Grūtie burti un kāpēc bērniem tos neizdodas izrunāt

Tikai pašā runas apgūšanas sākumā jaunvārdi un nepareizi izrunāti vārdiņi izklausās smieklīgi un mīļi mazuļa runas elementi. Bērnam augot, runai jākļūst skaidrākai un visi burti jāmācās izrunāt pareizi.
Lai runa attīstītos, ir jātrenē mele un jārunājas

FOTO: Shutterstock.com

Lai runa attīstītos, ir jātrenē mele un jārunājas

Sasniedzot apmēram pusotra gada vecumu, skaņu izruna parasti ir neskaidra. Burtus var izlaist vai aizstāt. Apmēram 5 gadu vecumā bērna runai būtu jābūt skaidrai un pareizai. Skaņu izrunas traucējumi būtu jānovērš jau pirmsskolas vecumā, lai, uzsākot skolas gaitas, nerastos problēmas ar lasīšanas un rakstīšanas procesiem. 


Grūtie burti

Logopēde Vita Skramane stāsta, ka daļai bērnu visu skaņu pareiza saklausīšana un izrunāšana nesagādā nekādas problēmas, bet ir bērni, kuriem atsevišķu skaņu izruna tik viegli nevedas. 

  • Trīs gadu vecumā  grūtības bērniem sagādā skaņu R, L, Ļ, S, Z, Š, Ž, C, DZ,  un DŽ pareiza artikulācija.
  • Nedaudz vecākiem bērniem visbiežāk ir sastopama skaņu S, Š, Z, Ž, C, DZ, DŽ un R nepareiza izruna. Bērns šīs skaņas vai nu neizrunā vispār vai izrunā nepareizi, neskaidri vai aizstāj ar citu skaņu.
  • Apmēram četru gadu vecumā šīm skaņām vajadzētu būt apgūtām. Izņēmums ir R un L, kas vēl nav pilnībā apgūtas.
  • R burtu vajadzētu iemācīties apgūt līdz 5-7 gadu vecumam.
  • Pēc 6 gadu vecuma vārdi tiek izrunāti pareizi un veidoti paplašināti teikumi, grūtības var sagādāt sveši vārdi, piemēram, dirižablis u.c. Kopumā bērns jau ir apguvis visas dzimtās valodas skaņas un pareizi tās lieto.

 


Neizrunājamās līdzskaņu un patskaņu kombinācijas 

Līdzskanis ir skaņa, kuru izrunājot runas orgāni ieņem noteiktu stāvokli, un gaisa plūsma mutes dobumā sastop šķērsli, turpretī, izrunājot patskani, šāda šķēršļa nav.  
Skaņu L bērni bieži prot izrunāt, piemēram, vārdos, kur L seko aiz līdzskaņa („kliedz”; „klusē”), bet neizrunā vai aizvieto vārdos, kur L seko aiz patskaņa („kalns”; „Aldis”; „Uldis”). 

 

Principā bērns var neizrunāt jebkuru no skaņām, bet biežāk ar R burtu problēma ir tāpēc, ka mēle nāk starp zobiem brīžos, kad tas nav nepieciešams, vai arī skaņa R tiek izrunāta ar balss saišu palīdzību. Tautā saka - "franču R".
Tomēr, ja bērnam ir sadzirdama arī citu skaņu iztrūkšana vai aizvietošana runā, vajadzētu pārbaudīties pie logopēda.


Fonemātiskās uztveres traucējumi

Fonemātiskā dzirde ir spēja vārdā atšķirt atsevišķas skaņas. Fonemātiskā dzirde un prasme noteikt šo atsevišķo skaņu secību vārdā ir lasīšanas un rakstīšanas pamatā. 
Fonemātiskā dzirde smadzeņu struktūrās veidojas no dzimšanas brīža līdz apmēram 10 gadu vecumam. Ja izrunas problēmas būs mutes, mēles, lūpu nepiemērotības dēļ, to varēs trenēt, bet, ja defekts ir tieši dzirdes sistēmā, labāk to novērst laicīgi.

 

Piemēram, fonemātiskās dzirdes traucējumu dēļ bērns var nedzirdēt atšķirību starp tādiem burtiem kā divskanis O un patskanis U. Bieži pat skolas vecuma bērniem ir grūti pamanāma skaņu jaukšana: Ķ jauc ar Č (piemēram, izrunā nevis „ķiploks”, bet „čiploks”, nevis „ķemme”, bet „čemme”), un šīs skaņas parasti vecāki paši nepamana. Vairumā gadījumu tas norāda, ka bērns jauc balsīgās un nebalsīgās skaņas, kuras ir līdzīgas pēc skanējuma.

 

Reklāma
Reklāma

Ja izrunas problēmas būs mutes, mēles, lūpu nepiemērotības dēļ, to varēs trenēt, bet, ja defekts ir tieši dzirdes sistēmā, labāk to novērst laicīgi.

 

Šiem bērniem ir jāapmeklē logopēda nodarbības un jāmācās atšķirt šīs skaņas. Jāsaprot arī tas, vai bērns spēj izrunāt šīs skaņas. Atšķirība starp balsīgo un nebalsīgo līdzskaņu izrunu ir balss saišu vibrācijā. Ja ir problēmas ar izrunu, visticamāk, radīsies problēmas arī ar rakstīšanu. Ja bērns izrunā kādu skaņu neprecīzi, viņš arī dzird to nepareizi un arī uzraksta nepareizi. Uzsākot skolas gaitas, viens no visbiežākajiem rakstības traucējumiem ir garo un īso patskaņu nesaklausīšana.
Šo nepilnību novēršanai vēlama speciālista palīdzība, bet būs jādarbojas arī mājās.  


Kā palīdzēt bērnam

Skaņu izrunas traucējumu cēloņi var būt ļoti daudz un dažādi - sakodiena problēmas, saīsināta zemmēles saitīte, zobu defekti, lūpu īpatnības. Lai uzsāktu skaidri runāt, nozīme ir trenētiem mutes un mēles muskuļiem. Tos trenēt palīdz košļāšana, rupjas barības ēšana. Tieši pareizi trenēta mutes un mēles muskulatūra ir viens no iemesliem, kāpēc bērnam nevajadzētu ilgstoši piedāvāt tikai blenderī pagatavotu pārtiku, maigas putriņas un šķidras zupas. 

Ir arī speciālas masāžas, kas sagatavo runas aparātu grūtāko burtu izrunai. 

Nespied bērnu izrunāt kādu konkrētu burtu. Viņš runā tā, kā tobrīd spēj un dzird. 
Izrunā vārdus skaidri, izvairoties no pārlieku daudz pamazināmajām formām.

Vēl bērnam vari palīdzēt, ļaujot runāt, tā pašam attīstot ne tikai savu runu, bet arī spēju sakopot domas un tās izteikt. Efektīvs palīgs ir rotaļas, kurās bērns var stāstīt, kādu rotaļu scenāriju ieplānojis, un pats būt spēļu gaitas noteicējs un vadītājs, stāstot Tev, kas un kā rotaļā būs jādara.


Bērniem patiks un arī pieaugušajiem būs jautri izmēģināt dažus runas vingrinājumus

• Biedrs briedis bedrē brikšķināja.

• Šis žagaru saišķis ir mans žagaru saišķis.

• Kārlis Klārai krelles deva. Klāra Kārlim klarneti. Klāra glazē Klāras krelles. Klāras krelles Klāras kārbā.

• Klibi, bikli kraukļi klintīs glūn.