Slikta smaka ir viens no signāliem, ka ar steigu jāmaina salona gaisa filtrs. Cik bieži tas jāmaina?
“Ja aizdomājamies par savu veselību ilgtermiņā, tad salona gaisa filtra maiņa ir nozīmīga vēl jo vairāk. Tā regulāra nomaiņa veicina labu automašīnas salona ventilāciju, nodrošinot atbilstošu gaisa kvalitāti vadītājam un pasažieriem. Interesants ir tāds fakts, ka vienas stundas laikā caur automašīnas salonu izplūst līdz pat 500 tūkstoši litru gaisa.Varat iztēloties, cik daudz putekļu, netīrumu un dažādu gāzu plūst kopā ar to,” stāsta R. Puharts, piebilstot, ka vairākkārt veiktie pētījumi liecina, ka automašīnā bez salona filtra kaitīgo vielu koncentrācija ir lielāka nekā tam apkārt esošajā ceļa vidē. Piemēram, stāvot sastrēgumos ar aizvērtiem logiem, kaitīgo vielu koncentrācija salonā var būt 4 - 6 reizes augstāka nekā gaisā blakus automašīnai.
Cik bieži salona gaisa filtrs ir jāmaina?
“Ražotāji rekomendē to darīt vismaz reizi gadā, bet atšķiras to rekomendācijas pēc nobraukuma. Viens ražotājs to rekomendē darīt ik pēc 10 000 km, cits atkal pēc 15 000 km, bet, neskatoties uz nobraukumu, to ir vērts izdarīt vismaz reizi gadā,” pauž eksperts.
Viņš rekomendē gaisa salona filtru mainīt pat 2 reizes gadā – pavasarī un rudenī. “Esmu pārliecinājies par to, ka rudenī, pēc vasaras, kaut ir nobraukti nepilni 7 000 km kopš filtra maiņas, filtrs ir gana netīrs, lai vēlāk rudens un ziemas periodā varētu rasties problēmas ar ventilāciju salonā. Sliktā ventilācija izpaužas, piemēram, stiklu aizsvīšanā,” skaidro R.Puharts.
Vaicāts par to, kā veiksmīgāk izvēlēties salona gaisa filtru, viņš stāsta - izvēle tirgū ir ļoti liela un nezinātājs varētu pat apjukt to piedāvājumā, ir sastopami dažādu ražotāju un piegādātāju filtri un viena veida filtram var būt līdz pat četrām dažādām variācijām.
“Es iesaku sākt izvēli par labu filtram, kuram ir aktivētās ogles slānis, kas ir papildu drošība pret apkārtējā vidē esošajām gāzēm. Te jāpievērš uzmanība arī pašam produktam un tā cenai. Lētākiem produktiem izmantotais aktivētās ogles daudzums var būt niecīgs, salīdzinot ar augstas kvalitātes filtru, un tas attiecīgi ietekmē filtrācijas pakāpi. Cilvēkiem ar alerģijām ieteiktu izvēlēties biofunkcionālos filtrus, tos dēvē arī par antialerģiskajiem filtriem,” pauž “Inter Cars” pārstāvis.
Dažādie filtru veidi
Piemēram, izvēloties atbilstošu salona gaisa filtru, alerģiski cilvēki var sev aiztaupīt lielu devu diskomforta ziedputekšņu laikā vismaz sava auto salonā, turklāt mūsdienīgākie filtri spēj aizturēt pat vīrusus.
“Ja runājam par to, kā mainās automašīnas tehniskais stāvoklis, pārvietojoties ar aizsērējušu gaisa filtru, - tas var radīt problēmas ventilācijas sistēmā, galvenokārt jau baktēriju un pelējuma veidošanos, kam seko nepatīkamas smakas automašīnas salonā.
Vienam auto modelim var būt viena izmēra filtrs, bet ar dažādām variācijām, kuras pamatā ir trīs veidu filtri. Turklāt tirgū jau ir sastopams arī vēl ceturtrais gaisa filtra veids, pauž eksperts. “Pirmais veids ir viselementārākais - viena slāņa daļiņu filtrs, kas aiztur putekļus, smiltis, un citas cietās daļiņas. Otrais veids ir tas pats daļiņu filtrs, bet ar papildu aktivētās ogles slāni, pateicoties tam tas aiztur dažādu gāzu, piemēram slāpekļa oksīda, ozona u.c. nokļūšanu salonā, pazīstams arī kā nepatīkamo smaku absorbētājs. Trešais veids, kas tirgū ir salīdzinoši nesen, ir biofunkcionālais filtrs, kam pamatā ir iepriekš minēto filtru apvienojums ar papildus trešo biofunkcionālo slāni, kas aiztur un inaktivē sīkas alergēnu daļiņas. Papildus šis slānis neļauj baktērijām un pelējumam vairoties vai attīstīties uz filtra virsmas. Kā ceturto veidu var minēt HEPA tipa filtrus, kuri tirgū ir parādījušies pirms diviem gadiem, galvenokārt pateicoties Covid pandēmijai. Šis filtrs ir īpašs ar to, ka tas izfiltrē pat vīrusa izmēra daļiņas. Šo HEPA tehnoloģiju tradicionāli izmanto medicīnas un farmācijas vidē, tīrās telpās un kosmosa aviācijas rūpniecībā, kur ir būtiska augsta gaisa dezinfekcijas pakāpe.”
Arī auto ventilācijas sistēmai patīk tīrs gaiss
“Ja runājam par paša šofera vai pasažieru veselību, tad, visticamāk, pats vadītājs uzreiz neizjutīs to, ka ir braucis ilgstoši nemainot gaisa filtru. Tomēr ilgtermiņā tas var radīt veselības problēmas,” pauž R. Puharts, “Protams, arī atverot logu auto salonā ienāks svaigs gaiss, taču jārēķinās ar to, ka šis gaiss būs nefiltrēts, it īpaši pilsētā, stāvot sastrēgumos” skaidro “Inter Cars” pārstāvis.
“Ja runājam par to, kā mainās automašīnas tehniskais stāvoklis, pārvietojoties ar aizsērējušu gaisa filtru, - tas var radīt problēmas ventilācijas sistēmā, galvenokārt jau baktēriju un pelējuma veidošanos, kam seko nepatīkamas smakas automašīnas salonā.
Mitrā laikā visbiežāk novērotā problēma ir pastiprināta stiklu aizsvīšana, kas apdraud ne tikai pašu auto vadītāju, bet arī citus ceļu satiksmes dalībniekus. Tāpat var pieminēt arī salona ventilatoru, kam darbojoties lielākā slodzē, var rasties bojājumi. Ir arī dzīrdēti tādi gadījumi, ka cilvēki mēdz šos filtrus vienkārši izpūst ar saspiestu gaisu, kas nav pareizi, gaisa spiediens sabojā filtrējošo elementu un tas vairs neaiztur gaisā esošās daļiņas tik daudz cik pilnībā jauns filtrs,” to, kā nevajadzētu darīt, iezīmē R. Puharts.