Bērna niķi, pusaudža vecuma īgnums vai tomēr depresija?

Nereti no bērniem dzirdam: „Man ir depresija, liec mani mierā!”  Kurā brīdī, dzirdot šādu frāzi no sava bērna, skolēna vai klasesbiedra,  to uztvert nopietni un ko iesākt? Depresijas pazīmes un ieteikumus,  kā rīkoties un palīdzēt, sniedz krīžu un konsultāciju centra „Skalbes”  kognitīvi biheiviorālā psihoterapeite Marija Ābeltiņa.

Ikviens kādā dzīves brīdī var justies noskumis vai nelaimīgs,  taču tas ne vienmēr nozīmē, ka sākusies depresija

FOTO: Shutterstock.com

Ikviens kādā dzīves brīdī var justies noskumis vai nelaimīgs, taču tas ne vienmēr nozīmē, ka sākusies depresija

Kas ir depresija?

Depresija ir saslimšana, kas ietekmē emocijas, domas, uzvedību un fiziskā s ķermeņa reakcijas. Ikviens kādā dzīves brīdī var justies noskumis vai nelaimīgs,  taču tas ne vienmēr nozīmē, ka sākusies depresija. Depresija traucē pilnvērtīgi  veikt ikdienas aktivitātes, var pat parādīties domas, ka dzīvot nav vērts. Svarīgi  laikus vērsties pie speciālista, lai noteiktu depresijas veidu un saņemtu atbilstošu  palīdzību. Mūsdienās depresija ir ārstējama slimība. 

 

Bērnu depresija visbiežāk saistās  ar nomāktības, bezspēcības un izmisuma izjūtām, taču ir arī atšķirība - bērnu  depresiju var maskēt arī nepamatoti dusmu un agresijas izvirdumi.

 

Depresijas biežākie simptomi ir pastāvīgi nomākts garastāvoklis, interešu trūkums,  vienaldzības sajūta, nespēks, enerģijas izsīkums. Cilvēks, kurš cieš no depresijas,  nespēj priecāties par lietām un notikumiem, kas agrāk sagādāja labsajūtu.  
 

Visbiežāk novērotās depresijas pazīmes:

Emocionālā līmenī - aizkaitināmība vai dusmas, ilgstošs bēdīgums un  nomāktība, nederīguma un vainas izjūtas.

Fizioloģiskā līmenī - ēstgribas traucējumi, miega traucējumi, pastāvīgs  nogurums, sūdzības par galvassāpēm, vēdera sāpēm u.c.

Prāta līmenī - grūtības koncentrēties, kas rada grūtības skolā, darba vietā  utt. Grūtības pieņemt lēmumus, grūtības noturēt uzmanību, negatīvas  domas, kas nemitīgi atkārtojas, domas par pašnāvību.

Saskarsmes līmenī - izteikts jūtīgums pret noraidījumu, norobežošanās no cilvēkiem.

Uzvedības līmenī - raudulīgums, kliegšana, grūtības piedalīties sociālās  aktivitātēs, t.sk. ar draugiem, ģimenes locekļiem, grūtības piedalīties  mācību stundu aktivitātēs, motivācijas trūkums, klaiņošana, bēguļošana  no stundām, bērni un īpaši pusaudži var sākt lietot apreibinošās vielas,  mācību atstāšana novārtā, nevīžība pret savu ārējo izskatu, iesaistīšanās  kautiņos, „ieslīgšana” internetā (sociālajos tīklos, spēlēs u.tml.).

Reklāma
Reklāma

 

Bērni sākumskolas vecumā vēl nespēj tik detalizēti analizēt savas sajūtas un pārdzīvojumus, tādēļ šajā vecumā bērni, kuri cieš no depresijas, drīzāk  sūdzas par galvassāpēm, garlaicību, nespēku.

 

Viņiem var pasliktināties apetīte, nakts miegs. Šajā vecumā depresijas izpausmes drīzāk atgādina fizisku saslimšanu. 
 

Kā reaģēt, ja pamanītas depresijas pazīmes?

Pirmkārt, ir jāreaģē pēc iespējas ātrāk - nav jāgaida, kad depresija  padziļināsies. Ja radušās aizdomas par depresiju, vislabākais lēmums, kuru varat  pieņemt savā un/vai sava bērna labā, ir doties pie speciālista, kas viennozīmīgi  pateiks, vai nepieciešama ārstēšana. Par depresiju ar bērnu vai pusaudzi jārunā  individuālā sarunā. Tas jādara nenosodošā, cieņpilnā veidā, paužot savas bažas  par depresijas pazīmēm (raudāšana, bezmiegs, ēstgribas trūkums utt.), kuras  esat novērojuši, aicinot pastāstīt, kas īsti notiek.

  • Atcerieties, ka bērnam vai pusaudzim ir grūti runāt par savām izjūtām, tādēļ  viņam var būt kauns atklāties. Nemēģiniet „pratināt” bērnu, uzdodot pārāk daudz  uzstājīgu jautājumu, labāk veidojiet sarunu, kur paužat savu gatavību uzklausīt.
  • Atvēliet tam pietiekami daudz laika, lai nevajadzētu bērnu pārtraukt pusvārdā,  kad viņš atvēris savu sirdi!
  • Esiet maigi, bet uzstājīgi. Bērns var sākotnēji  atrunāties, ka „viss ir labi”.
  • Nemoralizējiet, nelasiet „lekcijas” un nekādā gadījumā  nesakiet, ka „tas ir štrunts, viss pāries”. Apstipriniet bērniem viņu emocijas,  piemēram: „Es saprotu, ka tu jūties bēdīgs, jo sastrīdējies ar draugu.”
  • Šajā brīdī  vērts atcerēties, ka jebkas, ko kādreiz bērnam dusmās un neapdomīgi pateiksiet,  spēj atstāt nopietnas sekas viņa psihē un veicināt depresiju.
     

Kad ir jāmeklē speciālista palīdzība un kā tai sagatavot bērnu?

Nekādā gadījumā nevajag baidīties vērsties pie speciālista. Psihologs var veikt psiholoģisko diagnostiku un pārbaudīt, vai depresijas līmenis prasa  psihoterapiju vai arī vēršanos pie psihiatra un medikamentozo ārstniecību.  Depresija ir nopietna, bet ārstējama slimība. Vislabākie rezultāti smagas  depresijas ārstēšanai tiek panākti, kombinējot psihoterapiju un zāles. 
 

Bērnam atbilstoši vecumam ir jāpaskaidro, kas tiks darīts, kādēļ jādodas pie speciālista. Maziem bērniem var teikt, ka psihoterapeits palīdzēs atkal justies  priecīgam un labāk sadraudzēties ar citiem bērniem. Pusaudžiem var izskaidrot,  kā tieši psihoterapeits palīdz samazināt depresijas simptomus. Lai to efektīvāk  izdarītu, pirms vizītes varat aprunāties ar konkrēto speciālistu. 
 

Plašāku informāciju par depresiju un citām psihiskām saslimšanām  (somatoforma veģetatīva disfunkcija, neirotiski ar stresu saistīti traucējumi,  ēšanas traucējumi u.c.), meklējiet mājaslapā www.nenoversies.lv.