Divskaņu "ie" un "o" izrunas traucējumu korekcija un novēršana
Jūsu bērns saka "ūga", nevis "oga", "īla", nevis "iela"? Es gribu "ūlu", nevis "olu". Mammu, iedod man lūdzu maizīti ar "sīru"!?

FOTO: Shutterstock.com
Lai veicas divskaņu IE un O izrunas mācīšanā.
Vecāki atkārto pareizu runas paraugu – ola, siers, iela, oga, bet mazais tāpat turpina aizstāt divskani IE ar garo patskni Ī (iela – īla, sieva – sīva, Ieva – Īva), divskani O ar patskani Ū. Kā rīkoties, kā runāt ar bērnu, lai divaņi skanētu pareizi, skiadro sertificēta logopēde Baiba Strause.
Divskaņa IE mācīšana
Ja jūsu bērns saka ĪVA, tad palūdziet, lai viņš izrunā divu
patskaņu I un A savienojumu, uzsverot pirmo skaņu. Ātri un
ritmiski savienojot, izrunājiet abas skaņas, veidojot divskani IE –
VA.
Izrakstiet uz lapas visus vārdus, kurus bērns izrunā nepareizi –
Ieva, iela, sieva, liela, pieci, cieti, iešu, siers, padzerties.
Sadomājiet jaunus vārdus, kuros būtu divskanis IE.
Uzsveriet vārdā patskani I, pēc tam seko ātra A izruna, atri un
ritmiski savienojot, veidosies divskanis IE. Divskanī IE pirmo
skaņu I var gan uzsvērt, gan pastiept, pagarināt, izdziedāt.
IIIIIIIELA, IIIIIEVA, siiiiiiiva, liiiiiiiela,
dziiiiiedu.
Ik reiz, kad bērns pasaka divskaņa IE vietā patskani Ī, tad
apstādiniet un iemāciet skaņu pēc iepriekš minētā parauga. Lai
sasniegtu labāku mācīšanas rezultātu, sagatavojiet attēlu kartītes,
kurās ir attēlots mācāmais vārds (attēlu kartītes ar sieru, ielu,
Ievu u.c.).
Ja esiet iemācijis bērnam pareizi izrunāt vārdus ar divskani IE,
tad sadomājiet pēc iespējas vairāk vārdus ar šo divskani un
iesaistiet tos teikumos.
Otrs mācīšanas veids - bērns lēni un stiepti izrunā patskani Ī,
pakāpeniski pārejot uz skaņu A, atskan divskanis IE.
Kā saka zirdziņš? Lēnām kopā ar bērnu izrunājam ĪĪĪA, ĪĪĪA, ĪĪĪA.
Atskan divskanis IE.
Pēc tam seko divskanis IE vārdos, vārda sākumā – iešu, iela,
Ieva;
IE vārda vidū stapr līdzskaņiem – siers, cieta, sieva;
IE vārda beigās – sārtie, mazie, garie;
IE vārdā atkārtojas – dieviete, lielie, pieliet.
IE vārda savienojumos – Ievu laiks, ievu pušķis, ievu smarža
IE teikumos, mīklās, stāstos, pasakās un sasitītā runā.
Reiz dzīvoja Ieva, kurai piederēja ievu dārzs. Pavasarī, kad
sāka ziedēt Ievas, tās izskatījās pēc tikko apsniguša baltu ziedu
lauka. Ieva mīlēja pavadīt laiku ievu ziedonī, lasot šūpuļtīklā
savu iemīļoto pasaku grāmatu par ziediem. Ievu ziedonī meitene
sapņoja un bieži, smaržu apreibusi, saldi iemiga. Tie bija Ievas
skaistākie, saldākie sapņi dzīvē. Kādu saulainu pēcpusdienu ievu
dārzā sāka pūst vējš. Smalkās ziedu lapiņas lēnām laidās zemē kā
vieglas sniega pārslas. Saule mirdzēja un izgaismoja tās mirklī
mūžīgā. Ieva jutās laimīga. Laime ir mirklis – īss un netverams.
Balto ziedlapu mirklis, saules apspīdēts, meitenes atmiņā atausa
ziemā, kad ievu dārzā lēnām krita sniega pārslas un saulē vizuļoja
tik dažādās sniegpārslu formas. Laime ir mirklis – īss un
netverams. Laime vairoja laimi.
Divskaņa O mācīšana
Jūsu bērns saka ūla, nevis ola. Kā bērnam iemācīt izrunāt divskani
O?!
Lūgt bērnam izrunāt patskani Ū, vienlaicīgi pakāpeniski paverot
muti kā pie A izrunas. Sapludinot abas skaņas Ū un A kopā, atskan
divskanis O.
ŪŪŪŪŪAAALA, ŪŪŪŪAAAAAALA, ŪŪŪŪŪAAAAALA. Vairākas reizes kopā ar
bērnu atkārtojam ŪŪŪŪAAAAAALA. Svarīgi, lai bērns sevi redz
spogulī,kas notiek ar lūpām (tās ir pastieptas uz priekšu), pēc tam
mute lēnam paveras un atskan patskanis A.
Tāpat kā pie divskaņa IE, svarīgi ir apzināt visus vārdus, kurus
bērns neizrunā pareizi ar divskani O, piemeklēt atbilstošus
attēlus, rādīt tos un reizē izrunāt pēc dotā skaņu izrunas
korekcijas parauga.
Otrs variants, bērns izrunā divus patskaņus U un A, uzsverot pirmo
skaņu, sapludinot izrunā abas skaņas, rodas divskanis O.
O vārda sākumā – oga, ola;
O vārda vidū starp līdzskaņiem – skola, poga;
O vārda beigās – līgo, dzīvo;
O vārda atkārtojumos – ogo, soļo;
O vārdu savienojumos – ozolu vainags, ozolu zīles, ozolu galds,
ozolu lapotne.
Divskanis O saistītā runā, mīklās, parunās, stāstos, dzejoļos.
Reiz dzīvoja puisītis Leo. Viņam ļoti nepatika odi. Kādu dienu
viņš izdomāja, ka odus var aizbaidīt degošas ogles. Leo ar
māsu sadomāja uzkurināt ugunskuru, jo odiem nepatīk dūmi. Kad
ugunskurs sāka kvēlot, viņi sameta tajā lielos kartupeļus un
gaidija, kad tie izcepsies. Depesis bija zvaigžņotas. Māsa spēlēja
kokli, odi no dūmiem nobijās. Mazās dzirkstelītes viegli lidoja
gaisā un it kā savienojās ar zvaigznēm. Viņi sēdēja naksnīgajā
vasaras vakarā pie ugunskura, debesis joprojām zvaigznēs mirguļoja,
kokle joprojām skanēja. Tas bija tik neparasti... dzirksteļu mazās
zvaigznītes satikās ar debesu zvaigznēm un kokles
melodiju.
Divksaņi IE un O ir visai viegli iemācāmi mazajam bērnam, bet
patskaņi paši skan. Ir nepieciešams tikai parādīt pareizo runas
paraugu un ikreiz apstādināt bērna runu, ja viņš kļūdās, atkārtojot
pareizu divskaņu izrunu.
Lai veicas divskaņu IE un O izrunas mācīšanā.
Autore: Baiba Strause, sertificēta logopēde,
privātprakses “Logopēdijas centrs” un “Logopēdijas privātprakse” dibinātāja, strādā Rīgas
Ziedoņdārza pirmsskolā, kā arī savās privātpraksēs. Piedāvā arī
attālinātās online konsultācijas un apmācības bērniem ar skaņu
izrunas traucējumiem gan ārzemēs dzīvojošajām ģimenēm, gan Latvijā.
Publicējusi logopēdiskos vingrinājumus (teorētisko daļu) bērnu
žurnālā “Ezītis”. Latvijas Logopēdu asociācijas biedrs.