Bērns tiešām saslimis vai cieš no stresa?
Iespējams, daudzi vecāki sevi atpazīst situācijā, kad bērns sūdzas par sliktu pašsajūtu un visdažādākām sāpēm, bet neskaitāmie izmeklējumi skaidrojumu nav devuši. Somatiskās izpausmes var būt organisma reakcija uz trauksmi un stresu, ko bērns piedzīvo ikdienā. Vairāk par iemesliem un bērna ikdienas harmonizēšanu stāsta fizioterapeite osteopāte Līga Latkovska.

FOTO: Shutterstock.com
Ja vecāki ir gatavi sadzirdēt bērnu, bērns ieklausīsies arī vecākos.
Latviešiem, domājot par emocionāli grūtām situācijām, ir teicieni – „kā kamols kaklā”, „kā akmens uz sirds”. Tie liecina par to, ka mēs stresu sajūtam ne tikai kā emocionālu, bet arī fizisku izpausmi. Ir bērni, kam stresa situācijās sāp vēders, galva, vienkārši ir slikta pašsajūta, pat sākas čurāšana gultā. Fizioterapeite osteopāte Līga Latkovska stāsta, ka parasti pie viņas nonāk bērni, kuri jau bijuši pie neskaitāmiem citiem speciālistiem – neirologiem, ķirurgiem, gastroenterologiem, imunologiem. Tie ir bērni, kam veikti visdažādākie izmeklējumi, lai izslēgtu dažādas slimības, un nekas nav atrasts. Bieži vien šajos gadījumos ikdienas režīma pārskatīšana un atsevišķu izmaiņu ieviešana var dot pozitīvu rezultātu, jo pie vainas mēdz būt trauksme un spriedze, kurai bērns ikdienā tiek pakļauts.
„Stress, ko bērni piedzīvo mājās, bērnudārzā, savstarpējās
attiecībās, kļūst arvien lielāks. Loģiski, ka tas atstāj iespaidu
uz bērnu veselību, un to kopā ar vecākiem cenšamies risināt.
Runājot par stresu, kas atspoguļojas somatiskās izpausmēs
bērnudārznieka vecumā, svarīgi saprast, kāda bijusi grūtniecība,
dzemdības, kā mazulim klājies drīz pēc dzemdībām un vēlākā periodā.
Reizēm būtisku lomu nospēlē tieši šķietamie sīkumi, tomēr tie var
būt pamats, uz kā izaug nosacīti lielās lietas. Osteopātija cilvēka
ķermeni skata kā vienotu veselumu. Emocijas atstāj iespaidu uz
fizisko ķermeni un otrādi. Pēdējā laikā novēroju, ka tieši
emocionālais fons bērnos rada fiziskas sūdzības, jo ar notiekošo ir
„jātiek galā”. Ķermenis var risināt emocionālas problēmas, tās
somatizējot par fizisku simptomu,” skaidro speciāliste.
Lai bērns justos droši, viņam blakus ir nepieciešama stipra mamma un tētis. Tas nozīmē, ka vecākiem regulāri ir jāapsēžas un jāizrunājas par to, ko ļaut bērniem, ko ne.
Drošības izjūta un vecāku noliktās robežas
Lai bērns justos droši, viņam blakus ir nepieciešama stipra mamma
un tētis. Tas nozīmē, ka vecākiem regulāri ir jāapsēžas un
jāizrunājas par to, ko ļaut bērniem, ko ne. Kādi ir noteikumi, kas
ģimenē tiek ievēroti. Ja bērns, mīlēts un lolots, dzīvo šādā vecāku
izveidotā rāmītī, viņam ir daudz mierīgāka, harmoniskāka un
galvenais – paredzama ikdiena. „Vecāki vizītēs mēdz atzīt, ka
viņiem ir bail nospraust robežas. Jo tā ir viņu bērnības pieredze.
Viņi nevēlas savam bērnam teikt „nē”. Vecāki nevēlas piedzīvot
bērna negatīvo reakciju – dusmas un niķošanos – par viņu pateikto
„nē” un piekāpjas. Lai arī bērns var justies gandarīts, ka panācis
savu, ilgstoši tas viņā rada lielu nedrošības sajūtu un trauksmi,
jo nav neviena stiprā, kas parāda ceļu. Citiem vārdiem sakot,
bērniem vajag cieņpilnas robežas. Es vecākus gribu iedrošināt, ka
„nē” teikšana nav vardarbība pret bērnu, tā ir cienoša un mīloša
audzināšana. Mēs, pieaugušie, cits citam arī atbilstošās situācijās
sakām „nē”. Un tā taču nav uzreiz nemīlestība vai necieņa,” tā
osteopāte.
Ir vecāki, kuri saka – bērns neiet gulēt bez planšetes. Vai arī
nepaliek savā gultiņā, kāpj ārā un nāk vecāku gultā, rezultātā
neviens nav izgulējies. Bet kā bērns var nebūt vecāku gultā, ja
viņi paši to ļauj? Kā bērns var nedarboties viedierīcē, ja
pieaugušie viņam to iedod? Tas notiek tāpēc, ka vecākiem ir grūti
izturēt nepatīkamas emocijas. Ja vecāki paliek pie skaidrām
robežām, uz pozitīvo pusi mainās ļoti daudzas lietas.
Izvēles iespējas drošajās robežās
Bērni ir mums līdzvērtīgi, pelnījuši saņemt tikpat cieņpilnu
komunikāciju kā mūsu dzīvesbiedri un kolēģi. Piedāvāt izvēles
iespējas mēs sākam jau pavisam mazam bērnam. Piemēram, var pajautāt
zīdainim, kuru krekliņu viņš šodien vilks. Parādot divus iespējamos
variantus, mazulis paskatīties uz vienu no tiem vai pieskarsies ar
roku, un mēs apstiprinām viņa izvēli – o, laba izvēle! Bērns
neapzināti būs izraudzījies savu apģērbu. Viņš jau kopš zīdaiņa
vecuma būs saņēmis apstiprinājumu, ka viņa izvēle/domas/viedoklis
ir svarīgs. Lielākam bērnam ļaujam pašam izvēlēties apģērbu, dodam
izvēles iespējas starp slīdkalniņu vai šūpolēm. Ja vecāki ir gatavi
sadzirdēt bērnu, bērns ieklausīsies arī vecākos.
Ja bērns, pārnākot mājās, ir kašķīgs un neapmierināts, tad viņš, iespējams, dusmojas. Bērns ir atgriezies savā vislabākajā vietā uz zemeslodes, jūtas drošs un ļauj vaļu emocijām.
Tāpat ir ar fizisko attīstību – mēs sekojam bērna attīstībai,
nevis īstenojam savu redzējumu par to. Mazulis sāk velties, sēdēt,
rāpot, kad ir tam gatavs. Vecāku uzdevums ir nodrošināt attīstībai
piemērotu un atbalstošu vidi. Līdzīgi ar podiņmācību – mums
nevajadzētu bērnu „trenēt” iet uz poda. Lielākoties bērni ir gatavi
to darīt, kad saka par sevi „es”.
Runājot par ēšanu – piedāvājiet bērnam pusdienās kartupeļus,
brokoli, gaļas gabaliņus un ļaujiet pašam ēst, ļaujiet pašam
sajust, kad pietiek.
Visas šīs mazās, ikdienišķās lietas veido mūsu bērnus. Ir ļoti
svarīgi ļaut bērniem būt – būt ar savām vēlmēm, attīstības tempu,
emocijām.
Ieteikumi bērna ikdienas harmonizēšanai
- Pārskatiet robežu jautājumus, iedodot bērnam drošības sajūtu.
- Pārskatiet bērna ēdienkarti. Tai jābūt pilnvērtīgai un sabalansētai.
- Rūpējieties, lai bērns nepavada pārlieku daudz laika viedierīcēs.
- Nodrošiniet bērnam pietiekamu kustību apjomu.
Vai bērnam dārziņš par grūtu?
Vecāki, kuri novērojuši bērnā nemieru un trauksmi, kā arī piedzīvo
regulārus kašķus un nevēlēšanos doties uz pirmsskolas izglītības
iestādi, kas liek domāt, ka dārziņa režīms ir par grūtu, var
izvērtēt, vai viņu atvase pietiekami izguļas. Ir nesaprātīgi
gaidīt, ka mazajam pietiks ar miegu no pusnakts līdz sešiem rītā.
Bērnam nepieciešams ilgāks miegs nekā pieaugušam cilvēkam.
Bērnudārzniekam tās ir ne mazāk kā deviņas nakts stundas.
Vai bērnam dārziņā ir par grūtu, jāvērtē individuāli – kāds viņš
pārrodas mājās. Bieži vien bērni, pārnākuši no bērnudārza, ir
enerģijas pārpilni, viņi joņo pa māju, ir gatavi uzsākt jaunas
spēles un rotaļas, ir gatavi iet ārā. Un savā ziņā tas ir
likumsakarīgi, jo viņi dārziņā paspējuši pagulēt diendusu, kas
nozīmē – paspējuši atpūsties. Ja bērns, pārnākot mājās, ir kašķīgs
un neapmierināts, tad viņš, iespējams, dusmojas. Bērns ir
atgriezies savā vislabākajā vietā uz zemeslodes, jūtas drošs un
ļauj vaļu emocijām. Pēc šādām emocionālām izlādēm bērni sajūtas
labāk un ir gatavi atkal spēlēties. Vecākiem jākļūst uzmanīgiem, ja
iepriekš priecīgais bērns ir nomākts, negrib spēlēt sev mīļas
spēles, negrib piedalīties fiziskās aktivitātēs, sūdzas par kādām
sāpēm, naktīs mostas raudot, sāk grauzt nagus… Tas ir brīdis, kad
vērsties pēc palīdzības pie speciālistiem – ģimenes ārsta,
psihoterapeita, neirologa, osteopāta utt. –, lai atrastu un
risinātu problēmu.
Bērna dienai nepieciešama struktūra
Ja raugāmies uz bērna dienas kārtību kopumā, bērnudārzā ir
struktūra, kas ļoti patīk cilvēka smadzenēm. Un būtu tikai
lieliski, ja arī mājās bērniem būtu noteikta dienas kārtība –
ēdienreizes noteiktos laikos, arī našķošanās tikai īpaši tam
paredzētos brīžos, nevis haotiski starp ēdienreizēm. Bērniem ir
nepieciešams cukurs, bet saprātīgās devās. Ir ģimenes, kur
darbdienās nav našķu, ir ģimenes, kur kādu saldumu apēd katru dienu
daudz maz noteiktā laikā.
No smadzeņu funkcionēšanas viedokļa, tām nevajag cukuru augu dienu.
Bērns nepieciešamos ogļhidrātus var saņemt, no rīta brokastīs
apēdot pilngraudu putru. Un, protams, var pa dienu apēst arī kādu
konfekti vai cepumu. Katra ģimene var meklēt sev ērtāko un
piemērotāko sistēmu, bet šo jautājumu pašplūsmā gan nevajadzētu
atstāt. Turklāt pieņemtajai kārtībai jābūt tādai, kas rada
komfortablu sajūtu. Ja ģimene mākslīgi piemeklēs kādu ideālo
risinājumu, bet par to jutīsies slikti, tiks radīts stress, bet jau
citā aspektā.
Bērnu nevar pilnībā izolēt no satraukumiem, jo tie ir nepieciešami, lai mazais rūdītos un mācītos, kā ar to tikt galā. Interesanti, ka arī pozitīvais stress daļai mazuļu var izraisīt nepatīkamas somatiskas reakcijas.
Izlādēšanās
Ja bērns piedzīvo trauksmi un spriedzi, palīdz izlādēšanās. Bērns
no tās tiek vaļā raudot, ar fiziskām aktivitātēm. Bērns parasti
neatnāks pie vecākiem un nepateiks, ka dārziņā kaut kas nav bijis
kārtībā. Mazais vēl nav spējīgs apzināties sava stresa cēloņus.
Tāpēc ļaut paraudāt bērna veselībai ir gana svarīgi. Kad bērns ir
priecīgs – līksmi spēlējas, ir ar dzīvi apmierināts –, mēs parasti
nesakām: esi gana ilgi priecīgi spēlējies, tagad jāpārtrauc. Mums
tomēr ir patīkami būt kopā ar mazo priecīgā situācijā.
Ja bērns ir dusmīgs, mētā mantas, mēs visbiežāk aicinām viņu to
pārtraukt. Taču ne vienmēr to vajadzētu darīt. Tā vietā labāk
vienkārši būt blakus. Ja no bērna puses sākas teātris, pieaugušais
var vienkārši doties uz otru istabu, pasakot, ka ir gatavs bērnu
samīļot, kad mazajam tas būs nepieciešams. Vienīgā situācija, kad
bērna rīcību vajadzētu pārtraukt, – ja viņš dara pāri sev, citiem.
Katrā ziņā vecākiem nevajadzētu savu ērtību labad ierobežot bērna
emocijas. Lai mazais redz, ka ir labs saviem vecākiem arī dusmīgs,
noguris un kašķīgs.
Pozitīvais stress
Ne vienmēr stresu varam definēt kā negatīvu. Ir vesela emociju
gamma, kas ir ar pozitīvu noskaņu. Un to jāļauj bērnam piedzīvot un
izbaudīt. Bērnu nevar pilnībā izolēt no satraukumiem, jo tie ir
nepieciešami, lai mazais rūdītos un mācītos, kā ar to tikt galā.
Interesanti, ka arī pozitīvais stress daļai mazuļu var izraisīt
nepatīkamas somatiskas reakcijas. Ir bērni, kuri katru gadu uz savu
dzimšanas dienu saslimst. Viņi tik ļoti gaida šo pasākumu, ka
paaugstinās temperatūra. Mūsu kā vecāku uzdevums būtu apzināties
šīs sajūtas un atspoguļot tās bērnam. Turklāt atspoguļošanai jābūt
bez vērtējuma un kritikas.
Vecāki zina, ka tuvojas dzimšanas diena, turklāt zina, ka bērns
iepriekš šajā laikā ir saslimis. Kā rīkoties? Ballītes
organizēšanas gaitā atvasei nevajadzētu teikt: „Tu tikai saņemies,
šogad gan centies nesaslimt”, jo tādējādi mazajam tiek radīta
milzīga spriedze. Tā vietā vajadzētu pateikt: „Jā, es zinu, ka tu
ļoti gaidi pasākumu un esi priecīgi satraukts, bet, ja tu saslimsi
kā pagājušajā gadā, nekas – tu drīksti slimot.” Ir svarīgi bērnam
pajautāt, kā viņš jūtas. Svarīgi apstiprināt viņa jūtas. Tas no
bērna noņem milzīgu atbildību. Bērns tomēr grib būt labs saviem
vecākiem un nevēlas ar slimošanu izjaukt sarūpētos
svētkus.