Pieci dzimumu stereotipi audzināšanā, kas meitenēm un zēniem nodara ļaunu

Audzināšanas nostādnes visā pasaulē arvien vairāk aicina vienlīdz jūtīgi un saprotoši audzināt gan zēnus, gan meitenes. Tomēr iesīkstējušie uzskati, ka zēniem vienmēr jābūt drosmīgiem, bet meitenēm skaistām un kārtīgām, it kā šīs īpašības iespējamas tikai konkrētajam dzimumam, joprojām ir ļoti dzīvīgas un arī vienlaikus bērna personību un nākotnes iespējas ietekmējošas.
Ir veikti daudz un dažādi pētījumi par to, kādi aizspriedumi joprojām tiek izmantoti zēnu un meiteņu audzināšanā, un kā tas iespaido abu dzimumu profesijas izvēli, pašapziņu un dzīvi kopumā.

FOTO: Shutterstock.com

Ir veikti daudz un dažādi pētījumi par to, kādi aizspriedumi joprojām tiek izmantoti zēnu un meiteņu audzināšanā, un kā tas iespaido abu dzimumu profesijas izvēli, pašapziņu un dzīvi kopumā.

Sašutumu izraisīja kāda mīlīga bildītes Twitter.com kontā, kurā spoži atklājas stereotips, ko pienākas darīt zēniem, un ko – meitenēm. Zēni būs dakteri, bet mazās meitenes nākotnē māsiņas, kas dakteriem palīdzēs. 

Bet par ārstu taču var kļūt arī meitene, un, kas vēl būtiskāk – lielisks medbrālis nākotnē var būt jauns vīrietis!


Vecāki nemudina meitenes apgūt precīzās un eksaktās zinības

Nav noslēpums, ka sabiedrībā joprojām ir dziļi iesakņojušās konkrētas profesijas, kas “piestāv” zēniem un kas meitenēm. Lielbritānijas Inženierzinātņu un tehnoloģiju institūts izpētījis praksē jau acīmredzamo – vecāki nemudina meitenes pievērsties profesijām, kas saistītas matemātiku, tehniskajām zinātnēm un zinātnes jomu kopumā. Sieviešu vietu joprojām lielākā daļa sabiedrības redz izglītības jomā. Vēsturiskie fakti gan liecina, ka sievietes ar matemātikas un eksaktajām jomām lieliski tiek galā.  Pirms tika izgudroti jaudīgi datori, kas spēj skaitļot milzīgus datu apjomus, ar šiem aprēķiniem visbiežāk nodarbojās tieši sievietes. 

 

Ar zēniem mazāk sarunājas

Noskaidrots, ka mammas ar savām mazajām zīdaiņu meitenēm sarunājas daudz vairāk un atļaujas paust daudz plašāku emociju spektru nekā ar zīdainīšiem – dēliem.  Mazie puikas alkst tādu pašu komunikāciju, jo atgriezeniskā reakcija no maziem zēniem uz mammas sarunām un smaidiem ir tikpat aktīva kā to dara mazās meitenes. 
Emocionālu nokrāsu pilnai komunikācijai ir milzīga nozīme valodas attīstībā un cilvēka emocionālā un intelektuālā koeficienta attīstībā. IQ gan ir iedzimts, bet vai nu attīstāms vai arī nē, ja to “netrenē”.  Zēni šajā ziņā paliek apdalīti. 

 

Reklāma
Reklāma

Vecāki nenovērtē meiteņu prasmes un spējas pietiekami

Kādā eksperimentā vecākus lūdza novērtēt savu bērnu motorikas spējas – prasmi rāpot, skriet, rāpties. Eksperimentā piedalījās 11 mēnešus veci bērni un viņu mammas, kurām pirms pārbaudes bija jāizsaka savas prognozes par dēlu un meitu prasmēm. 
Meiteņu mammas savu meitiņu prasmes novērtēja zemāk nekā dēlu mammas. Testa laikā gan pierādījās, ka gan zēni, gan meitenes ir vienādi spējīgi pārvarēt šķēršļu joslu. 

 

Stereotipi, ko zēniem iemāca no bērna kājas

Ir novērots, ka izteikta dzimumu nodalīšana attiecībā uz dažādām nodarbēm un aktivitātēm ir novērojama bērnudārzos. Tas skar gan lomu spēles – zēniem mašīnas, meitenēm rotaļas ar virtuves piederumiem, gan aktivitātēs pastaigu laikā, mudinot zēnus rāpties un skriet, bet meitenes rāmi rotaļāties smilšu kastē, gan arī attiecībā uz ārējo izskatu un pašizpausmes veidiem.  Meitenēm saka, ka viņām ir jābūt skaistām, draudzīgām, piekāpīgākām. Vienlaikus novērots, ka zēni reti iesaistās rotaļās, kas ataino ģimenes spēlēšanos un rotaļas ar lellēm.  


Zēniem mazāk attīsta empātiju

Lasīšana priekšā un izlasītā apspriešana ir lielisks veids, kā runāt par sajūtām, emocijām un pieredzi, veicināt empātiju, spēju just līdzi un iejusties cita cilvēka ādā. Tomēr dažādi pētījumi, kas veiksi ASV, atklāj, ka vecāki salīdzinoši mazāk lasa priekšā puikām. Vairāk lasīšana priekšā tiek meitenēm. Tas ietekmē  prasmi lasīt, izteikties, uztvert tekstu un nākotnē iegūt labāku izglītību un kopumā labāku sociālo statusu sabiedrībā. 

Saistītie raksti