Sākam piebarot mazuli: no putriņas līdz gabaliņiem

 08. novembris 2012 13:10 Raksts

Laiks, kad mazais cilvēks sāk ēst pieaugušo ēdienu, ir ļoti nozīmīgs bērna attīstībā. Un šajā laikā vecākiem rodas neskaitāmi jautājumi - ko dot, cik daudz, kad sākt dot ēdienu kumosiņos. 



Foto: Shutterstock.com


6 - 7 mēneši

Pie lielu cilvēku ēdiena mazuli sāk radināt ne ātrāk par 6 - 7 mēnešu vecumu. Šajā laikā ēdiens jāsamaļ vai jāsamīca līdz biezpiena konsistencei un jāpievieno kāds šķidrums vai jogurts. Dod mazulim arī rokās satveramu ēdienu, lai viņš varētu ēst pats, piemēram, svaigu dārzeņu nūjiņas vai nelielus nomizotu augļu gabaliņus. 

Augļu un dārzeņu sagatavošana:

   * rūpīgi nomizo

   * izgriez sēklas un šķiedras

   * pagatavo biezeni

Gaļas un zivju pagatavošana:

   * nogriez treknumu un ādu

   * grillē vai sautē

   * izņem kaulus vai asakas

   * samal smalkāk

Citi vērtīgi produkti. Kviešu pārslas, pastinaki, tomāti (tos vispirms nomizo, tad izberz caur sietu), saldā kukurūza, žāvētas aprikozes, cieti vārīts olas dzeltenums.

Nebūtu jālieto. Cepumi, kūkas saldējums, mīklas izstrādājumi, citrusaugļi un ogas, zemesriekstu sviests, piena produkti.

 

8 - 9 mēneši

Sāc dot mazulim ēdienu, kas ir jākošļā. Produktus var sagriezt, nevis sastampāt. Rosini mazuli ēst pašam, bet neatstāj mazuli vienu, jo bērns var aizrīties. 

Augļu un dārzeņu sagatavošana:

   * rūpīgi nomizo

   * izgriez sēklas un šķiedras

   * svaigos augļus un dārzeņus sagriez stienīšos, šķēlītes vai sarīvē

   * vārītus dārzeņus smakli sagriez vai sastampā tā, lai atstātu daudz gabaliņu, ko mazulim košļāt

Gaļas un zivju pagatavošana:

   * nogriez treknumu un ādu.

   * grilē, sautē vai izvāri

   * rupji samal

Citi vērtīgi produkti. Grauzdiņi, liesa vārīta liellopu vai teļa gaļa, mājās gatavots ēdiens, piemēram, lazanja, zupa vai sacepums (bez sāls).

 

10 - 12 mēneši

Šajā vecumā bērns ēd gandrīz visu to pašu, ko pārējie ģimenes locekļi, tikai ēdiens jāsagriež mazos gabaliņos. Joprojām jācenšas nelietot sāli.

Augļu un dārzeņu sagatavošana:

   * rūpīgi nomizo

   * izgriez sēklas un šķiedras.

   * ja termiski apstrādā, tad vislabāk tvaicēt

Gaļas un zivju pagatavošana:

   * nogries treknumu un ādu

   * grilē, sautē vai vāri

   * sagriez mazos gabaliņos

Citi vērtīgi produkti. Cūkgaļa (labi izvārīta vai izsautēta), zaļie dārzeņi ar spēcīgāk izteiktu garšu, piemēram, kāposti, zaļie pipari, nomizoti tomāti.

Nebūtu jālieto. Asi, trekni un sālīti ēdieni, saldumi, augļu biezsulas, govs piens, mīkstie, nepastarizērtie sieri, medus, svaigas zemenes, mellenas un dzērvenes.

 

Ko vēl der zināt?

   * Ēdienam jābūt viegli sagremojamam. Nav nekas briesmīgs, ja, bērnam paaugoties, reizi pa reizei ieraugi autiņos nesagremota ēdiena gabaliņus. Taču, ja tie parādās regulāri, atkal pāris nedēļu dod bērnam kārtīgi samīcītu ēdienu. Lai ēdienu būtu vieglāk norīt, tam jābūt mitram. Atšķaidi biezeņus ar vārītu ūdeni, krūts pienu vai nesālīto ūdeni, kurā dārzeņi tika vārīti. Der arī augļu sula vai jogurts.

   * Iespējami mazāk lieto pārtikā subproduktus, kā nieres un aknas, jo tieši tur uzkrājas visvairāk kaitīgo vielu.

   * Arī meža un pļavas sēnes uzkrāj kaitīgās vielas.

   * Lieto pārtikā vietējos un sezonas augļus un dārzeņus, jo to audzēšanā mazāk izmantoti dažādi ķīmiskie aizsarglīdzekļi.

   * Pirms lietošanas rūpīgi mazgā augļus un dārzeņus, salātiem un kāpostiem noņem ārējās lapas.

   * No gaļas un konditorejas izstrādājumiem visus pārcepušos un apdegušos gabalus! Tie satur visvairāk kancorigēno vielu.

   * Ja produktu klāj pelējums, izmet visu, nevis nogriez bojāto vietu.

   * Iegādājoties saldētos produktus, rūpējies, lai produkti nebūtu vairākas reizes atlaidināti.

   * Ēdienu pagatavošanā izmanto plastmasas vai keramikas sadales dēlīšus, jo koka dēlīšus nevar pietiekami labi nomazgāt.

   * Nekādā gadījumā līdz pat skolas vecumam nedod bērnam zemestiekstus. Bērns var ne tikai aizrīties, bet arī viegli ieelpot rieksta drumslas - zemesriekstos esošā eļļa var izraisīt bīstamu plaušu kairinājumu.

 

Raksta tapšanā izmantotā literatūra: "Bērnu drošība. Mājās un ceļā: atpazīt un mērķtiecīgi izvairīties no briesmām". R.: Jumava.

E. Feinvika "Māte un bērns. Ilustrētā enciklopēdija". R.: Zvaigzne ABC.

 

 




0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas