Kā sievietēm vecumā pēc 40 nekļūt par apalītēm

Vai tu esi ievērojusi, ka brīdī, kad pārleci 40 gadu atzīmei, tavs viduklis sāka kļūt pilnīgāks, uzkrājot liekos kilogramus? Un nu tu redzi, ka tos vairs nav tik viegli zaudēt? Kā tu vari būt viena no tām pusmūža sievietēm, kuras nepieņemas svarā, stāsta dr. Inese Millere.

FOTO: Shutterstock.com

Lai tu būtu slaida un pievilcīga arī vecumā pēc 40, tev ir pakāpeniski, bet aktīvi jāveic izmaiņas savā domāšanas veidā, dzīvesveidā un ēšanas paradumos.

 

Ja tu man saki – Inese, es nesaprotu, kas ar mani notiek, es tev saku  – tu neesi viena. Tā nenotiek tikai ar tevi: neskaitāmas sievietes piedzīvo svara pieaugumu vecumā pēc 40, un liekie kilogrami uzkrājas noteiktā vietā - priekšā un centrāli -  tieši uz mūsu vēdera.  

 

Vecums pēc 40 - tas nozīmē premenopauzi un menopauzi, un tas nozīmē pārmaiņas. 

 

Garastāvoklis, libido, ķermeņa kompozīcija, āda, reproduktīvā sistēma - viss ir pārejas periodā. Viss mainās, lai sagatavotu tevi nākamajiem brīnišķīgiem 40 tavas dzīves gadiem.

 

40-gadīgas sievietes ķermenis un organisms ir citādāks, nekā tas bija pirms desmit gadiem. Un ja svara zaudēšana pirms 40 gadu vecuma lielā mērā ir par izskatu, tad pēc 40 jautājums pirmkārt ir par tavu veselību. 

 

Izskatam, protams, arī ir liela nozīme – jo tad, kad mēs sev patīkam, ceļas mūsu pašapziņa, mēs jūtamies par sevi pārliecinātākas, iekārojamākas. Laimīgākas. Tomēr pusmūžā galvenais uzsvars ir optimāla veselība,viss cits pieliksies pats!

 

Kāpēc sievietes pusmūžā pieņemas svarā?

* Tajā ir vainojami hormoni, palēnināts metabolisms, muskuļu masas samazināšanās un stress, kas noved pie pašdestruktīvas uzvedības - neveselīga dzīvesveida izvēlēm.    

 

* Hormonālās pārmaiņas. Hormonālās pārmaiņas neskar tikai estrogēnu, bet arī citus hormonus, tajā skaitā, stresa hormonus. Un šīs pārmaiņas izmaina to, kur mēs uzkrājam taukus, liekot taukiem tranzitēt un uzkrāties uz vēdera. 

 

* Jaunībā sievietēm ir raksturīgas gurnu jeb ķermeņa apakšdaļas aptaukošanās tips, kur taukaudi prevalē pārsvarā gūžu un gurnu apvidū, un pēc formas figūra atgādina bumbieri. Tad pēc 40 tauki sāk uz krāties uz vēdera - figūra atgādina ābolu. 

 

* Runājot par hormonālām izmaiņām ir vēl viens vainīgais – leptīns – hormons, kurš regulē sāta sajūtu, pēc 40 leptīna līmenis samazinās, liekot ēst vairāk, neizjūtot sāta sajūtu. Tas viss neglābjami noved pie liekā svara.  

 

Vecumā pēc 40 tauki sāk uz krāties uz vēdera - sievietes figūra vairs neatgādina bumbieri, kā tas bija jaunībā, bet atgādina ābolu. 

 

* Palēnināts metabolisms. Pēc 40 notiek vielmaiņas ātruma samazināšanās, tā kļūst slinkāka un lēnāka - mēs vairs nededzinām kalorijas tā, kā darījām to agrāk. 

 

* Vairums no mums mazāk kustas un vairāk sēž. Pazeminās arī  vairogdziedzera aktivitāte. 

 

* Samazinās muskuļu masa, tādējādi vēl vairāk samazinot kaloriju dedzināšanu. Muskuļu masu samazina arī regulāras nodošanās diētām –kad ķermenis nonāk “badošanās“ fāzē, tas izmanto muskuļus, lai nodrošinātu nepieciešamo enerģiju, kad kalorijas no ēdiena nav pieejamas.

 

Pametot diētu un atgriežoties pie iepriekšējā ēšanas režīma, tu pārsvarā atgūsti zaudētos taukus (parasti ar uzviju) un ūdeni, bet ne diētas laikā zaudētos muskuļus. 

Tomēr ir izpētīts, ka hormonālās svārstības  un metabolisma palēnināšanās ir vainojami tikai pie 1- 2,5 kg liekā svara, pārējais ir nepareiza dzīvesveida un stresa sekas.  

 

* Hronisks stress. Tu noteikti zini, kas ir stress, vai vismaz zini, kā tu jūties, kad esi stresā.

Katrai no mums ir savs stāsts par stresu. Stresam ir daudz definīciju. Mana stresa definīcija ir: stress ir tas, kas mūs izsit no līdzsvara un liek justies slikti.

 

Un kurai no mums patīk justies slikti? Nu, un ar to slikto sajūtu mēs katra cīnāmies, izmantojot savas metodes. Bieži pašdestruktīvas – pārēdoties un mierinot sevi ar ēdienu.

 

Tomēr stress ir ne tikai psiholoģiski nepatīkams stāvoklis, tas rada arī virkni fizioloģisku izmaiņu.  

Reklāma
Reklāma

 

Lielākā problēma - stress un emocionālā ēšana

Pastāvīgs, ilgtermiņa (ikdienas stress, kas lēnām uzkrājas) hronisks stress izraisa pastāvīgi paaugstinātu stresa hormona kortizola līmeni un kortizola pārprodukcija veicina emocionālo ēšanu un svara pieaugumu: 

- palielina un uztur tavu apetīti - kas veicina pārēšanos; 

- kāri pēc noteiktiem ēdieniem - ogļhidrātiem bagātas pārtikas, tādiem kā šokolāde un saldumi; 

- veicina neapzinātu “autopilota” ēšanu – tu bieži pat neapzinies, ka kaut ko košļā;

- izraisa liekā svara uzkrāšanos;

- liekais svars uzkrājas noteiktā vietā uz vēdera – radot “tauku riepas” efektu; 

- grūtības zaudēt svaru – diētas ir neefektīvas;

- samazina muskuļu masu, tādējādi vēl vairāk apgrūtinot notievēšanu;

- rada pilnīgu haosu arī citu sievietei svarīgu hormonu darbībā. 

 

Kā tu redzi, toksiskais stress un stresa hormons kortizols uztur tavu apetīti pastāvīgi augstu, liekot tev ēst noteiktus produktus un pārēsties, maina tavus dzīvesveida paradumus – no veselīgiem uz pašdestruktīviem. 

 

Tādējādi katrs jauns diētas mēģinājums neizbēgami beigsies ar neveiksmi un tikai pastiprinās tavu zaudētājas sajūtu un mazinās tavu pašapziņu... un vairos stresu. Apburtais loks.

 

Centieni būt slaidai un līdzsvarotai vecumā pēc 40 nav zaudēta kauja. Tu vari tos spītīgos kilogramus dabūt nost un atgūt savu veselību, un slaidu figūru. 

 

Kā tu vari būt viena no tām pusmūža sievietēm, kuras nepieņemas svarā?

Par laimi, centieni būt slaidai un līdzsvarotai vecumā pēc 40 nav zaudēta kauja. Tu vari tos spītīgos kilogramus dabūt nost un atgūt savu veselību, un slaidu figūru, ja tu pakāpeniski, bet aktīvi veic izmaiņas savā domāšanas veidā, dzīvesveidā un ēšanas paradumos. Nu vairs nepietiek ar diētu un fiziskām aktivitātēm vien, problēmai ir jāpieiet holistiski.   

 

Lai cīnītos ar lieko svaru pēc 40, ir jāievēro 3 pamatprincipi: 

1. prāts;

2. mute;

3. muskuļi. 

 

Prāts. Tev ir jāizmanto prāts, lai kontrolētu stresu. Ja, kur vien tu esi un, lai ko tu darītu, viss tev izraisa stresu – tev ir problēma. Tava atbilde ilgtermiņa stresam var būt pašiznīcinoša uzvedība, tāda kā neveselīga ēšana un nepietiekošas fiziskās aktivitātes. Lai tā nenotiktu, tev ir jāzina savi stresu un stresa ēšanu izraisošie cēloņi, jāapgūst efektīvas stresa menedžmenta metodes, un pārgrupēšanās māksla.  

 

Mute. Vecumā pēc 40 jautājums vairs nav tikai “KO tu ēd?”, bet arī “KĀPĒC, KAD un KĀ tu ēd?”. Tev ir no jauna jāmācās ēst instinktīvi. Tikai tā tu spēsi zaudēt un noturēt svaru bez diētām, bez vainas apziņas, un ēst visu, neko sev neliedzot. Tas tev palīdzēs arī veiksmīgi „izdzīvot” visbīstamākās stresa ēšanas stundas – tās pēcpusdienas un vakara stundas, kad ir vislielākās iespējas iekrist stresa izraisītas ēšanas lamatās. 

 

Muskuļi – tev ir jāizveido vecumam un tavam dzīvesveidam piemērota fitnesa programma.  

 

Autore: Dr. Inese Millere