Dzelzs bērna uzturā. Kāpēc šī minerālviela ir tik svarīga?

 20. aprīlis 2018 11:00 mammamuntetiem.lv Raksts

Līdzās citiem bērna augšanai tik ļoti nepieciešamajiem vitamīniem un minerālvielām jāmin dzelzi. Ja dzelzs trūkst, bērns var daudz biežāk slimot un atpalikt gan fiziskajā, gan garīgajā attīstībā. Dzelzij ir liela loma muskuļu funkciju nodrošināšanā, mazuļa enerģijas vairošanā un smadzeņu attīstībā. 


Foto: Shutterstock.com

Lielākoties bērniem ap gada vecumu būs dzelzs deficīts, jo dzelzs rezerves organismā sāk veidoties tikai tad, kad bērns pārtikā sāk lietot produktus, kuru sastāvā ir dzelzs.


Rakstu sērija par mazuļa uzturu tapusi sadarbībā ar Aptaclub.

Dzelzs dod eritrocītiem spēku iznēsāt skābekli uz visiem orgāniem, lai tas nokļūtu visur, kur tam jānokļūst. Par dzelzs deficītu liecina bāla āda, sausi mati, nagi, kas lūst un dalās; bērns ir saguris, ēd neēdamas lietas – zemi vai apmetumu, mālu, kaļķi, krītu.

Salīdzinot ar pieaugušo, uz vienu ķermeņa kilogramu mazam bērnam nepieciešams 5,5 reizes vairāk dzelzs.

 

Ieteicamais dzelzs uzņemšanas daudzums dienā bērniem: 

  • no dzimšanas līdz 1 gada vecumam 8mg/diennaktī (dnn); 
  • no 1 gada vecuma līdz 6 gadu vecumam 8mg/dnn; 
  • no 7  līdz 10 gadu vecumam 10mg/dnn; 
  • no 10 līdz 14 gadu vecumam 11mg/dnn; 
  • no 15 līdz 18 gadu vecumam zēniem 11mg/dnn; 
  • no 15  līdz 18g gadu vecumam meitenēm 15mg/dnn

 

Lielākoties bērniem ap gada vecumu būs dzelzs deficīts, jo dzelzs rezerves organismā sāk veidoties tikai tad, kad bērns pārtikā sāk lietot produktus, kuru sastāvā ir dzelzs. Bērniem, kuri pirmajā dzīves gadā uzturā saņēma piena maisījumus, ir mazāka varbūtība, ka viņu organismā būs dzelzs deficīts. Piena maisījumos ir pievienots dzelzs, lai mazinātu dzelzs deficīta attīstību. Cilvēks dzelzi var uzņemt gan ar dzīvnieku valsts produktiem, gan ar augu valsts produktiem. Ir zināms, ka mūsu organisms labāk spēj uzņemt dzelzi no dzīvnieku valsts produktiem. Taču dzelzs nonākšanu mūsu organismā var kavēt, ja cilvēks uzturā pārmērīgi uzņem kalciju, proti, pienu un piena saturošus produktus. 

Sarkanie asinsķermenīši mūsu organismā pilda skābekļa transporta funkciju.


No augu valsts produktiem cilvēka organisms dzelzi spēj uzņemt mazāk, taču augu valsts produkti mums nepieciešami, jo tajos esošais C vitamīns palīdz organismam uzņemt dzelzi no graudiem, dārzeņiem un augļiem. 
 

Svarīgi!

Katru dienu bērna uzturā jāiekļauj visas uztura grupas:

graudaugi (85 - 90 g termiski neapstrādāti graudi jeb 160 g termiski apstrādāti graudi);
dārzeņi un augļi (175 g dārzeņu, 225 g augļu, iekļaujot gan svaigus, gan termiski apstrādātus, kā arī augļu sulas, t.i., 90 - 100 g no kopējā apjoma dienā); 
piena produkti (375 - 450 ml dienā),
olas, gaļa vai zivis (65 g dienā);
minimālā apjomā jāuzņem arī saldumi un taukvielas.
Ik dienu mazajam bērnam  uzturā nepieciešams uzņemt 5 - 7 g tīras taukvielas (sviestu, eļļu), jo 35 - 40 % no kopējā uzņemtā enerģijas apjoma jābūt taukiem.
 

Anēmija un tās pazīmes

Ilgstošs dzelzs trūkums var izraisīt anēmiju. Bālums, ēstgribas trūkums, nogurums – tās ir biežākās pazīmes, kas liecina par anēmiju. Par anēmiju liecina sausa un bāla āda, ar laiku parādās apetītes zudums, bērns vairs nav arī tik aktīvs kā agrāk. Mazais arvien biežāk nogurst, kā arī sāk slimot ar dažādām vīrusu un infekciju slimībām.
Viens no anēmiju iemesliem ir sarkano asinsķermenīšu – eritrocītu samazināšanās asinīs. Sarkanie asinsķermenīši mūsu organismā pilda skābekļa transporta funkciju. Tajos ir īpaša viela – hemoglobīns. Tā molekulas piesaista skābekli un nogādā to audiem. Kad eritrocītu skaits ir samazināts, organismā sākas skābekļa bads. Problēmas sākas pakāpeniski, sākotnēji skābekļa badu jūt šūna, vēlāk – viss organisms kopumā.


Dzelzi saturošie dzīvnieku valsts produkti

  • Medījumu, truša, liellopu, cūkas, jēra, teļa gaļa;
  • Aknas
  • Zivis, gliemeži, austeres, garneles
  • Vistas un tītara gaļa
  • Olas.


Augu valsts produkti, kuri satur dzelzi

  • Pupiņas, zirņi, lēcas, soja;
  • Biešu un kāļu lapas, spināti, lapu kāposti, sparģeļi, brokoļi;
  • Žāvēti augļi (aprikozes, dateles, plūmes, rozīnes)
  • Pilngraudu maize, rīsi, klijas, auzu pārslas, diedzēti kviešu graudi, raugs.

 

________________________________________

Svarīga informācija! Mātes piens ir vislabākais uzturs Jūsu zīdainim. Tajā ir visas nepieciešamās uzturvielas. Pirms uzsākt piena maisījuma lietošanu, konsultējieties ar savu ārstu.

Raksts tapis sadarbībā ar Aptaclub.
Aptaclub darbojas saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas atziņām un ieteikumiem un dalās ar praktisku un noderīgu informāciju par zīdīšanu, bērnu uzturu un attīstību. Aptaclub vecāku tālruņa speciālistu komandā ir pieredzējuši speciālisti. Ja vēlaties bezmaksas konsultāciju par Jums interesējošiem tematiem saistībā ar piebarošanu vai piena maisījumiem, zvaniet pa tālruni 80200908, rakstiet e-pastu uz info@aptaclub.lv  vai
sazinieties ar mums sociālajos tīklos
 (FB vai IG). Kā arī, uzziniet padziļinātāku informāciju par Jums interesējošiem tematiem:
www.aptaclub.lv