Jaunajā mācību gadā pieaugs finansējums atbalsta personālam izglītības iestādēs

Uzsākot pakāpenisku jaunā pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa "Programma skolā" īstenošanu vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās, no 2025. gada 1. septembra tiks nodrošināts papildu finansējums atbalsta personāla darba samaksai. To paredz šodien, 22. jūlijā, valdībā apstiprinātie noteikumu grozījumi. 
Balstoties uz 2024./2025. mācību gada datiem, visām pašvaldībām sagaidāms kopējais mērķdotācijas pieaugums.

FOTO: Shutterstock.com

Balstoties uz 2024./2025. mācību gada datiem, visām pašvaldībām sagaidāms kopējais mērķdotācijas pieaugums.

Jaunais modelis “Programma skolā” paredz pāreju uz efektīvākiem un taisnīgākiem valsts finansējuma aprēķina un sadalījuma principiem. Sākot ar 2025./2026. mācību gadu, modeļa metodoloģija tiks piemērota atbalsta personāla finansējuma aprēķinam – pašvaldībām šim mērķim tiks piešķirts papildu finansējums, kas kopā ar jau šobrīd esošo finansējumu atbalsta personālam veidos 70 % no modelī plānotā finansējuma apjoma atbalsta personāla darba samaksai.  

 

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotie noteikumu grozījumi paredz, ka no jaunā mācību gada vismaz 9 % no kopējās mērķdotācijas būs jānovirza atbalsta personālam. Balstoties uz 2024./2025. mācību gada datiem, visām pašvaldībām sagaidāms kopējais mērķdotācijas pieaugums.  

 

“Šodien speram būtisku soli pretim efektīvākai vispārējās izglītības finansēšanai un pārvaldībai, nodrošinot līdzvērtīgas iespējas ikvienam bērnam saņemt mācību procesā nepieciešamo atbalstu. Pirmais solis “Programma skolā” ieviešanā paredz plašāku atbalstu skolēniem, reālajām vajadzībām atbilstošu finansējumu, kā arī lielāku elastību pašvaldībām, tādējādi nodrošinot kvalitatīvu un mūsdienu vajadzībām atbilstošu izglītības piedāvājumu,” uzver izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde. 

 

Ministrija uzsver, ka pārejas periodā (2025./2026. mācību gadā) netiek mainīts finansējuma piešķiršanas un sadales princips – tāpat kā līdz šim, finansējums tiks piešķirts pašvaldībām, kuras tālāk to sadalīs izglītības iestādēm.  

Reklāma
Reklāma

 

Nemainīsies arī finansējuma izlietojuma princips, saglabājot noteiktu ierobežojumu minimālajam mērķdotācijas izlietojumam atbalsta personālam un maksimālajam administrācijas atalgojumam. 

 

Pedagogu darba samaksas finansēšanas modelis “Programma skolā” ir viens no IZM piedāvātajiem risinājumiem efektīvai vispārējās izglītības pārvaldībai, kas nepieciešama, lai nodrošinātu izglītības kvalitāti un līdzvērtīgas iespējas izglītības programmu apguvei neatkarīgi no izglītības iestādes atrašanās vietas, kā arī uzlabotu cilvēkkapitāla un finanšu resursu pārvaldību. 

 

Respektējot sabiedriskajā apspriešanā izteiktos sociālo un sadarbības partneru, un izglītības iestāžu dibinātāju viedokļus, IZM virzīs modeļa “Programma skolā” finansēšanas priekšlikumu Likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” paketē, plānojot jauno finansēšanas modeli pilnā apjomā ieviest no 2026. gada 1. septembra. 

Saistītie raksti