izmaiņas;
• šauras vai augstas aukslējas - apgrūtina mēles
vidējās un pakaļējās daļas piekļaušanos tām.
Biežāk sastopami ir gadījumi, kad bērni skaņas K, G, H aizstāj ar
citām skaņām, piem.,
ģitāra – gitāra, gailis – dailis, kaķis – taķis, ķaķis.
Ko darīt, kādi vingrinājumi jāveic, lai bērns izrunātu
skaņas K, G, H.
• Viens no vienkāršākajiem vingrinājumiem ir
smiešanās – ha – ha – ha! He – he – he! Hi – hi – hi! Hu – hu – hu
! Ho – ho – ho !;
• Kakla skalošana ar ūdeni vai citu dzērienu; var
vienkārši atdarināt kakla skalošanu;
• Klepošana, krekšķēšana;
• Žāvāšanās ar atvērtu muti;
• Patskaņa A – A – A īsa, atkārtota izruna
čukstus.
• Mājās mammas, tēti un citi audzinātāji var sadomāt lomu spēli,
kurā piedalās Salavecis un rūķīši.
“Kāds pie durvīm klauvē un saka: ” Ho – ho – ho!”
“Hm…kas tas varētu būt”, nodomā rūķi. Kāds pēc neilga laika atkal
klauvē un saka: “Ha – ha – ha! Vai Salaveci gaidījāt!” Rūķi savā
starpā sāk hihināt – hi – hi – hi, he – he – he, ho – ho – ho”, būs
jāsteidz Salavecim palīgā!”.”
• Patskaņa A īsa, atkārtota izruna čukstus.
• Bērns uz baltas papīra lapas sazīmē daudz,
krāsainus A burtus. Liek pirkstu uz katra burta un to čukstus
izrunā. Sākumā temps ir lēns, pēc tam to var kāpināt.
• Uz lapas bērns uzzīmē lielu A burtu un apakšā
piezīmē saldumu māju. Bērns ar pirkstu velk pa burta līnijām, sakot
patskani A – A – A (īsa un čukstus izruna), līdz nonāk saldumu mājā
un tiek pie maza saldumiņa, beigās bērns skaļi pasaka AM un apēd
kāroto saldumu.
• Mutes skalošana pēc zobu tīrīšanas. Bērns ir
pabeidzis tīrīt zobus un vēlas izskalot muti. Tiek atliegta galva
uz aizmuguri – “ūdens katliņā vārās” - bērns skalo kaklu ar
ūdeni.
• Plaukstu sildīšana pēc pikošanās;
Bērnam ir nosalušas plaukstas pēc pikošanās, viņš saliek abas
plaukstas kopā un tās sasilda, pūšot silto gaisu.
• Spēlēšanās ar skaņām, skaļi smejoties kopā ar bērnu
– ha, ha, ha, oh, oh, oh, ah, oh, ih, hi, ho, hu, ho!
Iepriekš minētajos piemēros ir svarīgs mēles pakaļējās daļas
stāvoklis un mīksto aukslēju aktīva darbība.
Kad bērns ir iemācījies izrunāt skaņas K, G, H, tad
nākamais solis ir skaņas nostiprināšanas posms zilbēs.
Skaņa kopā ar patskaņiem un divskaņiem
ak – ak – ak
ka – ka – ka
uk – uk – uk
ku –
ku – ku
ok – ok – ok
ko –
ko – ko
ek – ek – ek
ke – ke – ke
ik – ik – ik
ki – ki – ki
Pēc minētā parauga tiek veidotas zilbes ar G un H, pievienojot arī divskaņus – ai , ie, ei, piem., kai - , kie - , kei – u.c..
Skaņa K, G, H vārdos.
• Skaņas vārda sākumā, kopā ar patskani
kala, kasa, gali, gulta, himna
• Skaņas vārda sākumā kopā ar līdzskani
klade, glīti, hlors
• Skaņa vārda vidū kopā ar patskani
laka, sega, Ahillejs
• Skaņas vārda vidū kopā ar līdzskani
sekla, migla, jahta
• Skaņa vārda beigās
sāk, snieg, ah!
• Skaņas vārdā atkārtojas
koki, gugināt, hihināt
Skaņas K, G, H vārdu savienojumos:
Koka galds, koka mēbeles, koka grīda
Grezna halle, kūtrs gailis
Skaņas K, G, H teikumos, saistītā runā.
Kūtrs gailis dzied ik rītu himnu. No kastaņa koka krīt grezni
kastaņi. Greznajā hallē notiek retro spēkratu izstāde. No koka var
darināt koka karotes, traukus, krelles, mēbeles un Ziemassvētku
rotājumus.
Lai Jums veicas skaņas K, G, H izrunas mācīšanā!
Autore: Baiba Strause, sertificēta logopēde, privātprakses “Logopēdijas centrs” un “Logopēdijas privātprakse” dibinātāja, strādā Rīgas
Ziedoņdārza pirmsskolā, kā arī savās privātpraksēs. Piedāvā
attālinātās online konsultācijas un apmācības bērniem ar skaņu
izrunas traucējumiem - gan ārzemēs dzīvojošajām ģimenēm, gan
Latvijā. Publicējusi logopēdiskos vingrinājumus (teorētisko daļu)
bērnu žurnālā “Ezītis”. Latvijas Logopēdu asociācijas biedrs.