Sīkā motorika – valodas, koordinācijas un prāta attīstībai. FOTO

 19. decembris 2018 14:00 Līga Brūvere, mammamuntetiem.lv Raksts  skatījumi: 653

Plaukstas sīkā motorika, kas nepieciešama, lai veiktu smalkas, precīzas darbības, izmantojot pirkstus, bērnam sāk attīstīties jau zīdaiņa vecumā un beidz pilnveidoties ap deviņu gadu vecumu. Ja pieaugušajam darbības ar pirkstiem pārsvarā notiek automātiski, bērnam tas ir apgūstams process, kā laikā jāiemācās koordinēt trīs organisma sistēmas – nervu sistēmu, muskuļus un arī skeletu.



Foto: Artūrs Martinovs


Sīkās motorikas attīstīšana ir nozīmīgs posms bērna intelektuālās izaugsmes procesā. Konsultē sertificēta fizioterapeite, "Gudro Sievu skolas” nodarbību vadītāja Sandra Maļinovska. Paldies mazajai modelei Agatei Simanovičai.


Drīz pēc piedzimšanas bērns iemācās paņemt rokās lielākus un mazākus priekšmetus, pārlikt mantiņu no vienas rokas otrā. Apmēram deviņu mēnešu vecumā mazulis apgūst tā saukto „pincetes tvērienu”, kas ir milzīgs lēciens attīstībā. Vēlāk jau bērns sāk veikt arī sarežģītākas darbības, piemēram, divu gadu vecumā viņš prot noturēt zīmuli, lai zīmētu, un karoti, lai pats ēstu. Mazuļiem tas nozīmē arī pašapkalpošanās prasmju apgūšanu, piemēram, prasmi aizpogāt jakas pogas, aizvilkt rāvējslēdzēju, bet skolas vecumā – arī aizsiet kurpju šņores, griezt ar šķērēm, ievērt adatā diegu. Milzīga loma sīkai motorikai ir bērna valodas attīstībā, jo smadzenēs centri, kas atbild par pirkstu veiklību un valodas spējām, atrodas viens otram līdzās. 

Jomas, kuras ietekmē sīkā motorika, ir arī redze, koordinācija, atmiņa, spēja koncentrēties, reakcijas ātrums. Pirmsskolas vecumā, izvērtējot bērna gatavību apmeklēt skolu, noteikti tiek vērtēta arī motorikas attīstība, kas ietekmē spēju loģiski spriest atbilstoši savam vecumam, rakstītprasmes gatavību, iztēli, valodu. 

Ir dažādi veidi, kā palīdzēt attīstīt sīko motoriku. Montesori metodika mudina bērnu iesaistīt sīkos mājas darbiņos. Ir rotaļas, kas uz ilgāku laiku saistīs bērna uzmanību, vienlaikus arī veicinot pirkstu veiklību. 
 

Idejas, ko varat darīt mājās, lai attīstītu sīko motoriku
 

  • Izveido sensoro kastīti vai grozu – trauku, kas piepildīts ar dažādiem dabas materiāliem, piemēram, riekstiem, čiekuriem, maziem kociņiem, gliemežvākiem, sīkiem akmentiņiem. Traukā esošos priekšmetus var ne tikai aptaustīt (un aizvērtām acīm mēģināt atpazīt), bet no sīkākajiem arī veidot dabas glezniņas. 
  • Ieber lielāka izmēra putraimus vai pupas dziļā bļodā un iemaisi tajās sīkas rotaļlietas, kuras no trauka ir jāizlasa ārā. 
  • Plastilīnā vai veidošanas masā var sastiprināt pogas, makaronus vai zirņus, veidojot mazas glezniņas vai pat burtus. 
  • Var kārtot un šķirot pēc krāsām kokteiļa salmiņus vai krāsainus makaronus. 
  • Attīstoši ir atsiet bantes un mezglus no dažāda raupjuma šņorēm. 

 

 

 


Plaukstu masāža 
Pieaugušais ar savu pirkstu masē bērna plaukstu. Tas mazajam ir ne tikai patīkami, bet arī ļoti labi veicina plaukstas sīko motoriku un atslābina muskuļus. Var skaitīt līdzi pantiņu „Vāru, vāru putriņu”:

„Vāru, vāru putriņu (maisa ar rādītājpirkstu plaukstā),
Pieci milti katliņā (pieskaras pie katra pirkstgala ar rādītāju).
Šim došu, tam došu, šim došu, tam došu (pēc kārtas saliec katru pirkstu, sākot ar mazo pirkstu);
Lielais rakaris palika tukšā (apļo īkšķi).
Tas aizskrēja sūdzēties:
Mammu, mammu, man putra netika! (Ar pirkstiem skrien pa mazuļa roku uz augšu un pakutina viņu.)”


Papīra plēšana
Šis uzdevums izmantojams jau no septiņu mēnešu vecuma un līdz pat skolas vecumam. Iedod bērnam vairākas loksnes mīksta krāsainā papīra, ko atvase var plucināt, izjūtot tekstūru un materiāla biezumu. Lielāki bērni var velt papīra bumbiņas un uz papīra līmēt kolāžas. 


Lapaspušu šķirstīšana
Pēc viena gada vecuma – grāmatas lappušu šķirstīšana. Derēs košas un krāsainas bērnu grāmatas ar plānām, bet stingrām lapām. 

 


 

 


Latvijas vecāku organizācija Mammamuntetiem.lv izdod izglītojošu žurnālu "Mammām un Tētiem. Bērnudārznieks". Tā mērķis uzlabot vecāku zināšanas par bērna vecumposma īpatnībām no 1,5 līdz 6 gadu vecumam, bērnu audzināšanu un disciplinēšanu bez vardarbīgām metodēm un emocionālo audzināšanu, bērnam piemērotu uzturu un sporta aktivitātēm, kā arī veicināt bērnu traumu samazināšanos.

Lejuplādēt PDF formātā
Atvērt lasīšanai online



0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas