“Visnesmukākā un nabadzīgākā meiča Jelgavā” - internetu sajūsmina seni latviešu iepazīšanās sludinājumi

 14. februāris 2020 4:00 Raksts

Starpkaru Latvijā pastāvēja vairāki mīlas un kopdzīves tēmai domāti preses izdevumi – “Amora Pasts”, “Precību Avīze”, “Mīla, Laulība un Flirts” un citi. No tiem laikiem saglabāto iepazīšanās sludinājumu izgriezumi gan smīdina, gan aizkustina, gan arī ļauj apjaust, kā tā laika tautieši piegāja mīlas lietām.

 



Krājuma izlases “Amora pasts” saturu veidojusi LNB Periodikas lasītavas galvenā bibliogrāfe fondu izpētes jomā Kristina Papule. (Foto: Kristina Papule)


“3 kolibrijputniņi vēlas domas izmainīt ar kungiem. Viena nama, viena veikala īpašniece, trešā aizmirsta bārenīte” - šādi un līdzīgi tā laika iepazīšanās teksti, personību reklāmiņas šobrīd apkopotas un izstādītas Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) telpās.

Krājuma izlases “Amora pasts” saturu veidojusi LNB Periodikas lasītavas galvenā bibliogrāfe fondu izpētes jomā Kristina Papule un tā šobrīd ir skatāma bibliotēkas 3. stāva ātrija galerijā.

Spilgtākie piemēri ir pārfotografēti un ievietoti “Facebook”, kur, tuvojoties Valentīndienai, izpelnījušies cilvēku ievērību. Ar tiem lietotāji dalījušies jau teju 700 reižu.


FOTO: LNB izstāde senus iepazīšanās sludinājumus

 
 

Kā cilvēki meklēja viens otru, kad nebija “Tinder”?
Eiropā pirmie šāda veida žurnāli un laikraksti parādījās 20. gadsimta sākumā. Arī Latvija, tolaik gan vēl Krievijas impērijas sastāvdaļa, nebija izņēmums.

1910. gadā Rīgā iznāca žurnāla "Precību Vēstnesis" pirmais numurs, iezīmējot jaunu lappusi latviešu preses vēsturē. Vēlāk parādījās citi līdzīgi izklaidējoša satura izdevumi.

Tajos līdz ar romantiskiem, asprātīgiem un lietišķiem sludinājumiem tika publicēti arī mīlestības tematikai veltīti raksti, padomi, stāsti un dzejoļi. Ja pirms Pirmā pasaules kara iepazīšanās ar preses starpniecību tika uztverta kā novitāte, tad 20. gadsimta 20. gados tā kļuva par ierastu lietu.

Šajā desmitgadē laikrakstu lappusēs sastopami visu sabiedrības pārstāvju publicētie teksti, sākot ar tirgotājiem un ierēdņiem, un beidzot ar kara invalīdiem un atraitnēm.

Tādējādi iepazīšanās sludinājumi kļuva ne tikai par vienu no pirmajiem pašprezentācijas līdzekļiem, bet arī par unikālu vēsturisko liecību, kas ļauj iegūt priekšstatu par tā laika sabiedrību.

Arī pēc simt gadiem iepazīšanās dažādos veidos un vietās ir aktuāla – tostarp LNB nereti tiek izmantota kā iepazīšanās un satikšanās vieta.

Daži vissaderīgākie pāri gadu gaitā šeit atgriezušies, nu jau rīkojot greznas kāzu fotosesijas.

 

No portāla Jauns.lv

 




0 Pievienot komentāru

Reklāmraksti: Ģimenes budžets

Kategorijas