5 izplatītākās uztura kļūdas, kuras traucē notievēt

Tie, kam nākas skaitīt apēsto kaloriju daudzumu, lai saglabātu slaidas figūras aprises, zina, cik viegli viss apēstais var pārtapt liekajā svarā, un cik grūti ir atbrīvoties no tā. Taču gadās – un nemaz ne tik reti –, ka šis grūtums rodas mūsu pašu kļūdu dēļ.

FOTO: Shutterstock.com

Svarīgi atcerēties, ka arī veselīgo produktu kategorijā ierindojamie produkti mēdz būt kalorijām bagāti.

Kļūda nr. 1 – pārāk liela porcija!

Nereti tiek uzskatīts, ka tad, ja produkts ir vērtīgs, to var ēst neierobežotā daudzumā. Tā ir liela kļūda. Pat tādi produkti kā, piemēram, putraimi, pilngraudu makaroni vai augļi, ēsti pārāk daudz, neļaus atbrīvoties no liekajiem kilogramiem. 
Kā rīkoties?

  • Iegādājies virtuves svarus un visus produktus pirms lietošanas uzturā nosver.
  • Aplikācijā vai pierakstu blociņā veic atzīmes par apēsto kaloriju daudzumu, lai nepārsniegtu savu dienas normu.
  • Atceries, ka uz iepakojumiem norādītais kaloriju daudzums atbilst 100 gramiem neapstrādāta produkta (necepta, nevārīta utt.).

Pirms pagatavošanas produkta svars var ievērojami atšķirties no tā, kāds tas ir pēc termiskas apstrādes. Tāpēc produkts vienmēr jānosver pirms gatavošanas.

 

Kļūda nr. 2 – netiek ņemtas vērā kalorijas, ko satur aizdars 

Daudzi mēdz uzskatīt, ka ēdienam mazliet pievienota mērcīte tikai maķenīt palielinās maltītes kopējo kaloriju daudzumu. Patiesībā jau gatavās mērces ir pat ļoti treknas un kalorijām bagātas: 100 grami produkta satur ap 30 gramiem tauku (vismaz!) un vairāk nekā 300 kilokaloriju. 

Pievienojot ēdienam tikai 30 gramus mērces, tiek apēstas 90 kalorijas, no kurām liela daļa ir piesātinātie jeb sliktie tauki. 
Kā rīkoties?

  • Pirkto gatavo mērču vietā lieto dabīgas garšvielas.
  • Ja tomēr nespēj atteikties no mērcēm, tad kečupa vietā izvēlies tomātu pastu, bet majonēzi aizvieto ar mērci, kas pagatavota no bezpiedevu jogurta un sinepēm.

 

Kļūda nr. 3 – priekšroka tiek dota liesākiem, beztauku produktiem

Liesie piena un skābpiena produkti ne tikai nepalīdz notievēt, bet arī veicina apēst vairāk kaloriju. Nesen “Food & Brand Lab” paziņoja pētījuma rezultātus, kas apliecina – ja uz produkta iepakojuma norādīti 0% tauku, tad patērētājam ir tendence apēst šo produktu krietni lielākā daudzumā, uzņemot vidēji par 84 kilokalorijām vairāk nekā tad, ja uzturā tiek lietots tāds pats produkts ar normālu tauku saturu. Turklāt arī sāta sajūta zūd ātrāk, ēdot beztauku produktus, un rezultātā tiek ēsts biežāk. 

Kā rīkoties?

Reklāma
Reklāma
  • Lieto uzturā vidēji treknus piena produktus.
  • Veic ne tikai apēsto kaloriju uzskaiti, bet piefiksē arī, cik daudz apēd olbaltumvielas un ogļhidrātus.
  • Uzmanīgi lasi etiķetes: mēdz gadīties, ka beztauku produktiem ir pievienots cukurs garšas uzlabošanai, bet tas savukārt jau krietni palielina produkta kaloritāti.

 

Kļūda nr. 4 – priekšroka tiek dota ceptiem ēdieniem

Augu eļļa, kas tiek izmantota cepšanai, ievērojami palielina kaloriju daudzumu maltītei. 
Kā rīkoties?

  • Pagatavo maltīti cepeškrāsnī vai tvaika katlā.
  • Iegādājies pannu ar pretpiedeguma pārklājumu, kas ļauj cept ēdienu bez taukvielām.
  • Ja tomēr lieto eļļu cepšanai, tad nelej to no pudeles uzreiz pannā, bet izmanto otiņu trauka ieziešanai ar eļļu.

 

Kļūda nr. 5 – pārāk daudz tiek ēsti veselīgie našķi

Parasti tiek ieteikts konfektes, cepumus un citus našķus aizvietot ar veselīgām uzkodām – riekstiem, žāvētiem augļiem u.tml. Jā, tie visi tiešām satur daudz vērtīgu vielu, taču arī kaloriju ir gana daudz šajos našķos. Piemēram, 30 gramos valriekstu ir 196 kalorijas, bet tikpat daudz dateļu satur 80 kalorijas. 

Kā rīkoties?

  • Uzkodu trauku neatstāj redzamā, viegli pieejamā vietā.
  • Pirms uzkodu baudīšanas katru no tām nosver un pieraksti kalorijas, kuras apēdīsi.

 

Avots: parents.ru

Saistītie raksti