Rāpošanas rotaļas mazulim ar tēti

Mazais jau rāpo! Tas ne tikai pašam bērnam ir liels prieks un varens sasniegums, bet jaunas dzīves sākums arī vecākiem. Vairs nav situācijas – kur noliku, tur paņēmu – un pavisam noteikti šīs prasmes apgūšana paver jaunus veidus, kā vecāki var rotaļāties un pavadīt kopīgu laiku ar savu bērnu.
  • Gunita Krilova

    Gunita Krilova

    žurnāliste

  • Jekaterina Bovtramoviča

    Jekaterina Bovtramoviča

    Fizioterapeite

Svarīgi, lai rotaļas notiktu priecīgā atmosfērā.

FOTO:

Svarīgi, lai rotaļas notiktu priecīgā atmosfērā.

Attīstošas un mīļas rotaļas ar rāpošanas elementiem iesaka Rimi Bērniem kustību un stājas eksperte, sertificēta fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča, bet rotaļas demonstrē 11 mēnešus vecā Paula ar tēti Jāni.

 

Ar ko rāpošana ir īpaša?

Bērnam pārvietošanās ir veids, kā sasniegt mērķi, parasti – kādu rotaļlietu vai vecāku mantu, kas viņam ļoti interesē. Lai arī no bērna viedokļa nav tik svarīgi, kā viņš sasniedz savu mērķi (rāpojot, lienot vai veļoties), pareiza rāpošana mazulim ir ļoti svarīga prasme. Pareiza rāpošana (krusteniskā rāpošana – uz maiņām kāja un pretējā roka) sagatavo bērnu staigāšanai un ir svarīgs motorās attīstības posms. Tāpēc ir tik ļoti svarīgi, lai mazulis prastu stabili nostāties četrrāpus un apgūt rāpošanu. Fizioterapeite norāda, ka rāpošana ir prasme, ko mazajam vajag apgūt, pat ja viņš spēj labi un ātri pārvietoties lienot vai pievelkoties.

 

Kad mazulim vajadzētu rāpot?

Šobrīd vairs nepastāv tik strikti standarti, kas norāda, ka jau vienā noteiktā vecumā bērnam ir jārāpo. “Šobrīd pieļaujamais rāpošanas diapazons ir visai plašs un speciālisti uzskata, ka bērns var sākt rāpošanu 6-12 mēnešu vecumā. Tomēr tas nenozīmē, ka līdz, piemēram, 10, 12 mēnešu vecumam bērns ir mazkustīgs un tikai guļ. Nē! Veselam bērnam, ja viņš vēl arī nerāpo, 10, 12 mēnešu vecumā ir jāveļas, jāpārvietojas kādā citā veidā,” vecāku uzmanību uz bērna attīstību vērš J. Bovtramoviča.

 

Kādas rotaļas bērnam piedāvāt?

Rotaļas ir par prieku, norāda speciāliste. Tas ir arī kopā būšanas laiks, tomēr noteikti rotaļas arī attīsta bērnu kā fiziski, tā emocionāli. Lūk, ieteikumi, kā rāpus rotaļāties ar bērnu:

 

Bērna vecuma posms paredz, ka bērna galvenā motivācija rāpot un pārvietoties būs interese, visbiežāk par kādu lietu. Tāpēc, lai bērns kaut kur dotos, vēlams viņu ieinteresēt ar bērnam aktuālu mantu. Ja bērns sasniedz mērķi, viņu vajag paslavēt.

 

Lieliski, ja rāpošanas vide tiek iekārtota ar dažādām virsmām, šķēršļiem, kas bērnam jāpieveic. Tas stiprina bērna muskuļus un veicina fizisko attīstību
Paaugstinājumiem rotaļās, kurās ir vēlēšanās stimulēt rāpošanu, jābūt mēreni augstiem – pārāk augsti šķēršļi, piemēram, krēsli, augsti podesti, var veicināt bērna celšanos kājās. Tad jāizvērtē, vai nepieciešams šo prasmi – celties kājās – stimulēt. Piemēram, ja bērns nesen ir sācis rāpot, labāk, lai viņš kārtīgi apgūst rāpošanu un tikai vēlāk – celšanos kājās.

 

Šķēršļu josla

Reklāma
Reklāma

Sagatavojiet bērnam šķēršļu joslu, pa kuru rāpot – no podestiem, lielajiem klučiem, ne pārāk lieliem spilveniem. Atcerieties – šķēršļu joslai jābūt pēc iespējas ar dažādām virsmām, dažādos līmeņos, tai nav jābūt gludam un vienlīdz cietam celiņam. Tieši dažādie līmeņi un materiāli stiprinās gan bērna plecu joslu, gan rokas, gan iegurni. Pārvarot šķēršļus, bērns meklēs līdzsvaru un trenēs to.

 

Parasti, kad mājās tiek izveidota šķēršļu josla, bērns izrāda par to interesi. Lai bērns veiktu trasīti visās tās garumā, tētis var rādīt kādu mantiņu un aicināt bērnu veikt šķēršļu joslu. Kad tas izdevies – mazulis jāpaslavē!

 

Tunelis

Var izmantot gan veikalos nopērkamos tuneļus, gan gatavot tos paši – piemēram, ar segu apklāt krēslus vai pārklāt segu galdam. Vecāki šim jautājumam var pieiet radoši – nav nepieciešams uzreiz iegādāties tuneli. Iespējams, bērns sākumā baidīsies rāpot cauri tunelim, tad mazo var iedrošināt vai ieinteresēt rāpot tam cauri ar kādu mantu. Ja tunelis ir pietiekami liels, tētis var parādīt, kā caur to izrāpot.

Rāpošana cauri tunelim bērnā nostiprina drosmi, telpiskuma izjūtu. Parasti, kad bērns ir apjautis, ka, rāpojot caur tuneli, nekas slikts nenotiek, tas mazajam rāpotājam sagādā lielu prieku un lepnumu.

 

Līklocis

Izveidojiet no krēsliem eju, caur kuru var rāpot līklocī! Šāda rotaļa bērnam liks piedomāt pie tā, kā labāk pagriezt ķermeni, kā noturēt līdzsvaru, ja jāmaina virziens. Rāpošana caur krēsliem attīsta telpiskuma sajūtu, māca bērnam būt uzmanīgākam – pieceļoties vai apsēžoties zem krēsliem var sasisties. Tieši tētis var būt tas, kad māca bērnam šīs robežas un drošības pamatus. Ir labi, ja bērnam rāpošana nenotiek tikai pa virsmu bez šķēršļiem.

Ņemiet vērā, ka krēsli lielākam bērnam var raisīt interesi par celšanos kājās – viss, kur bērnam ir iespējams pieķerties, to var veicināt.

 

Rāpošanas ceļš

Kad bērnam ir apnikusi rāpošana pa gludu grīdu un arī šķēršļi jau ir iepazīti, sagatavojiet bērnam “ceļu”, pa kuru rāpot. Atdaliet ceļu vai nu ar sarullētu segu, vingrošanas nūjām vai citiem “ceļa stabiņiem”. Parādiet bērnam priekšā, kā esat iecerējuši, lai mazais rāpo, taču ņemiet vērā, ka bērns pats var izvēlēties savu veidu, kā šo ceļu šķērsot.

Mazā Paula piegāja šai rotaļai radoši un gāja pati pa savu ceļu, nevis pa to, kuru bija sagatavojis viņas tētis. Šeit arī redzams, ka bērnu var ieinteresēt dažnedažādas mantas un, ja tās ir ļoti interesantas, rāpošanas rotaļas laikā bērns var sākt spēlēties ar to, kas ir piesaistījis viņa uzmanību.

Saistītie raksti