Ar ko mēs esam pārāki par igauņiem?

Igaunijas mūzikas kritiķi snieguši augstu vērtējumu par Latvijas Nacionālās operas viesizrāžu kvalitāti.

Operas Jevgeņijs Oņegins publicitātes foto.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Operas "Jevgeņijs Oņegins" publicitātes foto.

Recenziju fragmenti
Untumainais muižnieks Jevgeņijs Oņegins apliecina operas mākslas lielumu, Andress Lāsiks un Ruta Alakila, 2011. gada 26. Janvāris (EPL):
...Mēs Tallinā bijām grandioza notikuma liecinieki. Lai gan cienījamā klasiķa Pētera Čaikovska operas nosaukumā ir vīrieša vārds, redzētajā iestudējumā pirmajā vietā ir sieviete. Mūsu operas publikai bija iespēja tikties ar valdzinošo soprānu Airu Rūrāni, kas Tatjanas lomā publiku apbūra. Rūrānes dziedātās muižnieku meitenes lomā ir gan kaislības, gan iekšēja pašcieņa. Pirmklasīgs lomas izpildījums...

...Tieši pateicoties ar Tatjanas tēlu saistītajiem tematiem sevi attaisno scenogrāfija. Uz skatuves redzama nevis aizkustinoši pastorāla muižas dzīves idille, bet romantiski iespaidīgi dabas video. Daba kopā ar mūziku latviešu Jevgeņijā Oņeginā stāsta par mīlestību kā lielu dabas dāvanu. Andreja Žagara iestudējums ar vērienīgiem vizuāliem tēliem un pirmklasīgu mūzikas interpretāciju reprezentē modernu operas teātri. ...

... Klasiķim Čaikovskim LNO klājas ļoti labi. Teātra solistu vokālā skola piemērota viņa mūzikas izpildīšanai, dziedātāju krievu valoda ir nevainojama.
Orķestra kopīgais skanējums bija lielisks, un pat no Estonias orķestra bedres publiku sasniedza latviešu stīgu instrumentu skolas sulīgais skanējums, tāpēc latviešu izpildījumā netrūka Čaikovska mūzikas saldo skumju.

Latvijas Operas kontrasti Estonia, Reins Veidemanns, 2011.gada 26.janvārī, (POSTIMEES):
...Tagad pavērās iespēja savām acīm skatīt pat Eiropā atzinību iekarojušo Latvijas Nacionālo operu šeit, pašu mājās, teātrī Estonia. ... Butterfly uzskata par pasaulē senāko joprojām apritē esošo iestudējumu, ņemot vērā, ka dekorāciju, kostīmu un iestudējuma pamatkoncepcija ņemta no 1925. gada. Tātad, tikai mazliet vairāk nekā desmit gadu pēc pirmizrādes La Scala. Mūsu izpratnē tajā laikā, kad Tammsāre rakstīja savu Zemi un mīlestību. Šķita, ka poļu soprāns Aleksandra Hačinska Čo-Čo-Sanas lomā parādīja sevi no vislabākās puses. Šīs operas slavenākā ārija Un bel dì izpelnījās vairākus bravo. “Butterfly dēļ braukt uz Rīgu nebūtu vērts,” tā vēlāk teica kāds skatītājs. Aplausi pēc izrādes bija vētraini.

... Toties Andreja Žagara nesen iestudētais Čaikovska Jevgeņijs Oņegins bija eksplozīvi spēcīgs. Puškina ģeniālās poēmas sižets ir pārcelts mūsdienās. Ļoti pārliecinoša Tatjanas lomā ir Aira Rūrāne. Domāju ne tikai viņas dažādos reģistros spēcīgo un žilbinošo soprānu, tikpat svarīga ir arī iemiesošanās tēlā. Skatītāju priekšā ir visa Tatjanas attīstība: no kautras iemīlējušās un izmisīgas mīlētājas līdz apzinīgai un pašcieņas pilnai precētai sievai. ...

... Nudien, latviešu Jevgeņija Oņegina brīnums ir tāds, ka skatītājs nevis seko operas gaitai, gaidīdams pazīstamas ārijas, bet izdzīvo uz skatuves notiekošo kā pats savu vai kāda tuvinieka drāmu. Katra kustība, katra detaļa ir precīzi savā vietā, bezmērķīgas maldīšanās nav pat ainās, kur tiek attēlots haoss. Neatliek nekas cits, kā saukt Bravo! un Paldies! Latvijas Nacionālajai operai, mudināt igauņus braukt uz Rīgu, lai iepazītu Tatjanas un Oņegina traģiskā mīlas stāsta skatuves versiju. Daudzas minūtes ilgušie aplausi Estoniā pēc Oņegina apliecināja, ka latvieši joprojām.

Brīnišķīgi dziedātāji un domāšanas svaigums, Tīu Levalde, 2011.gada 11.februāris, SIRP:
... Sastapšanās ar divām Latvijas Nacionālās operas izrādēm mūsu Estonia zālē atkal atgādināja, ka mums pavisam tuvu ir brīnišķīgi dziedātāji, mūziķi un svaigi, konceptuāli domāšanas modeļi. Latviešu jau arī ir krietni vairāk nekā igauņu, un tāpēc izvēle mākslas jomā krietni bagātāka. Taču, ja runājam par vokālo mākslu, kurā viņiem jau visai ilgus gadus valda vokālā skola ar iespaidīgi vienotu kredo, tad jāmin vēl viens būtisks faktors – temperaments, kas pievieno svarīgu pipariņu visam, kas notiek uz skatuves. ...

...Dziedātāji tiešām bija visādā ziņā labi, turklāt arī pašu sīkāko lomu izpildītāji! Gan melodiskajā, gan emocionālajā ziņā uzlādēti ir visi Butterfly ansambļi. Protams, operas izrādē nekas nenotiek bez orķestra un diriģenta – te valdīja harmonija, solopartiju gaumīga muzikalitāte. Šķiet, ka diriģents Mārtiņš Ozoliņš ļoti labi izjūt dziedātājus: viss notika kā uz vienas elpas, īpaši apbūra sinhronums ar Hačinskas fermātām un filētajām izskaņām.

...Čaikovska Jevgeņijs Oņegins piedāvāja ļoti aizraujošus mirkļus, raisīdams dažādas emocijas un domas. Režisors Andrejs Žagars daudzus gadus bijis aktieris, un tas viņam devis lielas priekšrocības lomu “atmūķēšanā”. Viņš ir iestudējis veselu virkni operu gan uz savas, gan ārvalstu skatuvēm. Asprātīgas bija atsauces uz Puškina teksta niansēm.

... Dziedoņu sastāvs bija visādā ziņā cienījams. Tatjanas Larinas lomas izpildītāja Aira Rūrāne ir kārtējais Rīgas Operas dārgakmens. Viņai ir interesanta, sulīga balss ar lielu enerģiju. Šķiet, ka viņas dramatismam nav robežu. Varbūt pēdējā cēlienā es būtu gaidījusi vairāk nobriedušai sievietei atbilstošas pašcieņas, taču vokālā interpretācija man patika visos aspektos. Oņegina lomā bija jau Butterfly iepazītais Jānis Apeinis. Viņa Oņegins bija rezignēts, īsts Bairona Čailds Harolds. Man ļoti patika Apeiņa skaņas kultūra, frāzējums un kaisle beigu cēlienā, kad liriskais baritons klausītājam piedāvāja visu krāsu paleti, kāda viņam piemīt. Šķelmīga bija kādas teātra apmeklētājas replika – sievietes visos laikmetos iemīlējušās nepareizajos vīriešos! Ļenski ļoti simpātiski izdziedāja un notēloja Viesturs Jansons – skumjš vientuļnieks, liriķis bez salkani salda tenora skanējuma!

... Iestudējums rosina uz diskusiju, taču ir ārkārtīgi interesants!


LNO un Igaunijas Nacionālās operas viesizrādes notiks 2011.gada janvārī. Apmaiņas viesizrāžu ietvaros igauņi Latvijas publikai rādīja divas operasMīla uz trim apelsīniem un Cosi fan tutteun divus baletus Silfīda un Trīs musketieri, savukārt LNO Tallinā viesojās ar baletiem Žizele un Sapnis vasaras naktī un operām Jevgeņijs Oņegins un Madame Butterfly.

 

Ieskaties: www.opera.lv


Reklāma
Reklāma